Poliseskort

Niqlaz

?
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Ducati
Undra vem som eskorterades av två mcpoliser på linnégatan idag vid 15 tiden?
ärendet verkade vara brådskande eftersom dom hade blåljus på.

Såg ut som en Honda sent nittiotal.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Niqlaz skrev:
Undra vem som eskorterades av två mcpoliser på linnégatan idag vid 15 tiden?
ärendet verkade vara brådskande eftersom dom hade blåljus på.

Såg ut som en Honda sent nittiotal.
Vid samma tid körde en kompis till mig på Luthagsesplanaden österut och strax innan rondellen vid polishuset höll hon på att smälla med en hoj som kom MOT FÄRDRIKTNINGEN. :skrämd Förmodligen hade den kommit från Kungsgatan och valde kortaste vägen västerut... :kocko

Kort därefter mötte hon 2 mc-poliser samt en polisbil som också höll sig på fel sida vägen... :gnissla

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
n'Lasse skrev:
Vid samma tid körde en kompis till mig på Luthagsesplanaden österut och strax innan rondellen vid polishuset höll hon på att smälla med en hoj som kom MOT FÄRDRIKTNINGEN. :skrämd Förmodligen hade den kommit från Kungsgatan och valde kortaste vägen västerut... :kocko

Kort därefter mötte hon 2 mc-poliser samt en polisbil som också höll sig på fel sida vägen... :gnissla

Haha, fan va spännande det måste kännas och möta massa fordon på fel sid : )

NOT :brinnerup

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Det är faktiskt förvånande hur mycket tid/meter man tjänar på att snedda vänster mot färdriktningen genom en rondell. Förutsatt att man vill svänga vänster nu alltså. Problemet brukar bara vara att det är delade körfält på andra sidan rondellen så det tar ett tag tills man hittar ett bra ställe att komma över på rätt sida igen. Har man då lite otur med mycket mötande så kan ju det betyda att man tappar lika mycket som man tjänade på att ta fel sida från början. Gäller att ha lite koll på hur mycket trafik det är och om man verkligen har så bråttom att det är nödvändigt. :rolleyes:

Rondellen vid Grillby efter Enköpingsvägen är ett bra exempel på när det kan vara mycket lönsamt att köra sådär. Kommer man från Enköpingshållet och har riktigt jävla bråttom så tjänar man bra med tid/meter på att gå över i mötande och ta rondellen åt fel håll om man ska mot Uppsala. Där har man också mycket bra sikt och kommer det ingen bil så är det rätt låg risk med den manövern.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Kreuger skrev:
Det är faktiskt förvånande hur mycket tid/meter man tjänar på att snedda vänster mot färdriktningen genom en rondell. Förutsatt att man vill svänga vänster nu alltså. Problemet brukar bara vara att det är delade körfält på andra sidan rondellen så det tar ett tag tills man hittar ett bra ställe att komma över på rätt sida igen. Har man då lite otur med mycket mötande så kan ju det betyda att man tappar lika mycket som man tjänade på att ta fel sida från början. Gäller att ha lite koll på hur mycket trafik det är och om man verkligen har så bråttom att det är nödvändigt. :rolleyes:

Rondellen vid Grillby efter Enköpingsvägen är ett bra exempel på när det kan vara mycket lönsamt att köra sådär. Kommer man från Enköpingshållet och har riktigt jävla bråttom så tjänar man bra med tid/meter på att gå över i mötande och ta rondellen åt fel håll om man ska mot Uppsala. Där har man också mycket bra sikt och kommer det ingen bil så är det rätt låg risk med den manövern.

När vi kom från Kinnekulle du och jag så blev jag vittne till denna manöver
av ovanstående.... :skrämd först så tänkte jag att nästa gång så ska jag
minsann :fakta lusen av dig och :hördu om hur man kör i den rondellen,
men sen kom jag på mig själv och sitta och :hihi under hjälmen och tänka
ja ja det är bara Kreuger...... :rofl Jag menar dom 2 milen du hade lagt ståendes på fotpinnarna i +180.... på E18 Någon timme innan ehh host harkel
kanske inte va helt i linje med vad man bör göra heller *asg*.... Undrar hur jag
kunde veta din fart...... :va *Bra på att uppskatta* .... /M

Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Kreuger skrev:
Litslenarondellen heter den och den tar aaaldrig slut känns det som när man ska runt i den varenda j-a morron :gnissla

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
TinaTjejen skrev:
Litslenarondellen heter den och den tar aaaldrig slut känns det som när man ska runt i den varenda j-a morron :gnissla

Nu har jag ju serverat lösningen på det problemet :)
Du behöver inte åka runt hela rondellen längre :7peta

Gabor

Guest
Kreuger skrev:
Nu har jag ju serverat lösningen på det problemet :)
Du behöver inte åka runt hela rondellen längre :7peta

Dags att ta helikoptercert.?? då rätar man ut alla kurvor, och uppfinner helt nya. Testa Kruger, be att få åka med någon helikonstflygare, du kommer att sluta köra hoj... :banana

annars får man som sagt bara köra max två varv i rondeller, fler vill ha plats

c0la

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Skrotad
tassen skrev:

har jag aldrig sett här i norrland iaf inte i en rodell måste testa det nere i Uppsala när jag kommer ner igen (kanske för här uppe får man köra hela 3 varv innan nån gnäller) :)

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Vet ej svaret på frågan, men tänkte säga att jag mötte en trevlig trafikpolis här om natten i Kåbo.

Blev stannad eftersom "fordonets ägare ej har behörighet i registret" (finskt kort / svensk hoj). Efter diverse flum om kortet och blåstest så blidde han riktigt trevlig. Fick kommentarer som "häftig hoj!" som "säkert går riktigt bra va?" och hur bra det var att man stannade (precis som om det vore ovanligt :tungan ), så de slapp köra över någon ( :va ).

Kändes som man gjort ett bra val i att stanna fast reg.plåten satt fel och saknade lyse etc..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...