Kreuger skrev:
Det är faktiskt förvånande hur mycket tid/meter man tjänar på att snedda vänster mot färdriktningen genom en rondell. Förutsatt att man vill svänga vänster nu alltså. Problemet brukar bara vara att det är delade körfält på andra sidan rondellen så det tar ett tag tills man hittar ett bra ställe att komma över på rätt sida igen. Har man då lite otur med mycket mötande så kan ju det betyda att man tappar lika mycket som man tjänade på att ta fel sida från början. Gäller att ha lite koll på hur mycket trafik det är och om man verkligen har så bråttom att det är nödvändigt.
Rondellen vid Grillby efter Enköpingsvägen är ett bra exempel på när det kan vara mycket lönsamt att köra sådär. Kommer man från Enköpingshållet och har riktigt jävla bråttom så tjänar man bra med tid/meter på att gå över i mötande och ta rondellen åt fel håll om man ska mot Uppsala. Där har man också mycket bra sikt och kommer det ingen bil så är det rätt låg risk med den manövern.
När vi kom från Kinnekulle du och jag så blev jag vittne till denna manöver
av ovanstående....
först så tänkte jag att nästa gång så ska jag
minsann
lusen av dig och
om hur man kör i den rondellen,
men sen kom jag på mig själv och sitta och
under hjälmen och tänka
ja ja det är bara Kreuger......
Jag menar dom 2 milen du hade lagt ståendes på fotpinnarna i +180.... på E18 Någon timme innan ehh host harkel
kanske inte va helt i linje med vad man bör göra heller *asg*.... Undrar hur jag
kunde veta din fart......
*Bra på att uppskatta* .... /M