Pohjoisen Pystymettä 2017

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Off topic: Funderade på om detta var meänkieli eller "vanlig" finska.
Men Google translate hade svaret. Se bild! :D

View attachment 439382

Den "svenska" översättningen förstår jag inte... :D

Anteeksi, minä olen routsinkielin routsalainen borde det väl bli?


(Utan att vara språkgeni men med tornefinska svärföräldrar.)

Du har betydligt bättre kunskaper än jag har och att stava på ett språk jag dessutom är dålig på ska man kanske undvika. Särskilt när man känner till hur språk fungerar i Finland... :)

Men anteeks är talspråk för anteeksi, det är jag helt säker på. Och olen var faktiskt rättstavat! :tungan

Hade jag lagt ner lite tid på att kolla stavning istället för att skriva det jag hör i huvudet hade jag kunnat skriva...

Anteeks, minä olen ruottinkielinen ruottalainen! :krama

http://meankielensanakirja.com/?search=ruotti&la=me






Ursäkta att det blev en liten utvikning från trådämnet men jag ser bron över älven mot Aavasaksa så skulle jag tagit en sväng upp på berget innan jag fortsatt mot Rovaniemi. Uppförsbacke och kurvor, även om de inte är så många, framkallar gott ljud med en engelsk SportHoj från 60-talet! :tummenupp


https://www.youtube.com/watch?v=Bh_cyyEqOB8
https://aavasaksa.fi/?lang=en
https://en.wikipedia.org/wiki/Aavasaksa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aavasaksa

Jag känner igen den meditativa känslan av att köra långt. Finska vägar är dessutom slätare än i Sverige, även norrut, vilket gör att man kan köra småvägar. Nu finns det inte så många alternativ norrut visserligen om man inte klarar grus. Men finska grusvägar måste man bara älska!
Även om de kan vara lite raka när man kommer norrut...
https://www.google.se/search?q=sour...HQx8fWAhXrBZoKHbFcDZYQsAQIJQ&biw=1366&bih=622

Man måste tänka på att tanka när det finns tillfälle bara, även vid de "stora" vägarna kan det vara långt mellan mackarna.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Kanon läsning :tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Den "svenska" översättningen förstår jag inte... :D



Du har betydligt bättre kunskaper än jag har och att stava på ett språk jag dessutom är dålig på ska man kanske undvika. Särskilt när man känner till hur språk fungerar i Finland... :)

Men anteeks är talspråk för anteeksi, det är jag helt säker på. Och olen var faktiskt rättstavat! :tungan

Hade jag lagt ner lite tid på att kolla stavning istället för att skriva det jag hör i huvudet hade jag kunnat skriva...

Anteeks, minä olen ruottinkielinen ruottalainen! :krama

http://meankielensanakirja.com/?search=ruotti&la=me






Ursäkta att det blev en liten utvikning från trådämnet men jag ser bron över älven mot Aavasaksa så skulle jag tagit en sväng upp på berget innan jag fortsatt mot Rovaniemi. Uppförsbacke och kurvor, även om de inte är så många, framkallar gott ljud med en engelsk SportHoj från 60-talet! :tummenupp
Har kört ikapp ett otal antal gånger på 70 och 80-talet för Aavasaksa, mest mot en polare med en drevad Honda, inte mycket att sätta emot med en luftkyld BMW, men han slog mig inte föränn på slutet när jag körde Kawa 750H2 -72 - slutet är hyfsat kurvigt och H2:an var inget att lita på när det svängde- förrutom att man visste att det skulle wobbla.:gnissla
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Har kört sträckan 2 ggr, första vid ett KontioRalli på 80-talet i Inari och andra gången med 2 Schweizare på var sin Egli (Honda 840 och Kawa 1000) på väg till NordKap.
Terveineen
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har kört sträckan 2 ggr, första vid ett KontioRalli på 80-talet i Inari och andra gången med 2 Schweizare på var sin Egli (Honda 840 och Kawa 1000) på väg till NordKap.
Terveineen

Jag har kört upp, och setat timmar, på Aavasaksa otaliga gånger, varit en gång på Kontio Ralli, varit förbi Enare och kört Egli (Vincent twin) men aldrig varit på väg till Nordkap... :)
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
missade TS Tankavaara kan han inte varit i Tomteland, det är ju nästgårds-30mil?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså, "Tomteland" ligger på "polcirkeln" norr om Rovaniemi och är säkert jättefint.

Det är just där skylten står som jag tvångsmässigt måste plåta varje gång jag far förbi:

77eFSzy.jpg


Däremot är det antingen stängt vid de klockslag jag far förbi, eller också kör jag under klockan och är mer inriktad på Shellmacken tvärs över E75 som är 24/7-öppen för att man skall kunna komma vidare.
IYNwZdf.jpg

Bilden tagen på macksidan, riktad mot SantaLand och med den imponerande polcirkelvinkelhakemonumentbågepassagen. Shellmacken i backspegeln.


Det här med "Tankavaara" är förövrigt en grej som uppstod under 2014-års IBA Scandinavian Rally.
(Japp, man kan tävla i långdistanskörning. Det handlar dock om att samla poäng, inte mil, under en utsatt tidperiod. Kul som tusan!)

Jag hittade en möjlighet att plocka poäng längs två ben som egentligen inte borde vara möjliga att kombinera; jag körde helt enkelt tvärs över renbetesland mellan Pokka och Tankavaara

lzz0fZt.jpg


Förutom bäckövergångar vart det en hel del grindar att öppna...
MHvXuO6.jpg

...och stänga, så klart. Självklart kan man inte vinna ett 24-timmars rally på främmande mark genom att ge sig ut och köra kompasskurs på tundran - men tvåa kan man bli. :D Great fun!

Nå, det var då och nu är nu.

Jag möter en del hojar på gruset, så jag förstår att jag är på rätt väg.
Väl framme så visar det sig att det är en gigantiskt överloppsgärning att ta med sig brännved ut.

Träffen hålls på en plats som kalhuggits några år tidigare, och det ligger hyggesrester - lagom nedtorkade lite överallt.

Ti4cTac.jpg


Bara att plocka vad man behöver. Nå, mina vedklampar var kvar allihop
T7CSMd4.jpg

trots gropig väg. Dom kommer väl till pass inne i någons tältkamin.


Jag hälsas välkommen, så klart - jag kommer hyfsat sent efter lunch på Lördag, det är enkelt att mycket fokus fastnar hos den som dyker upp så dags - med svenska skyltar dessutom.
...och med ved ombord.
Det är bara att göra något skoj av det hela - "Jag är svensk; jag har med mig brasved" typ.

Men, det är inte sådär jäkla enkelt att hitta brännved när man är någonstans mitt inne i skogen, det vet jag sedan tidigare. All the good ones är redan tagna, och man får antingen hålla tillgodo med sur, multnad ved - eller traska rejäla sträckor för att hitta något alldeles för stort att dra med sig tillbaka. BTDT.
På denna platsen är allt serverat, och somliga går med bar överkropp och frottehandduk kring midjan.
Dom har varit nere vid tjärnen och badat.
"Wow, har ni bastutält med er ut?" frågar jag - men, nej, tyvärr.
"Men bada måste man ju...?"

Jag lyckas ducka erbjudandet om att gå ner till sjön igen med att jag behöver resa mitt egna tält och etablera. Det accepteras, men jag får också flera erbjudande om att flytta in i någon av de redan uppställda militärtälten.

På de höst/vinterträffar jag varit på under åren finns det tre tydliga typer av besökare:

Somliga prutar på intet av hemmets bekvämligheter:
det är uppvärmda miltärtält (Finland) eller Lavvo-kåtor (Norge) även dessa med uppvärmning, ofta fältsängar att sova i och renskinnsfällar på golvet/marken. På Primustreff skall man självfallet ha med sig sitt Primuskök och gärna ställa till med långkok dessutom.
Jag har sett sköningar baxa med Primusugn(!) och baka bröd på vinterträffar.

Sedan har vi sådana som jag: små fjälltält, bra sovsäck, minimala grejer packade på hoj istället för i sidovagn eller släpvagn. Det ena är inte bättre eller mer "äkta" än någon annans ingång på det hela - bara en annan inställning.

Den tredje typen siktar in sig på att bygga bivack med det som finns på plats. Mat och lättviktspresenning får följa med på hojen, resten hittas/skapas på plats.

xcdJIec.jpg


7X8YG1R.jpg


5RFgOXV.jpg


Det vill gärna bli bra!

En annan skillnad mellan besökarna är scoopet - själva tidsrymden som tillbringas på träffen.

Somliga kommer redan i mitten på veckan, söker reda på den "bästa platsen" och bygger upp en camp som inte sällan väcker uppskattning bland andra - och stannar till sista dagen.

Andra kommer fredag och åker lördag, somliga är bara på plats några timmar under lördagen för att heja på kompisar och åker innan det mörknas - och andra, som jag, trillar in lördag eftermiddag och stannar en natt.

Detta flödet genom dessa uddaträffar gör att det är svårt att sätta en siffra på antalet besökare. Speciellt som det inte kostar något, inte finns någon inskrivning och inte säljs några träffmärken.
Så här mycket vet vi i vart fall: tidigt lördag morgon fanns 77 motorcyklar på plats. Inte illa för en träff mitt ute i skogen, norr om polcirkeln, i slutet av september.

Hur många besökte totalt, med passagerare och dagsbesökare de olika dagarna? 150 personer...? Kanske. Det spelar inte så stor roll - det viktiga är: Hur trevligt är det?


LKDLm0q.jpg



Vansinnigt trevligt!

Det finns visserligen en språkbarriär mellan Sverige och Finland, men det brukar ge sig efter ett tag. Den som vill försöka motionera sin rostiga Svenska gör det, den som hellre kör på engelska gör det - och funkar inget av det så kan man ju teckna, peka och ljudhärma. Missade växlar låter likadant på alla språk.

Så, vad för hojar frekventerar en sådan här träff?

Alla sorter!

0q30Z15.jpg


Detta är en umgängesform där en HD helt naturligt delar uppställningsplats med en Adventure S.

KTMen är dessutom en supertanker:

rGjGukr.jpg


Safaritanks stora 40-litare sitter på. "40 liter" är dock bara startvolymen.
Efter några månader på plats så rymmer den både 43 och 45 liter.
Inte lika lätt att återmontera efter service, dock. Tack för det, den som beslutade att späda ut bränslet med etanol.

En viltvissla går att se för den uppmärksamme.
Konstigt - jag som trodde att just LC8an gav ifrån sig så mycket ljud igenom hela klangspektrat att inget djur vågade vara kvar.
Tanken kanske dämpar...?



ihGfgeC.jpg



Lite vanliga standardhojar: TDM ser man överallt. Verklig allroundhoj.

hLEK0w8.jpg


...och mittemot en Pan European. Inget underligt, inte här.



Rysk sidovagnsdragare:

3NQWJ0U.jpg


heller inte oväntad.

Inte ens...

ElbzoWQ.jpg


...traktorsitsen känns tillkämpat hård. Det är snarare så att man funderar på om den är original eller ej...


En näpen DT125 från tidigt -70 tal

NJpSNnz.jpg


ser så där härligt orenoverad ut:

ipx7D44.jpg


Körd och skött, skött och körd - det är det intrycket man får.

Passade säkert bra på denna träffen:

A6ZiLxf.jpg


Imponerande XS 650 närmast i bild, och banne mig tidstypiska veterantält i bakgrunden!

En annan udda klassiker i otroligt skick:

3kC3HCG.jpg


V65 Sabre importerad från USA.

rnuyUWV.jpg


Dåtidens accelerationsmonster. Nu: en snygg blixtbild från ett -80 tal innan pastellfärgerna attackerade. Den röda randen binder ihop hojen fint.

Tidstypisk...

tNW6Wre.jpg


...spoiler på gaffelbryggan, och ännu ett träffmärke:

Wwge2R9.jpg


"Stara-Japsit" går att stappla sig igenom: "stara" är de slaviska språkens "stara" - alltså "gamla".
"Gamla Japs-träffen." Svårare än så behöver det inte vara med finska.


F0nNQl7.jpg


AT, Vinge, H-D, Bol d'or, Tiger.
På samma träff, på samma bild.

Klent med BMW?

Nej då - men just denna GS var banne mig den enda hoj jag såg något som var trasigt på:

wvGePy8.jpg


Ser ni?

Yk5wtmK.jpg


Antar att det var ESAn som inte hängde med att ställa om sig på vägen ut...?


Bonneville:

5Y3xA7L.jpg



R1200RS

7Zy7oMK.jpg




Ja, ni ser? Det är en träff där alla sorters hojar och motorcyklister möts.
Den vanliga, lite unkna indelningen man kan se i Sverige där gaffellutning, knävinkel och körställning styr vem som skall umgås med vem saknas här - och det är väldigt befriande.




Mer text och bilder följer!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fantastiskt!

Eftersom vi ändå inte sköt något på älgjakten ångrar jag att jag inte packade tältet och drog...

Verkligen befriande att slippa den där kissnödiga bara-umgås-med-dem-som-har-samma-märke-på-tanken-inställningen. En hoj är en hoj liksom, om än på finska.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så är det verkligen - alla sorters hojar på plats.
Och tält! I förgrunden, mitt lilla 1300 grams "tvåmanna".

BvRfGjh.jpg


I fonden; Big is Beautiful?

Låt oss kolla på det som är mittemellan istället:

N6GTQLR.jpg


En lite halvskrotig Vinge?

XAWDHJm.jpg


...med sidovagn? Vad är det för speciellt med det?

Nej precis? Vad är det för speciellt med det?
Sådan här brukshästar ser man rätt ofta på denna typen av träffar:

På ytan nedbusade, härjade, året runt-körda, förvarade utomhus...

sNaCBRw.jpg


...ibland för att "få rätt look" men oftast för att ägaren på kort tid kan sätta upp ett alldeles eget mekaniserat förband - om han bara hittar förare till allt junk.
Därfor hamnar vissa hojar utomhus. Simpel platsbrist, kan tänka.
Äsch, jag vet inte hur det ligger till i just detta fallet.

Ägaren heter Pentti, och hojen har en väldigt speciell historia. Det är killens första Gold Wing.
Köpt ny i början av -80 talet, och rullat sedan dess.
Oh yes!

LncTnfB.jpg


Original owner, och allt - precis allt som hänt med hojen finns noterat.

js9nmBo.jpg


Tre sadlar har slitits ut och ersatts,

8Xjwrqf.jpg


och 4 avgassystem har kommit och gått.

På hur lång sträcka?

DrRZOTx.jpg


Tja, vad sägs om 45.000 mil? :rock


q8nlOlz.jpg

jAQFGnJ.jpg


Original ljudanläggning sitter där den skall, och original

55sPvCU.jpg


voltmeter är nog bra att ha för att ta temperaturen på gamla grejer.

Att vara förberedd med...

rxNDeXU.jpg


...kablar är också bra. Det kan ju vara någon annan stackare som behöver starthjälp i morgon. :D

Orenoverad?
Nej, maskinen har varit öppnad. Bara kirurgiska ingrepp dock - av just sådant som behöver åtgärdas just då.
Nya kolvringar något år, ett vevlager utbytt något annat år. Inget genomgående röj någon gång utan bara det som måste göras för att komma vidare.
Transmission? Kardan, slutväxel...?
Helt orört på 45.000 mil.
Såatte...

qtayJYV.jpg


Pentti är en sådan där hyvens motorcyklist som gör att man känner sig välkommen vart man än kommer.
Äsch - det är dom allihop på sådana här träffar, men ändå - jag kommer till ett nytt ställe utan att känna någon, men det känns inte så. Inte främmande, alltså.

Pentti har hur mycket Gold Wings som helst. 1100-or, 1200-or - japp, plural, och 1800a - så klart.
Kanske saknades 1500 i uppräkningen - eller också missade jag det bara.

Pentti hårdsäljer Talviralli till mig.
Talviralli...?


Japp, det benhårda - riktigt gnistrande kalla vinterrallyt som hoppar runt på olika ställen i Finland.
Januari/Februari - gärna bort mot ryska gränsen med.

Talviralli står på listan sedan länge. I'll be there. När stjärnorna står rätt, så...


En annan sak man alltid träffar på under sådan här träffar är:

lyUcRrU.jpg


One off-kåpor!
Det ligger ohyggligt många timmar bakom varje sådant här kåpförsök.
Somligt blir bra, bättre än vad som kan köpas, och annat...

Denna är tydligt R100RS-influerad, men sitter på en

3tA7Nmi.jpg


XJ 900.
Snyggt eller Xjell?

Det spelar ingen roll här längre - detta är funktionalitetens högborg.
Jag kan verkligen högakta alla de timmar som läggs ner på dessa uddakåpor.
Vi stannar där...

Andra har sina egna lösningar på detta med att komma tillrätta med turbulensen:

AcrT3DL.jpg


XUaHyJg.jpg


Funkar? Ja, för respektive ägare. Man anpassar ju sin cykel tills den passar för en själv och sin körning, eller?




Forts: mer bilder och betraktelser följer.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den som vill leva på stor fot ute i skogen har mycket packning att ta med.
Man ser många smarta lösningar på dessa uddaträffar.

Superteneren som vi såg vindrutan på tidigare, den har en helikopterplatta längst bak:

aPNLPyN.jpg


Otroligt snyggt utförd, och...

0A5LVlL.jpg


...med egenbockade korvlådor. Det är en fröjd att se hantverksskickligheten som ligger bakom allt jobb.
Sadeln...? Säkert hemgjord den med. Vem skulle ge sig till att försöka tillverka något sådant för avsalu?
Ja ja, fnissa ni. Den är gjord för att passa sin förare. Så gott som varenda hoj på en sådan här träff är tweakad för att passa sin ägare och sitt ändamål - ibland väldigt mycket mer än vad som syns till en början.


Eller också gör man det enkelt för sig:

YEydpoN.jpg


IwR7xNF.jpg


Toppboxar är ju så ohyggligt mycket billigare än vanliga väskset - för att inte tala om korvlådor som förmedlas genom Touratechs hemsida.

Faktum är att jag såg en variant på temat nere på Alpenbutt Rally i Augusti:
WE7fDv1.jpg

2mbcW31.jpg


Hoj: CRF 1000
Ägare: Hannes Bagar
NtQ5BlD.jpg


Hannes Bagar...?
Japp: VaraHannes: legendarisk, besjälad MC-utbildare hos först ÖAMTC och numer med sin bas på 1000ps:



Varaderon i klippet har rullat över 60.000 mil nu.
Enda hojen...? Nej nej nej - han har många. CRFen på bilderna - den som han tävlade med i Alpenbutt har över 10000 mil på mätaren. Japp, uttagen våren 2016. Sådan är dom, folket jag kör hoj med.
...och då passar det att börja beta av citaten ur tråden tidigare:
Sjukdomsinsikten varierar mellan olika individer:D


Japp, jag är galen. Jag vet. Men, jag kan lugnt luta mig tillbaka i min galenskap och njuta av umgänget med dem som är ännu värre anfrätta än vad är. Jag lägger sällan mer än 3000 mil per år; kanske upp mot 5000 någon enstaka gång, men 3000 är ett bra riktvärde.

En sådan som Hannes, han nosar på 10.000 mil - varje år, vartenda år.
Och! Han vill förmedla sina erfarenheter till andra. Han gör en jätteinsats!

Slå på engelsk textning och häng med till 10-minuters strecket, ungefär.
Han har utverkat ett tillstånd att bedriva vidareutbildning på några utvalda sträckor med allmän trafik i Alperna, för att lära folk säker körning i bergen. :fakta
Finns massor att lära sig här, eller bara bli påmind om.

Men, nu var det i Finland vi var!

0ODxaIM.jpg


Big Time! 1000 G-Suka med Shoeikåpa, Shoeiväskor - men...

LTdnNeQ.jpg


Vetter toppbox. Allt enhetligt strajpat. En riktig drömbåge då, tidigt -80tal.
Fulldresser, verkligen.

Craig Vetter idag? Fortfarande igång!
Här är historien om kåporna: http://craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Vetter-Fairings-main.html
och när Terry Hershner skulle köra Ironbutt med en elhoj härom året så var det...

ahDtIti.jpg

Photo Credit: Craig Vetter: www.craigvetter.com

...Craig Vetter som stod för aerodynamiken.


Ni ser? Allting hänger ihop! Vi motorcyklister lever på en alldeles egen Pangeakontinent där inget hindrar oss från att köra, träffas och umgås - precis så mycket vi vill.
En del tycker att det räcker att heja när man möts och börjar känna sig obekväma bara någon kommer ut från en påfart och lägger sig 20 meter bakom - eller framför.
Andra kan inte få nog av umgänge, och klär sig uniformt för att visa vilken sorts hojåkare man är.
Somliga draperar sig i så mycket stjärnor och ränder att till och med Thomas Källström ser lite blek ut - andra växlar in på det Sovjetiska smalspåret:

e2SPvoa.jpg


Annan ryss än den förra, och med...

3Ul77Ix.jpg


en awesome instrumentering.

Vinterrustad, dessutom:

26bhO9H.jpg



Som amatör skall man vara jäkligt sparsam med att försöka verka insatt och gissa årsmodell på ryska hojar.
Man missar inte bara på år, man missar på hela decennier...

Jag var ju lite överraskad att jag inte kände någon här på träffen sedan tidigare, men det var inte inte riktigt sant.
Det visar sig att Mathias varit här fredag-lördag och åkt strax innan jag kom.
Mathias är tysk och genuint trevlig. En inte alldeles självklar kombination...
Han bor i Finland sedan många år och har familj här. Han körde Naruska Tour i fjol, upp mot ryska gränsen och ut i den absoluta ödemarken mot Tuuntsa. Han var lite dämpad, körde försiktigt och fepplade med något på armen. Aha! En pulsvarnare. Warum...?
Okay, en hjärtattack några månader tidigare. Men då så - då är det förståeligt att man inte kör ut den store GSen i den djupaste delen av mossarna.

apYhQaO.jpg

Bild från BR Bikers "Naruska Tour 2016"

En hjälte. Det klart man skall ut på 6 dygns grusäventyr i obygden trots att pumpen hackat till.
Sådant där beror ju på jobbstress ändå, så lite grusbus är nog bara nyttigt.

Ja, eller hur vi nu rationaliserar våra beslut inför oss själva.
Familj och nära vänner är inte alltid lika lätta att lura...

Mathias hade varit kul att snacka minnen med, men det får bli en annan gång.


Två Guldvingar på utflykt i det gröna:

IEaeQ4T.jpg


...och kan dom, så skall inte Team K1200LT vara sämre:

knet0eA.jpg


"Anythin you can do I can do better"
Som att få med sig militärtält och kamin ombord på hojen...?
Det förtäljer tyvärr inte historien - jag missade att fråga.
Förmodligen - det är liksom stor del av utmaningen på en sådan här träff - att få med sig rätt grejer på ett snyggt sätt. Och, att åka 12LT är verkligen to travel in style.



Ja, så här brukar mina resebetraktelser se ut. Det driver iväg en del...
Men, jag ber inte om ursäkt. Det är jäääkligt lugnt här inne på SH just nu, och den som tycker det blir för ordrikt kan nöja sig med att kolla på bilderna.
...eller inte klicka alls.

Det kommer mera från Pohjoisen Pystymettä: stay tuned.










Mer följer
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lika som bär?

zYx3yFj.jpg


W6r7shr.jpg


Dåtidens touringjärn: Guzzi 1000 SP ser man inte ofta nuförtiden.
Eller jo, faktiskt: på just uddaträffarna är dom en stapelvara, märkligt nog.
Primustreff; check! Krystallrally; check! Frostskadeträffen; check!
Så gott som alltid en 1000 SP med på ett hörn - lutad mot en trädstam, eller stagandes upp en stackars sidovagn som hittats på någon loge och pressats samman med Guzzin i något slags ensidigt förnuftsäktenskap. Ensidigt från ägaren, alltså - som vill få med sig mer grejer ut i skogen.

"SP" stod aldrig för "Sport" som många inbillar sig. "SP" var den italienska förkortningen för "Super Protezione" - alltså alluderande till den bekväma kåpan.
Just detta exemplaret har dock berövats sin underdel, till förmån för en kraschbåge.

1000 SP presenterades hösten 1977 som -78 års modell, och som direkt konkurrent till R100RS som låg 2 år före i tiden. Vinnare? BMW! På allt. Praktiskt användbarhet, försäljningssiffror, praktiska tillbehör, reservdelsförsörjning, andrahandsvärde - allt!

...så varför är det ingen R100RS med ute här? Varför är 1000SP en vanligare hoj ute på träffarna; de riktiga träffarna där grejerna används?

R100RS finns, visst. Den verkar dock ha flyttat in i finrummen. Tas ut och körs soliga dagar, endast. Blivit ett investeringsobjekt, gubevars - något av det värsta som kan hända en gammal hoj. Efter det dråpslaget får en sådan bankbok in spe knappt komma ut och leka längre.

De jämnåriga R100RS och en 1000SP hade massor gemensamt. Redan då betraktade som undermotoriserade - men samtidigt ansedda som The Bike att använda om man hade bråttom någonstans. I vart fall några tankar bort hemifrån. Motsägelsefullt? Inte det minsta!

Båda hade kring 70 hästar - även 10 år efter det att Honda hade presenterat ungefär samma hästkraftsantal ur en kvarts liter mindre maskin.
På den tiden låg inte skiljelinjen mellan "insprutningshästar eller förgasarhästar" - av naturliga skäl.
Istället misstänkliggjordes "japshästar" så som mindre värda. "Ponnyhästar" kunde man höra ibland.
Att dessa japanska små förkrympta gruvhästar lika förbannat körde ifrån européerna lämnades utan vidare kommentar - istället drogs argumentet "väghållning" och "vikt" upp. Där skulle aallddrriigg japanerna kunna konkurrera.

Lite mer än 5 år tog det. Suzuki GSX-R 750 ritade för evigt om kartan, och ingenting var längre som förut.

Guzzin och R1150RTn har mer gemensamt än den fekaliefärgade lacken.
Bumsen är även den för sin tid löjligt undermotoriserad - och alldeles utmärkt på det den gör. En bekväm milätare, men ändå med den sportiga touchen från RS-arvet. Nice bike.

Dom delar ett arv även på annat sätt: Guzzi var först med att på ett "modernt sätt" applicera bilbromsar på en motorcykel. BMW fortsatte fräta sönder MC-genen på samma tema, och krönte (vid tillfället) sin egen idioti genom att förse R1150RT med både delintegralbromsar, ABS och elektrisk servo för att i så hög grad som möjligt skilja föraren från det han behöver känna, veta och kunna.

Så, ja - det är med blandade känslor jag ser dessa båda milstolpar ute i skogen.

"Lika som bär", förresten:

ZbKrqxk.jpg


Marken är full av lingon!
Äta? Tja, "be my guest" som man brukar säga. "Eat your heart out" brukar man också säga, i ett helt annat sammanhäng. Mårdhunden och dennes resekamrat dvärgbandmasken har dock ritat om kartan lite grann:
"Eat your liver out" kanske...?
Med en inkubationstid på ända upp till 20 år så vet vi inte riktigt hur drabbade vi är ännu.
Något att ligga sömnlös över? Inte!

Dags att rigga brasa för natten!

6wermt7.jpg


CNsbP3z.jpg


lHTtkeh.jpg


Torrakorna står som spön i backen;

aSW4PU4.jpg


Dom som redan fallit kan man ju elda upp utan dåligt samvete.
Dessa träffar är förövrigt inga sammankomster där man behöver lida över motorcyklar som startas och torrvarvas tills elektroniken gör hackemat av oljudet. Vansinnigt irriterande när det sker. Men, däremot så körs det motorsåg emellanåt.
Varje större grupp som ligger utspridd över det stora området verkar ha sin egna, och kommer det fler besökare så måste man ju kapa till fler sittplatser, eller hur?
Störande? Inte det minsta!

Kastrullen i bild?

Jo, nu blir det krubb!


OYcvY49.jpg



iQmgucX.jpg


Grym renskav och potatis,

ocOe7AX.jpg


Rårörda lingon och saltgurka - samt kallrökt lax och rågbröd.

Så enkelt!
Så gott! Jag äter med välbehag framför brasan, men funderar lite över upplägget.
Ingen träffavgift, ingen inkassering av stålars för maten...?

Oh well - det är väl något jag missar, men ingen verkar tycka illa vara.

Det här gänget arrangerar:
xpQbdMP.jpg

och jag är evigt tacksam för att jag fick komma.

Kiitos Paljon, Suomi!


Ett sista snabbt svep innan det mörknar:

Pystymettä:

wADDNn5.jpg


"Rätt ut i skogen"...:hihi


Ren KTM:

ZTbGkUM.jpg


Skitig Panna:

FvUvGTN.jpg


Den här hojen har inte blivit så pass grisig av de sista milen hit. Den sträckan var torr och fin. Nej, här i Finland finns det folk som kan och gillar att köra grus.
En ST 1300 är en utmärkt grushoj. Jodå - om föraren anser det så är det så.
Det finns dom som lägger dagar framför skärmen och i Basecamp för att rutta fram så mycket grus- och traktorvägar som möjligt för att komma till en sådan här träff.
Oavsett hoj.

BruksKatanan i dagsljus:

QFpqcrg.jpg




Mörkret börjar synas, det ligger en låg molnbas som skapar närmast en rumskänsla på platsen, det är lugnt och stilla och kring 10* varmt.
Jag njuter av värmen från brasan, mår bra av att höra finskan omkring mig - lyssna utan att förstå och mer ta in tonfall och melodi.

Då plötsligt:





To be continued... :D:D:D



Det
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej,vad finns det mer för höst/vinterträffar att åka på?
Mvh.
Bra fråga!

Ruskträffen: http://tunatouringmc.se/rusk_inbjudan.html
som traditionellt hålls andra helgen i Oktober - alltså helgen som var.

Södra Pystymettä, Finland körs i slutet av Oktober - på olika ställen varje år.

Därpå följer den "svenska" Frostskadeträffen första helgen i December.
Svenska inom citationstecken för att det sällan finns fler svenskar på plats än utländska besökare.

Det visades en dokumentär om träffen på Dansk TV för en massa år sedan:


I Sverige? Näst intill okänd, tyvärr.

...vilket delvis beror på att inga direkta ansträngningar görs för att marknadsföra den.
Inget uppe i SMC-kalendern ännu, men vi antar att den körs som vanligt? :fyllisar
Arnåsholm utanför Burseryd är platsen sedan många år - vansinnigt vackert vid sjön och med en mobil bastu nedkörd till eventet varje år.
Brukar vara skyltat från Nissastigen, typ.

Är det så illa att isen hunnit lägga sig så dyker det säkert upp ett amfibiefordon och kör mos av isskorpan så man vågar kasta sig i sjön efter bastun - utan att skära av sig vitala delar. :D


Trevlig träff! Opretentiös, och den blir det man gör den till.
Vi är några grusbusar som brukar fara ner från Göteborgstrakten - den långa vägen med så mycket grus det bara går - och kullkörningar att älta under träffen.

Tänkte avsluta med en komplett träffkalender för dessa uddaträffar när jag är färdigskriven.


Underbar reseberättelse notrightrider, fortsätt så! :)


Kul att ni gillart! Det kommer en liten slutkläm endera dagen.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jo det är rolig läsning det här.

Hur hittar man till de här träffarna? Så man inte upptäcker i Öst Karelen att man skulle hållt vänster vid stora granen strax efter gränsen? Är man modern med koordinater och sånt eller följer man röken från den sura granveden? Eller ingår det som ett spänningsmoment?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top