Polisen slopar kravet på utbildning för utryckningsfordon

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Märkligt att det inte varit mer diskussion om detta:

NYHETER i går 18:22
Bemanningskrisen inom polisen blir allt värre.
Nu slopar polisen i region Stockholm kravet på utbildning vid utryckningskörning.
– Vi är kritiska. Den här utbildningen behövs för att förebygga olika trafikolyckor, säger Stefan Eklund, Polisförbundet i Stockholms ordförande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaG9oj/polisens-beslut-slopar-krav-pa-utryckningsutbildning

Är man polis och har körkort är det bara att panga på alltså.

Lite speciellt, får man säga.
Det var inte länge sedan man kunde läsa om polisens skador på fordon som stadigt stiger - dels tack vare ökat antal plåtstopp, men också genom allmän oskicklighet och oförmåga att köra fort och säkert.

...å nu blir det fritt fram

Nå, jag antar att det är en jämställdhetsgrej:

CcvHZWD.jpg

Fotocredit: Patrick Trädgård via SVT Nyheter: https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/polis-dod-efter-biljakt

Polisen skall inte ha någon orättvis fördel över den dom sätter efter.

Känns som Eliassoneffekten kommer att sitta kvar i många år...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det beror på att de inte har tillräckligt med folk för att klara kravet. Alternativet är att inte göra någon utryckning alls...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det beror väl på de sänkta kraven rörande begåvning "sänkt lägstakravet från en fyra till en trea".
Helt enkelt en anpassning till de rådande omständigheterna.

Jag ser inte fram emot att träffa "min första" polis som precis har näsan ovanför 3 på den skalan.
Undrar just hur det ska gå att föra ett vettigt samtal om något mer trivialt än...fast det kanske jag redan har?

Läs här och förundra dig: Sänkta begåvningskrav på poliser. Det var inte direkt bra innan sänkningen av kravet.

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sänkta begåvningskrav, sänkta fyskrav (klarar inte av att klämma avtryckaren ens...) och nu det här.

Vad är nästa drag som kommer kosta människoliv i onödan, kvotering av förståndshandikappade? Jag har inte generellt något emot lågbegåvade men inom jobb där vapen och visst våld ingår i jobbeskrivningen har de inte att göra. Rätt individ på rätt befattning.

I samma veva hörde jag en intervju med en socialarbetare som ville ge gratis KBT till yrkeskriminella. För att deras livsstil leder till utbrändhet/utmattningssyndrom. De ska fan inte ha KBT. De ska lagföras och spärras in i de fall de är medborgare och i annat fall avvisas från riket.

Nåväl, i landet syltrygg intet nytt. :(

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1. KBT är billigare än "inspärrning" även om det senare sker i Burkina Faso...

Socialarbetaren har förmodligen rätt i att exempelvis KBT skulle hjälpa många yrkeskriminella att bryta med sin livsstil och bli vanliga medborgare med hyfsat ordnade svenssonliv. Det finns ju alltid en anledning till att folk blir yrkeskriminella liksom, och där är neuropsykiatriska problem en stark faktor bland många andra (låg socioekonomi, inga framtidsdrömmar, droger etc etc etc). Så - istället för droger ge dem verktyg att hantera ångest osv är en bra affär.

2. Att man sänker kraven är bara en direkt konsekvens av att man inte annars får tillräckligt med antagningsbara till de platser man har. OBS att det är på en tiogradig skala så det var väl inte jättehögt förut heller.

Men i era respektive yrken, hur tror ni att det ser ut om ni gör motsvarande test?

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Socialarbetaren har förmodligen rätt i att exempelvis KBT skulle hjälpa många yrkeskriminella att bryta med sin livsstil och bli vanliga medborgare med hyfsat ordnade svenssonliv. Det finns ju alltid en anledning till att folk blir yrkeskriminella liksom, och där är neuropsykiatriska problem en stark faktor bland många andra (låg socioekonomi, inga framtidsdrömmar, droger etc etc etc). Så - istället för droger ge dem verktyg att hantera ångest osv är en bra affär.

2. Att man sänker kraven är bara en direkt konsekvens av att man inte annars får tillräckligt med antagningsbara till de platser man har. OBS att det är på en tiogradig skala så det var väl inte jättehögt förut heller.

Men i era respektive yrken, hur tror ni att det ser ut om ni gör motsvarande test?

Mitt resultat är 7 (och jag anser mig inte vara särskilt begåvad.) Jag har god fysik och utmärkt förmåga med eldhandvapen samt hjälplig kompetens med batong och fängsel (de vanliga bojorna samt buntbandsvarianten). Utryckning kan jag däremot inte köra i. Konflikthantering kan jag nog behöva repetera. I mitt nuvarande yrke är det viss typ av konflikthantering som är mest relevant, paradoxalt nog.

Att KBT kan hjälpa ifrågasätter jag inte. Men inte som främsta insats när det gått så långt att kriminalitet är yrket vilket vederbörande i intervjun jag hörde ville. Att stoppa såna individer handlar om myndighetssamverkan i tidigt skede. Enbart hårda tag tror inte jag heller på då utanförskap i olika former cementeras. Att ha KBT inom ramen för kriminalvård är en god idé.

Att utländska medborgare som döms för grova brott ska utvisas tycker jag absolut.

Sammanfattningsvis tror jag att du och jag är så begåvade att vi har sågott som samma åsikt. Även om jag reagerade något häftigt... :)

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det finns ju alltid en anledning till att folk blir yrkeskriminella liksom, och där är neuropsykiatriska problem en stark faktor bland många andra (låg socioekonomi, inga framtidsdrömmar, droger etc etc etc).

- Här tycker jag att en - numer - tung faktor är religiös indoktrinering/övertygelse och har sin givna plats som i listan.
En vanlig grundorsak till konflikt med Sveriges lagar på många platser runtom i landet.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Jag vet hur det ser ut (jag har gjort ett antal under åren) och jag vet hur det sett ut bland kollegorna där jag jobbat tidigare. Varken 3 eller 4 hade nog räckt ens till ett studiebesök. Fast jag har nog svackor i andra tester skulle jag nog tro.

Pistol och batong i händerna på en inte särskilt välbegåvad person? Nej tack.

Last edited:

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Åter till ämnet.

Att åtgärda de brister som finns inom polisen i dagsläget kommer kräva mycket. När kraven sänks, både inom kåren och för att få tillhöra den, tappar vilket yrke som helst i anseende rent generellt. Att göra återtag i form av bemanning och kompetens är tufft men inte omöjligt.

Vad gäller en kår som polisens blir konsekvenserna av brister allvarligare än om tex en målare är färgblind.

Jag vill gärna att de som lagligt kan bruka våld mot mig är klyftiga. Klyftiga människor har i stort lättare att besinna sig med rätt utbildning och kanske har ett bättre konsekvenstänk.

Med sämre utbildade samhällstjänare blir konsekvenser av felaktiga beslut värre än nödvändigt. Det ligger i mitt intresse som medborgare att så smarta och välutbildade poliser/brandmän/läkare etc som möjligt jobbar för att jag ska ha det så bra i livet jag kan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som jag minns det satte man vapen i hand på människor med resultat 1-2 vid mönstringen. Säkert ett annat test, men där låg normalfördelningen 1-9 så de är väl jämförbara på något sätt i alla fall.

Min poäng är att om vi har skriande polisbrist och 200 platser på polishögskolan samtidigt som endast 120 klarade nivå 4 så är det förmodligen så att den enkla lösningen (ffa politiskt) är att sänka ribban för antagningen så att de 200 platserna kan fyllas.

Vad är det rimliga alternativet? Höja attraktionskraften till yrket? Absolut, det tar tid och det är svårt för staten att gå in och höja löner. Det har gjorts halvdana försök för lärare, men där saknas det 60.000 lärare idag och höjningarna är små och långsiktiga.

Lösningen på polisbristen kommer alldeles oavsett att ta decennier att åtgärda; det lilla problemet är om kraven ligger på 3 eller 4. Det viktiga är att många måste vilja BLI polis och sedan vilja stanna kvar i yrket.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att ha KBT inom ramen för kriminalvård är en god idé.
Att faktiskt erbjuda vårdande åtgärder inom ramarna för den så kallade kriminalvården? Nämen jag har väl aldrig hört på maken. Snart säger du väl även att de som missköter sig under tiden bakom lås och bom inte regelmässigt ska släppas ut efter två tredjedelar av den utdömda tiden heller?

Som jag minns det satte man vapen i hand på människor med resultat 1-2 vid mönstringen.
Fast bland de viktigaste egenskaperna man vill se hos en skyttesoldat är att vederbörande gör som denne blir tillsagd, håller käft och att skjuter på kommando. Att kunna argumentera, lösa problem eller fatta egna genomtänkta beslut i en pressad situation är inte lika prioriterat.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Polishögskolan" är en yrkesutbildning där man efter två års utbildning och ett års praktik blir polis. Det är inte någon särskilt hög utbildning. Att man även på pappret skrotar utryckningsutbildningen är inte särskilt konstigt - På åtminstone en av skolorna har den varit rent teoretisk i många år, eftersom "min" motorklubbs utbildare som hade hand om körutbildningen för blivande poliser tröttnade på aspiranternas attityd och inkompetens, samt det faktum att han fick kritik av beställaren när han vägrade godkänna personer som inte kunde köra bil.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hey! Perfekt! Då kommer ju, med personalomsättningen inräknad, snart alla som har några timmar på bana kunan dra snuten med lätthet. Bara att leta upp närmaste väg med en knepig kurva och köra genom på gränsen så kommer följebilen att fara i diket. :hihi

Men nej, polisens urvattning är skamlig. Och får det fortgå länge så kommer medborgargarden börja bildas, och det är aldrig speciellt bra för rättssäkerheten. Oavsett hur kass en poliskår är så är det svårt att bli lika kass som en skränande pöbel.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha men snart har vi en extra person i varje patrull så det blir ju fler.

En personlig assistent från stödcentralen för förståndshandikappade

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Haha men snart har vi en extra person i varje patrull så det blir ju fler.

En personlig assistent från stödcentralen för förståndshandikappade

- Ja med tanke på kriminellas generella intelligensnivå tror jag det är en vettig idé att införliva den typen av kompetens i patrullerna. (eftersom man inte får slå buset i huvudet med batongen)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
- Ja med tanke på kriminellas generella intelligensnivå tror jag det är en vettig idé att införliva den typen av kompetens i patrullerna. (eftersom man inte får slå buset i huvudet med batongen)

Näe dom behövs som stöd till patrullerna liksom nu när begåvningsreserven anställs.Tidigare var begåvningsreserven från Arbetsförmedlingen,försäkkringskassan,AA,AN och liknande förbehållena
SÄPO där jag har lång erfarenhet ifrån med chefsavgångar med mera :fakta

Föresten , nya Rikspolischefen kommer från SÄPO - han ser lite mongo ut :hihi

Allmänheten kommer ha mycket kul med Polisen.se när.den skrudar om till
aktivitetscentrum för dom överblivna i samhället:tummenupp

Checka in nya rikpolischefen

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Som jag minns det satte man vapen i hand på människor med resultat 1-2 vid mönstringen. Säkert ett annat test, men där låg normalfördelningen 1-9 så de är väl jämförbara på något sätt i alla fall.

Min poäng är att om vi har skriande polisbrist och 200 platser på polishögskolan samtidigt som endast 120 klarade nivå 4 så är det förmodligen så att den enkla lösningen (ffa politiskt) är att sänka ribban för antagningen så att de 200 platserna kan fyllas.

Vad är det rimliga alternativet? Höja attraktionskraften till yrket? Absolut, det tar tid och det är svårt för staten att gå in och höja löner. Det har gjorts halvdana försök för lärare, men där saknas det 60.000 lärare idag och höjningarna är små och långsiktiga.

Lösningen på polisbristen kommer alldeles oavsett att ta decennier att åtgärda; det lilla problemet är om kraven ligger på 3 eller 4. Det viktiga är att många måste vilja BLI polis och sedan vilja stanna kvar i yrket.
Skillnaden var att de som du nämner hade vapen i händerna under en rätt kort tid, oftast bara själva utbildningen. De allra flesta som de var G & H klassade gjorde sedan aldrig eller mycket sällan någon tjänst där vapenhantering var en vanlig och vardaglig syssla inte ens innanför staketet.

Viss skillnad mot poliser som alltid ska bära vapen och göra det bland allmänheten.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
För några år sen så kom jag gående efter en afterworkrunda.Snart skulle jag få se något runt hörnet som fick mig och :rofl

Stod en snewt där , man anade att det var reservist ur hillbillyreservgenpoolen , en snabb känsla när man studerade han.Han hade dragit tjänstevapnet mot något.Jag bara tja :D.Han sa "du kan gå förbi".Jag ställde mig bakom han och fick syn på vad han hotade.Det stod en pundare där men han var inte måltavlan.Måltavlan var en liten vit nanohund , nån form av Parishilton Vovve som skällde på snutten.Skitliten hund som inte ens kunde bita av en prinskorv.En hamster med PMS är ungefär lika farlig

Det kommer bli värre nu:rofl

Edit

För övrigt så tror jag att hans kollega inte ville jobba några mer pass med han

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...