Polisens kompetensnivå vid kontroll utmed vägarna?

Mahrek

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2013
Ort
Vaggeryd
Hoj
Ingen hoj ännu!
Hej!

Jag tog mitt mellankort i slutet på förra säsongen och får nu alltså köra motorcykel med en max kw-effekt på 35kw.

I nuläget kör jag en Kawasaki ER6-N (Jag tror ursprungseffekten på 2010 års modell låg på 54kw, skall icke HELT svära på det men någonstans där).

Hojen är på pappret strypt och det står i mitt reg-bevis att "Ursprungseffekt 54kw, nedstrypt med brickor i insuget!)

Min fråga är alltså: Om jag kör ostrypt och skulle bli stannad av polis utmed vägen, har dom "kompetens" för att se om min hoj egentligen är strypt eller inte?

Har dom "rätt" att på något sätt, på plats det vill säga, mäta prestandan i hojen?


Jag söker inga "Börja kör med strypningen för att vara på den säkra sidan"-tips, det är något jag givetvis kommer att göra men jag vill fortf. ha konkret info från folk som har kunskap kring ovanstående frågor!


Tack så mycket på förhand, kör lugnt och NJUT av våren alla! :)
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Blev stoppad för bland annat fortkörning under mina 25KW dagar och inte ens då kollade dem det. Fast det kanske berodde på att dem var så glada för ge mig böter:rolleyes:. Och alla andra gånger i så kallade rutinkontroller så gjorde dem inte heller sig besväret att börja rota i det. Har inte ens fått frågan om den är strypt.
 

fisken2

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2013
Ort
Oskarshamn
Hoj
Italienare + R6
Poliser har ungefär samma kompetens som bibliotekarier när det kommer till brickor i insuget. Kommer du till en rutin kontroll kommer dem aldrig testa effekt.

Du kan lungt köra ostrypt om du behagar.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
De kan förstås inte mäta på plats, men polismannen gör ju alltid en bedömning och utifrån den kan du få föreläggande om ex regbesiktning o dyl.

Ingen större riskt där tror jag. Risken är om du råkar ut för något och försäkringsbolag blandas in. Dom gillar inte att jobba med gissningar....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Några direkt jättebra sätt för dem att mäta prestandan på plats finns det nog inte, om de inte åker runt med en bromsbänk, och nån ambulerande bromsbänk har jag inte hört talas om. Det skulle möjligtvis vara en provtur på fordonet i fråga...
Däremot kan de nog garanterat skicka in dig på ombesiktning för misstanke om avsaknad strypsats om de är lite tjuriga.
Nu vet jag väldigt lite om ämnet, så ta mig inte för något sanningsvittne.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kan du själv känna skillnad på 35 och 54 kw?
Om ja, så kan polisen nog ge dig föreläggande om regbesiktning.
Om nej, låt brickorna sitta i lika gärna.

Vissa poliser har ingen koll, andra har själva mc som största intresse.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Mins för ett antal år sedan då jag och mina polare fortfarande körde moped. Alla ville ju trimma men det var bara jag som visste hur man gjorde så jag hade ett finger i typ var tredje moppe i hela samhället. Hursomhelst så vet jag att jag tog bort strypningsbrickan och drevade upp ett kugg fram på en gilera min polare hade. Tre dagar efter det så blev han stannad av polisen och den polisen sa: "Hmm jaaa jag ser ju att du har mixtrat lite med mopeden!(Omöjligt att se utan att ta bort drevkåpan och luftburken...)" han förnekade såklart men han hade försökt smita så han åkte på böter för det men endast sen ombesiktning. Hade han bara stannat vid första kontrollen så hade han bara åkt på ombesiktning. Tror inte det finns något belägg för att anta att körkortet skulle ryka på plats.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
som jag ser det så lär det väl bli jobbigt om man inte har "körkort" för sin hoj vid eventuell olycka, om det skulle ske en olycka där man drabbar en annan part?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tror jag inte.

Besiktigade min RS125 ostrypt, alltså ca 28 hästar istället för 15 som den skulle varit strypt. Besiktningsmannens kommentar var "Ja på min tid gick ju inte 125orna så här bra". Om han sedan visste att den var strypt och bara lät mig leva livet eller om han faktiskt inte fattade att den var ostrypt kommer jag nog aldrig att få veta. Men vore ju dåligt av en besiktningsman att släppa igenom det med flit och besiktningsmän borde ju ha lättare att märka sånt än vad polisman har.

Men antagligen fattade han...
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Vet inte vad du har för försäkringsvillkor, men misstänker att det du bör oroa dig mer för är vad ditt försäkringsbolag kommer säga vid en eventuell olycka, än risken att du blir upptäckt vid en rutinkontroll.

Är nog inte helt omöjligt att försäkringsbolaget kommer säga ungefär så här.

"Vi hittade inga strypbrickor på din motorcykel, så därför kommer vi inte betala ut någon ersättning för din motorcykel, dina vanprydande ärr eller de skador du orsakat andra vid olyckan.

Krya på dig.

MVH/ Försäkringsbolaget"
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Håller med Sebastian. Försäkringen är alltid det första man ska ha i åtanke när man funderar på att göra något minsta lilla olagligt som att köra ett fordon man inte har behörighet för, skenförsäkra o.s.v.

De flesta försäkringdbolag kommer utnyttja varenda möjlighet de har till att slippa betala ut pengar, och att olovligen köra ett fordon utan körkort (vilket du gör genom att köra ostrypt) är ett ganska skottsäkert "kryphål" för dem..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett ganska ovanligt sätt att strypa en er 6 på. Det brukar vara en skruv eller plåtbleck som begränsar gasspällets öppningsvinkel. Det skall nog mycket till innan dom mistänker att den är ostrypt.
Det är skillnad om en r1 kommer i racetempo men skall vara 25 kw enligt pappren. Du måste nog träffa en mc polis eller motsvrande för att han skall göra annat än en registerkontroll. Polisen som gör en rutinkontroll på vägen kanske inte ens kan köra mc än mindre kolla om den stypt i verkligheten.
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Som redan skrivits, det är vid en olycka som både polis och försäkringsbolag lägger fokus på sådana saker och då undersöks hojen av civilanställda bilinspektörer som definitivt vet vad dom tittar efter.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vet inte vad du har för försäkringsvillkor, men misstänker att det du bör oroa dig mer för är vad ditt försäkringsbolag kommer säga vid en eventuell olycka, än risken att du blir upptäckt vid en rutinkontroll.

Är nog inte helt omöjligt att försäkringsbolaget kommer säga ungefär så här.

"Vi hittade inga strypbrickor på din motorcykel, så därför kommer vi inte betala ut någon ersättning för din motorcykel, dina vanprydande ärr eller de skador du orsakat andra vid olyckan.

Krya på dig.

MVH/ Försäkringsbolaget"

Rätt fram till de på sista utsagorna:

A: Motpart och tredje person är alltid skyddad genom Trafikförsäkringslagens utformning. Vid en olycka med ett oförsäkrat fordon går Trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp, och är det så att man har betalt sin försäkring- men förbrutit sig mot någon regel i försäkringsvillkoren: inte giltigt körkort överhuvudtaget, bortplockade strypningar som lyfter hojen till en klass man inte har behörighet för, vårdslöshet i trafik, onykterhet, yada yada så betalar absolut ditt bolag ut försäkringsersättning till alla som blivit drabbade.
Utom till dig själv. Men, dom har därefter "regressrätt" vilket innebär att dom bara är hyggliga och lägger ut för dig. Varenda krona dom lagt ut till dom man skadat har dom rätt att kräva tillbaka av den som inte följt reglerna. Läs mer under avsnitten "utmätning" "Kronofogde" "existensminimum" "aldrig mer kunna inte kunna äga något själv" "inte kunna ta barnen till zoo" samt "eternal fuck-up".

B: Inget försäkringsbolag önskar dig någon form av "god bättring" eller säger "krya på dig" om dom inte räknar med att du kommer fortsätta vara kund hos dem.

...bilinspektörer som definitivt vet vad dom tittar efter.
:va
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vet inte vad du har för försäkringsvillkor, men misstänker att det du bör oroa dig mer för är vad ditt försäkringsbolag kommer säga vid en eventuell olycka, än risken att du blir upptäckt vid en rutinkontroll.

Är nog inte helt omöjligt att försäkringsbolaget kommer säga ungefär så här.

"Vi hittade inga strypbrickor på din motorcykel, så därför kommer vi inte betala ut någon ersättning för din motorcykel, dina vanprydande ärr eller de skador du orsakat andra vid olyckan.

Krya på dig.

MVH/ Försäkringsbolaget"

Rätt fram till de två sista utsagorna:

A: Motpart och tredje person är alltid skyddad genom Trafikförsäkringslagens utformning. Vid en olycka med ett oförsäkrat fordon går Trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp, och är det så att man har betalt sin försäkring- men förbrutit sig mot någon regel i försäkringsvillkoren: inte giltigt körkort överhuvudtaget, bortplockade strypningar som lyfter hojen till en klass man inte har behörighet för, vårdslöshet i trafik, onykterhet, yada yada så betalar absolut ditt bolag ut försäkringsersättning till alla som blivit drabbade.
Utom till dig själv. Men, dom har därefter "regressrätt" vilket innebär att dom bara är hyggliga och lägger ut för dig. Varenda krona dom lagt ut till dom man skadat har dom rätt att kräva tillbaka av den som inte följt reglerna. Läs mer under avsnitten "utmätning" "Kronofogde" "existensminimum" "aldrig mer kunna inte kunna äga något själv" "inte kunna ta barnen till zoo" samt "eternal fuck-up".

B: Inget försäkringsbolag önskar dig någon form av "god bättring" eller säger "krya på dig" om dom inte räknar med att du kommer fortsätta vara kund hos dem.

...bilinspektörer som definitivt vet vad dom tittar efter.
:va
Men visst - du har rätt. Dom tar den tid det behöver och kallar in dom resurser som behövs om dom verkligen vill gå till botten med något.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Rätt fram till de på sista utsagorna:

---- Men, dom har därefter "regressrätt" vilket innebär att dom bara är hyggliga och lägger ut för dig. Varenda krona dom lagt ut till dom man skadat har dom rätt att kräva tillbaka av den som inte följt reglerna. Läs mer under avsnitten "utmätning" "Kronofogde" "existensminimum" "aldrig mer kunna inte kunna äga något själv" "inte kunna ta barnen till zoo" samt "eternal fuck-up".

--- :va

De gånger jag lusläst paragraferna i trafikförsäkringslagen har regressrätten varit begränsad till 10% av prisbasbeloppet. Om man hamnar på existensminimum pga en faktura på knappt 4.500:- så har man nog inte råd med vare sig en strypt eller ostrypt knarr...

http://www.tff.se/sv/Skada/Agarregress/
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jepp, inte måla fan på väggen. 1/10 prisbasbelopp verkar vara vad alla kör med. Om så föraren är full som ett ägg, hög, naken, helt saknar körkort och är skyldig till grov vårdslöshet i trafik.

Vilket faktiskt är generöst.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Fritt fram att köpa lite LSD å dra ut på en vårdslös runda genom gamla stan med lastbil nu då, som jag inte har körkort för? Lätt värt 4.500:-
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top