Polis med hjälmkamera..?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var ute och körde från Rimbohållet igår och mötte en polis som tidigare hade stannat till vid den kvaddade Triumh Sprint RS:en som låg i diket mellan Rimbo-Gottröra.
Noterade att polisen hade någonting monterat på hjälmen. Det såg ut som kamerahuset till en GoPro. :va
Så min fråga är har de börjat köra med hjälmkamera eller var det någon annan utrustning han hade där?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Han var väl på väg till Bulten för att dra en bombare?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Klart de måste få filma sina bombrepor de med. Väntar på youtubeklippen på det. :D
Man borde väl kunna begära ut videosnuttar på sig själv sen framöver också..?

Men är det någonting som är på officiellt test eller har de redan rullat ut i större skala?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De har ju tom gått ut med att de ska dokumentera och spana på motorcyklister, så inte helt överraskande.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Polisen använder även bröstmonterade gopro-kameror vid större insatser. Tex fotbollsmatcher och andra ordningsinsatser.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kör de med kameran monterad Teletubbie-style eller på sidan av hjälmen?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Klart de måste få filma sina bombrepor de med. Väntar på youtubeklippen på det. :D
Man borde väl kunna begära ut videosnuttar på sig själv sen framöver också..?

Men är det någonting som är på officiellt test eller har de redan rullat ut i större skala?

Börjar med en väl tilltagen fuck-you-burnis för att värma bakslangen och drar sedan en drive-by i preventivt syfte på några intet ont anande hojåkare parkerade efter Bulten; "Lika bra att skjuta slöddret innan de ställer till något, vilket de obönhörligen kommer att göra". Paow paow paow muttafakkas!

Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Om man inte ens får sätta klistermärke på hjälmen är det verkligen lagligt och fästa en gopro kamera där då? :7peta

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om man inte ens får sätta klistermärke på hjälmen är det verkligen lagligt och fästa en gopro kamera där då? :7peta

Olagligt har det väl i.o.f.s. aldrig varit att sätta ett klistermärke på hjälmen, men visst förstår jag din fråga. För några år sedan fick man höra att det var snudd på implosionsrisk om man satte fast något på hjälmen men nu anses det vara no problemo med att montera dit en metallknöl utanpå. :confused:

Sen tycks man också fullständigt ha glömt bort att hjälmar inte får väga mer än några dussin nanogram eftersom de annars förvärrar nackskadorna vid kraftiga inbromsningar. :va

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Alla är jämlika men vissa är mer jämlika än andra
http://stefanolsson.nu/2006/06/15/alla-ar-jamlika-men-vissa-ar-mer-jamlika-an-andra/

Är hjälmskalet gjort av glasfiber armerad plast eller liknande så påverkas hjälmskalet mycket lite av vad som sitter på skalet. t.ex. en sugpropp.
Och en viktig kund som polisen har inga problem får ett intyg från tillverkaren om att det är OK med utrustning på hjälmen. Annars blir det ingen order på hjälmar till polisen.....Såklart.

Vi "vet alla" att en hjälm som tappats i gatan har gjort sitt och ska bytas ut för vid nästa träff i asfalten kommer den upplösas i småbitar.
Nu när båtsäsongen påbörjas är det därför analogt ytterst viktigt att kolla om den båt man planera köpa aldrig gått på en grynna. För nästa gång båten går på en grynna så upplöses den ofelbart i småbitar. Och så ligger du där och simmar bland plastbitarna. :dummer

Allvarligt talat, det finns nån tråd här på SH med nån hjälm där skalet spruckit och lossnar från inredningen efter lättare smäll. Kanske skal av ABS eller PVC plast.
Men har hjälmen skal av glasfiber/kolfiber armerad plast så är det en helt annan hållbarhet/livslängd. För är det inte en helt annan hållbarhet/livslängd så kanske man inte ska flyga med nyare flygplan.
http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...en-for-airbus-nya-langdistansplan_8245762.svd

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är hjälmskalet gjort av glasfiber

Vi "vet alla" att en hjälm som tappats i gatan har gjort sitt och ska bytas ut för vid nästa träff i asfalten kommer den upplösas i småbitar.

Nu när båtsäsongen påbörjas är det därför analogt ytterst viktigt att kolla om den båt man planera köpa aldrig gått på en grynna. För nästa gång båten går på en grynna så upplöses den ofelbart i småbitar.

Grejen med hjälmskalets styvhet är väl ändå att absorbera krockvåld, samt att ha en låg friktion i sidled så att "träffen" mot backen inte orsakar vridmoment på nacken. Är skalet då "knäckt", så minskar absorbtionsförmågan såsväl som att friktionen ökar.

Gällande båtar kan jag säga att det GÖR skillnad. Jag har kappseglat en del, och seglat (ritningsmässigt) flera olika av exakt likadana båtar. Några från 80-talet, några ett par månader gamla. Om det beror på att de äldre båtarna gått på grund, eller om det är rent slitage låter jag vara osagt, men det är klar skillnad i hur vridstyva skroven är.

Så om din enda oro med hjälmen är huruvida den ska spricka eller inte skulle jag rekommendera en bomullsmössa, den spricker garanterat inte!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hur länge sparas materialet?
Spelas över direkt under dagen när kortet är fullt eller dagen efter.
Eller tankas allt över på dator för att där sparas xx dagar ifall behov senare uppstår?
Finns det någon FAP om hantering av materialet?

Hur är det med att begära ut filmen som farbrorn spelade in då?
(nej, jag har inte fastnat på film. Jag har egna kameror för sådant)
Men kan man begära ut låt oss säga den senaste dagen eller måste man vara med på filmen själv för att få tillgång till den.
Hade ju varit lite komiskt att begära ut de senaste 30 dagarnas oredigerade videomaterial för vad de sysslat med.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Grejen med hjälmskalets styvhet är väl ändå att absorbera krockvåld, samt att ha en låg friktion i sidled så att "träffen" mot backen inte orsakar vridmoment på nacken. Är skalet då "knäckt", så minskar absorbtionsförmågan såsväl som att friktionen ökar.

Gällande båtar kan jag säga att det GÖR skillnad. Jag har kappseglat en del, och seglat (ritningsmässigt) flera olika av exakt likadana båtar. Några från 80-talet, några ett par månader gamla. Om det beror på att de äldre båtarna gått på grund, eller om det är rent slitage låter jag vara osagt, men det är klar skillnad i hur vridstyva skroven är.

Så om din enda oro med hjälmen är huruvida den ska spricka eller inte skulle jag rekommendera en bomullsmössa, den spricker garanterat inte!

Mitt inlägg var ironiskt menat. Den MC-hjälm med glasfiberskal som jag köpte i slutet på 1960-talet, är målad av mig i svart och guldmetallic, den hjälmen används fortfarande idag 45 år senare av en släkting när han skridskoseglar.
Och ser ut som den gjorde för 45 år sedan. Trots de smällar den varit med om.
Jag har kasserat 3 hjälmar pga skador (synliga sprickor) de fått när de suttit på mitt huvud. Två med skal av ABS och en med skal av kolfiber. Men inte har jag slitit av mig hjälmen och fortsatt utan hjälm. Hjälmen har kasserats hemma.
För även om hjälmen är skadad efter en smäll så skyddar hjälmen fortfarande bättre än mitt hår.
Det skulle vara intressant att testa nya hjälmar och gamla hjälmar av samma modell och fabrikat och begagnade hjälmar (som använt skarpt) av samma modell och fabrikat med de officiella testmetoderna och se hur mycket de försämrats. Ungefär som det här testet av MC- och Biloljor efter 80 respektive 240 mil i en Honda.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200

Måste varit Express och/eller J24?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Hur länge sparas materialet?
Spelas över direkt under dagen när kortet är fullt eller dagen efter.
Eller tankas allt över på dator för att där sparas xx dagar ifall behov senare uppstår?
Finns det någon FAP om hantering av materialet?

Hur är det med att begära ut filmen som farbrorn spelade in då?
(nej, jag har inte fastnat på film. Jag har egna kameror för sådant)
Men kan man begära ut låt oss säga den senaste dagen eller måste man vara med på filmen själv för att få tillgång till den.
Hade ju varit lite komiskt att begära ut de senaste 30 dagarnas oredigerade videomaterial för vad de sysslat med.

Med tanke på batterikapaciteten (eller brist på...) på GoPro-kamerorna är väl den rimliga hanteringen att de slår på kameran och startar inspelningen om/när de ser ett suspekt element och vill få efterföljningen/ingripandet dokumenterat.

Det går att ställa in GoPro-kamerorna så de spelar in en loop som skriver över de gamla filerna efter en vald tid, men som sagt, då måste de ha en extern strömkälla för att klara en arbetsdag (de kan ju i och för sig koppla kamerorna till ett 12V-uttag med en USB-kabel och en 12V-adapter, men då är inte huset vattentätt längre och polisen är fastbunden till mc:n...).

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Med tanke på batterikapaciteten (eller brist på...) på GoPro-kamerorna är väl den rimliga hanteringen att de slår på kameran och startar inspelningen om/när de ser ett suspekt element och vill få efterföljningen/ingripandet dokumenterat.

Det går att ställa in GoPro-kamerorna så de spelar in en loop som skriver över de gamla filerna efter en vald tid, men som sagt, då måste de ha en extern strömkälla för att klara en arbetsdag (de kan ju i och för sig koppla kamerorna till ett 12V-uttag med en USB-kabel och en 12V-adapter, men då är inte huset vattentätt längre och polisen är fastbunden till mc:n...).

Fast har inte mc-poliser nån spiralkabel till radion i hjälmen ansluten till hojen hursom?
(http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/91/1066723_520_292.jpg)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin