Polisen chanslös

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag börjar mer och mer gilla idén att införa ägaransvar istället för föraransvar vid fortkörning.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
"– De flesta motorcyklister sköter sig bra. Men sedan finns det de som kör med värstingsmaskiner och som bara är ute efter en adrenalinkick. Tack och lov är de ändå få, säger Gunder Eriksson"

137 st Gixxer 1000 sålda i år...

De flesta som köper en sån köper den nog inte för att toura nere i Tyskland..

//Anders.
 

kocken

Guest
Ugluk skrev:
Jag börjar mer och mer gilla idén att införa ägaransvar istället för föraransvar vid fortkörning.
varför ägaransvar???????????????????????
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Man motarbetar skenförsäkring mycket effektivt och tvingar dessutom busandet till säkrare områden.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Jag börjar mer och mer gilla idén att införa ägaransvar istället för föraransvar vid fortkörning.
Var inte så snabb att godkänna ändringar i grundläggande rättsprinciper så fort du ser nåt du inte gillar. Det är knivdråparen som skall i fängelse, inte knivens ägare. Inga undantag. Problemet är polisiärt - inte rättsligt. :fakta

Edit: Ugluk, inom fem år kommer du att lägga din röst på Moderata Samlingspartiet. Du kommer kanske att göra det i smyg, men du kommer att göra det. :tummenupp :D
 
Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Varför då?
Enda gången du har nytta av ägaransvaret är ju då det är en automatkamera som har tagit en bild. Det är ju då du har nytta av att bara behöva se vems fordonet är, ej vem som kör.
Det är ju inte ens straffbart att köra för fort framför en sån kamera, du kan bara få böter (som om det inte vore straff nog) så varför skulle nu inte de som skenförsäkrar kunna betala pappsen för böterna om de nu trillar in på samma sätt som de, förmodar jag, betalar honom de pengar som försäkringen kostar.

//Anders.
 

kocken

Guest
Bingo skrev:
Var inte så snabb att godkänna ändringar i grundläggande rättsprinciper så fort du ser nåt du inte gillar. Det är knivdråparen som skall i fängelse, inte knivens ägare. Inga undantag. Problemet är polisiärt - inte rättsligt. :fakta
WORD! bingo kunnandets man :tummenupp
 

kocken

Guest
UnderDOG skrev:
så varför skulle nu inte de som skenförsäkrar kunna betala pappsen för böterna om de nu trillar in på samma sätt som de, förmodar jag, betalar honom de pengar som försäkringen kostar.

//Anders. [/B]
likaså jag :D
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
Var inte så snabb att godkänna ändringar i grundläggande rättsprinciper så fort du ser nåt du inte gillar. Det är knivdråparen som skall i fängelse, inte knivens ägare. Inga undantag. Problemet är polisiärt - inte rättsligt. :fakta

Edit: Ugluk, inom fem år kommer du att lägga din röst på Moderata Samlingspartiet. Du kommer kanske att göra det i smyg, men du kommer att göra det. :tummenupp :D
Äh, jag är bara skenmoderat.. :hej

Hmm, om man kunde behålla de rättsliga påföljderna och införa ägaransvar.. Då skulle ju pappsen bli av med lappen om barnets bil var skenförsäkrad.. Låter effektivt!

Näh, Bingo har naturligtvis rätt som vanligt. (Förutom den politiska prognosen för mig då ;) )
 

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en 2'a
Hoj
ZZ-R
De flesta motorcyklister sköter sig bra. Men sedan finns det de som kör med värstingsmaskiner och som bara är ute efter en adrenalinkick. Tack och lov är de ändå få, säger Gunder Eriksson.

Jag tillhör nog den skaran... :D

/n
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UnderDOG skrev:
Varför då?
Enda gången du har nytta av ägaransvaret är ju då det är en automatkamera som har tagit en bild. Det är ju då du har nytta av att bara behöva se vems fordonet är, ej vem som kör.
Det är ju inte ens straffbart att köra för fort framför en sån kamera, du kan bara få böter (som om det inte vore straff nog) så varför skulle nu inte de som skenförsäkrar kunna betala pappsen för böterna om de nu trillar in på samma sätt som de, förmodar jag, betalar honom de pengar som försäkringen kostar.

//Anders.
Frågar du mig :confused:

Du är den förste som nämner att ägaransvaret endast skall gälla i fall med trafikkameror. Men skit samma, gärningsmannen pliktar - ingen annan. Fundamentalt, enkelt, bra.

Fattar inte varför ni är så snara att vilja göra inskränkningar i era rättigheter och er rättsäkerhet.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag har inte sagt att vi ska göra det, då har du läst snett mellan raderna.

Jag menar att det ändå inte skulle ha någon effekt på det som personerna ovan ville komma åt, skenförsäkringen alltså.

Inget jävla ägaransvar!!!

//Anders.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Ugluk skrev:
Jag börjar mer och mer gilla idén att införa ägaransvar istället för föraransvar vid fortkörning.

Sluta, du säger bara så där för att reta mig!. :mad:, Faan vad kul när du lånat ut bilen och blir av med lappen och för böta för att personen som körde inte tar på sig det?. :D
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Hightuned skrev:
Sluta, du säger bara så där för att reta mig!. :mad:, Faan vad kul när du lånat ut bilen och blir av med lappen och för böta för att personen som körde inte tar på sig det?. :D

Nop om det går igenom så blir man inte av med lappen, man kan bara få böter.

Med det vill jag inte säga att jag är för ägandeansvar. Den dagen det kommer så kommer kamerorna att ta kort åt bägge håll och då åker min skylt av permanent. :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top