Polera Titan med Autosol?

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Har för mig att nån här nångång sagt att man inte ska gå med Autosol på titan-ytor som t.ex. en slip-on... :va

Är det så? :confused:

Varför skulle man inte kunna piffa upp ytan på sin titanburk med hjälp av Autosol å en polertrissa på borrmaskinen!?

Eller e de jag som minns fel, å därmed gladeligen kan polera min burk med Autosol för att få den ny å fin? :rolleyes: :)

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Hej, kom igen nu... låt inte tråden förfalla... jag vill ha snabba svar! :lol

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Det går utmärkt men det kanske inte håller så länge.

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Kan väll inte vara någon större ide med tanke på att det är slipmedlet som gör att det blir blangt och Titan är bland de hårdaste material som finns

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Medin skrev:
Kan väll inte vara någon större ide med tanke på att det är slipmedlet som gör att det blir blangt och Titan är bland de hårdaste material som finns

titan kommer ju ha sin lite tråkigare färg iallafall.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Medin skrev:

Titan är inte speciellt hårt, vad har du fått det ifrån? måste legeras för att bli ett material som håller.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nurse Ratched skrev:
Titan är inte speciellt hårt, vad har du fått det ifrån? måste legeras för att bli ett material som håller.

Men titan i avgassystem med mera är väl just denna legering? Den har väl hållfasthetsvärden som är jämförbara med stål?

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Chris Ash skrev:
Men titan i avgassystem med mera är väl just denna legering? Den har väl hållfasthetsvärden som är jämförbara med stål?

Ja, och stål tillhör inte "de hårdaste material som finns" samt att "stål" går utmärkt att polera med autosol.
Att använda titan i avgassystem är vettigt för att man då tar hänsyn till dess låga specifika vikt men egentligen inte behöver fundera så mycket på just hållfasthet.

Titan börjar mer och mer komma tillbaka inom ortopedin efter att ha varit ute i kylan. Där är grejerna inte polerade utan, tro det eller ej, färgade för att man inte ska ta fel märgspik till fel sida. Färgerna är "Rose for Right and Lime for Left" ruggigt gay. tacka vet jag riktigt kirurgiskt stål :tummenupp

/Hising

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Medin skrev:

Nja, nog tror jag de ska ändra nått iaf... kör man på med borrmaskin å trissa en stund så nöter det ju nog fast på vad man än kör i princip... :tungan

Å de e främst fläckar, repor, märken å dylikt crap ja vill försöka få bort... så bättre måste de bli :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nurse Ratched skrev:
Ja, och stål tillhör inte "de hårdaste material som finns" samt att "stål" går utmärkt att polera med autosol.
Att använda titan i avgassystem är vettigt för att man då tar hänsyn till dess låga specifika vikt men egentligen inte behöver fundera så mycket på just hållfasthet.

Titan börjar mer och mer komma tillbaka inom ortopedin efter att ha varit ute i kylan. Där är grejerna inte polerade utan, tro det eller ej, färgade för att man inte ska ta fel märgspik till fel sida. Färgerna är "Rose for Right and Lime for Left" ruggigt gay. tacka vet jag riktigt kirurgiskt stål :tummenupp

/Hising

Jo stål är inte hårt, men hållfasthetsvärdena är ju rätt bra om man säger så....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0