Plus till plus och minus till jord(Hur f**n kopplar herrn egentligen?)

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Köpte en sådan här lite mackapär:

A16749_C.JPG

En mc-larmbyggsats från Elfa, är ju arbetslös och tänkte att det kan vara ett kul tidsfördriv samt att det blir något vettigt utav det.
Efter idogt lödande samt en hel del svärande, jag är inte något som ens påminner om elektrikare så låg den färdiglödd på bordet. :D
Glad i hågen och med en sådär skön känsla utav välbefinnande som bara ett väl utfört dagsverke kan ge så kopplades ström till skapelsen..............
Blev lite Liseberg över det hela då reläet fick spatt och den lilla lysdioden som inte skull lysa blinkar som det värsta hjulgransljus :rolleyes: Ska det verkligen ryka om kondingarna?

F**n vet vad det är för fel, får nog ringa min vän elreparatören.
Det var i alla fall kul så läng det varade och det ska nog gå att få igång det på någotvis. Jag får väll plugga lite elektronik eller nåt.

Edit: stavar så man kan bli mörkrädd.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag skulle iallafall inte sno en hoj som det blinkar och ryker om så det blir nog bra!! (jag skulle iofs inte sno nån annan heller)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
DumDum skrev:
Köpte en sådan här lite mackapär:

A16749_C.JPG

En mc-larmbyggsats från Elfa, är ju arbetslös och tänkte att det kan vara ett kul tidsfördriv samt att det blir något vettigt utav det.
Efter idogt lödande samt en hel del svärande, jag är inte något som ens påminner om elektrikare så låg den färdiglödd på bordet. :D
Glad i hågen och med en sådär skön känsla utav välbefinnande som bara ett väl utfört dagsverke kan ge så kopplades ström till skapelsen..............
Blev lite Liseberg över det hela då reläet fick spatt och den lilla lysdioden som inte skull lysa blinkar som det värsta hjulgransljus :rolleyes: Ska det verkligen ryka om kondingarna?

F**n vet vad det är för fel, får nog ringa min vän elreparatören.
Det var i alla fall kul så läng det varade och det ska nog gå att få igång det på någotvis. Jag får väll plugga lite elektronik eller nåt.

Edit: stavar så man kan bli mörkrädd.

svårighetsgrad: lätt... :rolleyes:

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Om den nu skulle funka.. hur kopplar man in den då?
På tändningslåset eller finns det ngn fjärris?

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Fick en sådan i julklapp, som jag också lödde och fixade med. Tror ni den fungerade, nä inte det inte. Min verkar fungera, men så fort rörelsesensorn skall ge signal till relät så händer inget :mad: Sedan har jag inte hunnit med den, men tänkte ge den till en elektronik-guro som får kika på den.

Undrar om någon fått denna att fungera :confused:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Bulan skrev:
Om den nu skulle funka.. hur kopplar man in den då?
På tändningslåset eller finns det ngn fjärris?

Finns ingen färdig lösning med i byggsatsen utan det är lite kreativt tänkande som gäller. Det svammlas något om ett extra tändningslås i den för övrigt helt värdelösa bruksanvisningen och det är väl en möjlig lösning.
Elfa säljer en infraröd sändare/mottagare som jag tror skulle passa perfekt men den är DYR.

Har kollat lite mer på kretskortet nu och det ser lite skumt ut eftersom lysdioden lyser trots att det inte skall finnas någon sluten krets till den. Måste vara något fel någonstans. :D

Det är snart påsk så man kan ju alltid använda elektolykoningarna som smällare så kommer de till någon nytta i alla fall. :crash :skrämd :crash

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
Vet inte hur utförlig beskrivningen som följde med byggsatsen var...
Jag kan faxa över de datablad som finns, kan finnas mer info på de som vi har arkiverade...

Mvh
ELFA

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skruttibangbang
Byggde själv ett sånt för x år sedan. Funkade bra då.

Men något att tänka på är att man inte kan montera den hur som helst, många tänkbara moteringsställen är bra att ha uttänkt innan. För "vippbrytaren" och dess funktion gör vissa montage omöjliga. Många kåpor är bra i detta fallet, så man kan sätta den lite hur som helst. :tummenupp

Lycka till ni som funderar på att bygga detta.

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
Min funkade aldeles utmärkt.... tills att jag efter vinterförvaringen råkade polvända skiten....

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
jag köpte med ett dylikt larm när jag genomgick min gymnasieutb, totalt hjärnsläpp under hela byggtiden förelåg tydlligen.
För när spänning kopplades på ( naturligtvis 12volt som min hoj hade) så hände inte ett skit, inte ens en rolig liten rökpelare!
Det var bara ett stycke död "blandelektronik".
Varvid bror duktig (jag) plockar fram schemat igen, bara för att upptäcka att det var ett 6volts larm. :rodnar

IC kretsen ville inte ens vara med lite om den upplevelsen.
:crash

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Alex R1100S skrev:
Min funkade aldeles utmärkt.... tills att jag efter vinterförvaringen råkade polvända skiten....

Jobbar du på utlämningen i veddesta? Springer förbi där stup i kvarten och hämtar komponenter när jag ska bygga något nytt till jobbet.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping