Polisanmäla omkullkörning på lösgrus

Tjita1

Guest
Hej!
Körde ju omkull förra söndan (för precis en vecka sen) på lite lösgrus i en kurva i Hynboholm. Anmälde det till trafikverket samma kväll. Körde förbi det idag, och inte fan har dom varit där och sopat, det såg om möjligt ännu värre ut. Det är ett väldigt lurigt ställe eftersom man kommer bakom en viadukt med dålig sikt rätt in i en tvär kurva där gruset ligger.

Kan man polisanmäla detta, och vad är det isåfall för rubricering?

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Polisanmäla tvekar jag på att du kan göra, det är ju inte ett "de facto - brott" som begåtts, möjligtvis en försumlig hantering av arbetsuppgift... Kommunen är nog bättre att kontakta

Tjita1

Guest
"Brott mot vägsäkerhetslagen", kan det vara nåt?

9 § Väghållaren ska systematiskt och fortlöpande vidta de åtgärder som behövs för att förebygga allvarliga personskador till följd av användningen av vägarna. Åtgärder för att avhjälpa den omedelbara risken för sådana skador ska vidtas först.

Tjita1

Guest
Never mind, den gäller visst bara Europavägarna, den lagen. Jag söker vidare..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allmänfarligt vårdslöshet tycker jag kvalar in som en stark kandidat.

Man gör sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet om genom att vara oaktsam vållar brand, fara för liv eller hälsa eller omfattande förstörelse av egendom

fara för liv, check.
fara för hälsa, check.
fara för omfattande förstörelse av egendom, check.

Det bästa är väl att lagen inte kräver uppsåt. Dvs, det räcker med att ha slarvat eller gjort något dumt. Som att täcka vägen med grus...

Annars finns ju Framkallande av fara för annan... Borde ju kunna kvala in med...

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjita, medlem i SMC? Nevermind, tycker Du ska maila kansliet och förslagsvis Maria Nordqvist, bifoga gärna bilder och dokument på Dina iakttagelser. Det kommer en uppföljning på Kalla faktas granskning denna eller nästa onsdag och Du kan både få hjälp personligen (konsultation med jurist för medlemmar) och se till att Ditt exempel kommer fram i SMC:s diskussioner med Trafikverket.

Snabelbilar och lösgrus är heta politiska potäter för närvarande, det Du beskriver är definitivt ett brott mot deras egna rutiner, därutöver förmodligen ett lagbrott (om vägen ingår i det statliga vägnätet)...

Last edited:

Tjita1

Guest
Jag har varit riktigt produktiv och slängt iväg en skadeståndsansökan på självrisken (6000) till trafikverket, vilket som av en händelse också nästan exakt matchar vad jag behöver köpa nya grejer för, och dessutom skickat ett förslag på skylt "Dålig sikt" till Transportstyrelsen till just sådana här platser där extra varsamhet krävs då kurvor är dolda av vägportar eller annat. Nu gick det ju "bra" i mitt fall eftersom jag kände till platsen och körde sakta, jag tänker mig att en knät-i-backen-åkare som håller undan allt vad det går förmodligen hade hamnat ute i vegetationen med allvarligare skador eller rent av dödsfall som följd.

Jag tackar för era råd ändå, jag ska kontakta SMC angående deras engagemang i väghållningsfrågor, och även höra med dom om man ska anmäla det till polisen och isåfall vad man ska yrka på.
Sen är det ju en annan sak med den som ursprungligen la dit lasten, platsen ligger nära Hynboholms grustag, så antagligen är det väl någon lastbil som inte har säkrat lasten ordentligt, vilket jag också finner vara starkt vårdslöst på fina MC-vägar, men det är ju inte desto mindre allvarligt att man inte åtgärdar felet från TV:s sida heller, när man fått det anmält. Det handlar trots allt om att en gubbe tar med sig en skyffel och en kvast i en personbil och åker 15 minuter från kontoret och sopar bort gruset, så vore det klart!

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Det ska bli lärorikt att se hur det går med det här, för om man kan få betalt av vägägaren för att man kör omkull, ja då är det bara att hälla ut något halt (grus, olja, diesel o.s.v) när man kör omkull och hävda att det är orsaken.
Det känns som att det här kan missbrukas...

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Det ska bli lärorikt att se hur det går med det här, för om man kan få betalt av vägägaren för att man kör omkull, ja då är det bara att hälla ut något halt (grus, olja, diesel o.s.v) när man kör omkull och hävda att det är orsaken.
Det känns som att det här kan missbrukas...

Vägverket eller vad det hette på den tiden, dömdes för vållande av Johan Nilssons död utanför Emmaljunga för ca 20 år sedan.

Tjita1

Guest
Kan rapportera att jag fick en "Underättelse om beslut att inte inleda förundersökning" eftersom det inte är ett brott utan ett civilrättsligt mål. Inte helt hundra på hur det går till, det är ju inte jag som vill ha pengar eller nåt, jag vill bara att väghållaren ska stå till svars för att dom inte sopar bort gruset och sköter sina vägar. Någon på PEAB som är entreprenör på platsen föreslog att man skulle sätta upp permanenta skyltar för stenskottsrisk alternativt hal vägbana runt området, eftersom det ligger grustag där. Det tycker jag låter oerhört korkat, eftersom man då mer eller mindre legaliserar att lastbilarna åker och tappar grus, något som idag är olagligt, man är idag skyldig att säkra sin last, och skulle det ändå trilla av nåt är man skyldig att genast ta rätt på det eller annars märka ut platsen. Genom att permanent märka ut hela området har man alltså gjort det lagligt att tappa grus på vägarna. Alltså, det är skottpengar på idiotin hos myndigheter och entreprenörer.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Undrar om det inte är så att du behöver stämma transportstyrelsen?

Men som Roffe_s skrivit, om du är medlem i SMC, utnyttja medlemsförmånen att få juridisk konsultation så får du veta exakt vad du ska/kan göra :tummenupp

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
ähh nä inte direkt. Det är fara som vållats av samma slag som vid allmänfarlig ödeläggelse. Det är ett lite värre brott än att inte sopa bort grus på en väg, spränga en vattendam skulle kvala in.

Allmänfarligt vårdslöshet tycker jag kvalar in som en stark kandidat.

Man gör sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet om genom att vara oaktsam vållar brand, fara för liv eller hälsa eller omfattande förstörelse av egendom

fara för liv, check.
fara för hälsa, check.
fara för omfattande förstörelse av egendom, check.

Det bästa är väl att lagen inte kräver uppsåt. Dvs, det räcker med att ha slarvat eller gjort något dumt. Som att täcka vägen med grus...

Annars finns ju Framkallande av fara för annan... Borde ju kunna kvala in med...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO