Poll : Försäkringsfrågan.

Är det ok (egen åsikt) att skenförsäkra, trots konsekvenserna som kan uppstå?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Såhär är det!

Alla här på SH tycker olika om försäkringsfrågorna vilket flera trådar gör gällande.

Nu är det dags att ta fram lite statistik på detta.

På DrZeus önskan så förklarar jag här vad som menas med att skenförsäkra i detta fall :

Att medvetet försäkra sin maskin (bil, mc, båt whatever) på en annan person för att få lägre premie trots att FB ej medger detta. Frågan gäller alltså inte fall där men har en överenskommelse med FB.

Skriv inte massa strunt här, pajkastningen kan ni ta någon annan stans.
Svara bara på pollen, så får vi se svart på vitt vad som tycks här på sh...

OBS : Detta är en 'öppen' poll!

Spårar tråden ur tar jag bort den...

Last edited:

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag tycker att det är OK att skenförsäkra!

Men trådskaparen borde kanske informera andra att det är en öppen poll... :rolleyes:

Såhär är det!

Alla här på SH tycker olika om försäkringsfrågorna vilket flera trådar gör gällande.

Nu är det dags att ta fram lite statistik på detta.

Skriv inte massa strunt här, pajkastningen kan ni ta någon annan stans.
Svara bara på pollen, så får vi se svart på vitt vad som tycks här på sh...

Spårar tråden ur tar jag bort den...

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Bara ordet skenförsäkra räcker för mig att förstå vad som är rätt och fel, NEJ.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Svarar inte, är lite kluven.. säg att en person(fiktiv) tog lätt när han var 16 körde lätt mc i 2 år och tog sedan begränsat och började på gammla hojjar, bytte upp sig varje år till nyare. Personen är nu 22, kört mc i 6år och under hela tiden sedan han var 16 tränat och tävlat RR ända upp till Superbike. Ska denna personen behöva betala en premie som är högre än priset på den 4år gammla R hoj han vill köpa är? Jag vette fan...

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag köper inget jag inte har råd att äga.

Varför ska andra betala åt mig?
Likaså vill jag inte betala åt andra, men det verkar man aldrig slippa undan.

Att köra sporthoj är ingen rättighet, vill man köra det värsta ska man kunna betala för sig. Visst, premierna är inte rättvisa och lite väl höga, men skenförsäkra är inte rätt väg, det är min åsikt iaf.

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Missvisande poll. Skenförsäkra som i "ljuga för försäkringsbolaget" är fel. Men att nyttja de villkor de har till fullo ser jag inga problem med. (T.ex. att försäkra på farsan när det tillåts fast med högre självrisk.)

FreddieFreak

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
*Avställd*Suzuki GSX-R 1100W -98,a
Svar JA!
Varför: För att nissarna försöker nå noll visionen åt fel ende..!

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Jag tycker att det är OK att skenförsäkra!

Men trådskaparen borde kanske informera andra att det är en öppen poll... :rolleyes:

Skrev inte det i tråden då det står vid röstningsalternativen. Ber om ursäkt om det inte är tydligt nog. Har nu lagt till extra information om det.

Missvisande poll. Skenförsäkra som i "ljuga för försäkringsbolaget" är fel. Men att nyttja de villkor de har till fullo ser jag inga problem med. (T.ex. att försäkra på farsan när det tillåts fast med högre självrisk.)

Har nu gjort frågan tydligare.

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Rostade Ja. Alla skenar mer eller mindre nar dem ar 18-25. Anledningen ar ratt enkel. Man bor hemma och enligt manga forsakringsbolag ar det OK salange man bor i samma hushall.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Nej det är aldrig rätt att skenförsäkra, "de konsekvenser som kan uppstå", uppstår i from av högre avgifter för oss andra.

MikkE

Guest
Njeee.
Jag försäkrar på mig själv, kommer att kosta, värt det =)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Låt oss göra en annan poll också, "Är det ok att sno pengar (från andra hojåkare)?", eller "Är det ok att lura staten på socialbidrag?". Är det samma fattiga samhällsparasiter som svarar ja på dom frågorna som svarat ja i denna tråd? Antagligen.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag förstår mycket väl anledningen till att folk skenförsäkrar, man bor hemma, studerar, har taskigt med pengar etc. All sympati till er som sitter i den situationen!

Men det blir helt plötsligt inte rätt att skenförsäkra för det! Att man har taskig ekonomi berättigar faktiskt inte till bedrägeri, stöld eller andra kriminella handlingar. Är det väldigt svårt att förstå?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Moppen stod på pappa, men på den tiden hade man ju noll koll på något.

Hojen står och har alltid stått på mig sen jag var 17½ då jag köpte den och fyller 19 på fredag nästa vecka.

Ni som skenförsäkrar, långtidssjukskriver ni er med eller?
Fint att få något utan att betala(jobba) för det.

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Röstade nej pga det är lite galet att man försäkrar på nån mycket äldre och det då blir t.ex en 40plus-försäkring och ingen annan än den personen får köra hojen.

Men det finns vissa F-bolag som har basförsäkring så att vem som helst får köra hojen. Det blir dyrare än 40plus-försäkringen men det blir lite billigare för den som hade tänkt skenförsäkra. Visst, vissa tycker att det med basförsäkringen är galet också, men försäkringstagaren är iallafall ärlig mot F-bolaget. Plus att det är upp till F-bolaget att bestämma premien iom de är medvetna att vem som helst får köra hojen.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag svarade Nej, men om FB godkänner det så kör på...... bonusen kan man bygga upp senare i livet :)

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
JA! Har inte behov av o göra de längre men när de va sporthoj för hela slanten, stod farsan som ägare. Ska man ha råd me liter hoj så måste man ju va uppåt 40 och ha många, många pengar... Kan man leva me tanken o kanske inte få ut en spänn vid klotning så är de enligt mig bara o ljuga på:)

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Min egna riktlinie är att man inte skall skaffa något man inte har råd att äga.
Själv kör jag en gammal häck både för att jag vet att varken min egna förmåga eller min plånbok inte klarar av en modern supersporthoj som en R1 eller Fireblade eller Zx10R, även om det skulle vara kul att ha en.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring