Jaha,dax att byta avgaspipa några veckor om man ska köra i stan
Kul att dom har en custom på bilden, den har säkert ylande motor i 250 blås
Upprörda boende skriver protestlista till kommunens miljökontor och kräver åtgärder för att stoppa mc-buller som stör friden i villaområdet.
Vansinnesfärder i 250 kilometer i timmen, med ylande motorer, väcker folk mitt i natten – centrala Sundsvall är hårt drabbat.
Men nu ska polisen försöka sätta stopp för mc-terrorn.
Trafikpolisen kommer att kraftigt utöka kontrollerna av motorcyklar, både när det gäller hastighet, nykterhet och att cyklarna inte modifierats med ljuddämpare som bryter mot decibelgränserna.
– De flesta mc-förare kör inte fortare eller mer vårdslöst än ”Svensson” gör i sin bil, poängterar Svante Näsström, chef för trafikpolisen i Västernorrland.
– Men så finns det de som fullständigt struntar i fartgräns*er och andra trafikregler och utsätter både sig själva och omgivningen för fruktansvärda risker.
Lägger upp strategi
Och det är den kategorin polis*en ska sätta åt. Även om det inte är lätt att få stopp på en mc som kommer ylande i kanske 220 kilometer i timmen.
– Vi lägger upp en strategi – att göra hastighetskontroller på vägsträckor där det finns goda möjligheter att få hejd på ekipagen, berättar Svante Näsström.
– Och registreringsnumren kan vi alltid få.
Följer inte JO
Nyligen blev det svarta rubrik*er i landets tidningar när JO, Justitieombudsmannen, gick ut och ansåg att det, med tanke på riskerna, är olämpligt att polis*en tar upp jakten på vansinneskörande motorcyklister. Det uttalandet har gjort att många ”mc-terrorister” tror att det är fritt fram att strunta i fart- bestämmelserna.
– Så är det inte. Vi följer inte vad JO säger i såna här frågor, bara Rikspolisstyrelsens påbud, säger Svante Näsström.
Mc-förarnas hjälmvisir och det faktum att motorcyklar saknar främre registreringsskylt gör det svårt att identifiera fortkörare med hjälp av de automatiska fartkameror som kantar bland annat E4 mellan Sundsvall och Njurunda.
Skrivelse till kommunen
För någon vecka sedan fick kommunens miljökontor en skrivelse från boende i ett villa*område som klagar på buller från ett privat garage i grannskapet där mc-entusiaster mekar och högljutt tomvarvar sina maskiner.
– Vi utsätts för skadligt bull*er mot vår vilja, på vår fritid och i våra egna hem, skriver undertecknarna upprört.
Så känner många Sundsvallsbor det när ”marodörer på två hjul” härjar
Källa
http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=389494&avdelning_1=101&avdelning_2=
Kul att dom har en custom på bilden, den har säkert ylande motor i 250 blås
Upprörda boende skriver protestlista till kommunens miljökontor och kräver åtgärder för att stoppa mc-buller som stör friden i villaområdet.
Vansinnesfärder i 250 kilometer i timmen, med ylande motorer, väcker folk mitt i natten – centrala Sundsvall är hårt drabbat.
Men nu ska polisen försöka sätta stopp för mc-terrorn.
Trafikpolisen kommer att kraftigt utöka kontrollerna av motorcyklar, både när det gäller hastighet, nykterhet och att cyklarna inte modifierats med ljuddämpare som bryter mot decibelgränserna.
– De flesta mc-förare kör inte fortare eller mer vårdslöst än ”Svensson” gör i sin bil, poängterar Svante Näsström, chef för trafikpolisen i Västernorrland.
– Men så finns det de som fullständigt struntar i fartgräns*er och andra trafikregler och utsätter både sig själva och omgivningen för fruktansvärda risker.
Lägger upp strategi
Och det är den kategorin polis*en ska sätta åt. Även om det inte är lätt att få stopp på en mc som kommer ylande i kanske 220 kilometer i timmen.
– Vi lägger upp en strategi – att göra hastighetskontroller på vägsträckor där det finns goda möjligheter att få hejd på ekipagen, berättar Svante Näsström.
– Och registreringsnumren kan vi alltid få.
Följer inte JO
Nyligen blev det svarta rubrik*er i landets tidningar när JO, Justitieombudsmannen, gick ut och ansåg att det, med tanke på riskerna, är olämpligt att polis*en tar upp jakten på vansinneskörande motorcyklister. Det uttalandet har gjort att många ”mc-terrorister” tror att det är fritt fram att strunta i fart- bestämmelserna.
– Så är det inte. Vi följer inte vad JO säger i såna här frågor, bara Rikspolisstyrelsens påbud, säger Svante Näsström.
Mc-förarnas hjälmvisir och det faktum att motorcyklar saknar främre registreringsskylt gör det svårt att identifiera fortkörare med hjälp av de automatiska fartkameror som kantar bland annat E4 mellan Sundsvall och Njurunda.
Skrivelse till kommunen
För någon vecka sedan fick kommunens miljökontor en skrivelse från boende i ett villa*område som klagar på buller från ett privat garage i grannskapet där mc-entusiaster mekar och högljutt tomvarvar sina maskiner.
– Vi utsätts för skadligt bull*er mot vår vilja, på vår fritid och i våra egna hem, skriver undertecknarna upprört.
Så känner många Sundsvallsbor det när ”marodörer på två hjul” härjar
Källa
http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=389494&avdelning_1=101&avdelning_2=
Last edited: