Porsche 911 Turbo, seriöst R1 alternativ !?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
För att göra en lång historia kort så blev min fru inte direkt överlycklig när hon insåg vilken prestanda som finns i dagens sporthojar ... lyckan blev ännu mindre då hon helt nyligen även insåg att den ibland utnyttjas till fullo:rolleyes:

Hon tyckte istället att jag skulle sälja R1:an till förmån för en Porsche 911. Till en början var jag helt emot saken men nu börjar jag vackla i min övertygelse. En Porsche 911 Turbo från början på 90 talet kan man få för 380000 sek och den rör väl på sig ganska bra antar jag. Det kan ju vara ett bra alternativ...enda problemet är att min fru inte har råd till kistan om jag kraschar med en 911 turbo :gnissla

Vet att det är lite OT men de flesta här på forumet är ju motorintresserade vilket gör att någon kanske har kört eller åkt en Porsche 911 Turbo. Är det ett seriöst alternativ till en R1:a eller är bilar tråkiga oavsett hur bra prestanda de har? Vet att frågan är något naiv men å andra sidan är det just naiva/irrationella saker som gör livet värt att leva. Tacksam för svar från er som har erfarenheter i frågan.

/D.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För att göra en lång historia kort så blev min fru inte direkt överlycklig när hon insåg vilken prestanda som finns i dagens sporthojar ... lyckan blev ännu mindre då hon helt nyligen även insåg att den ibland utnyttjas till fullo:rolleyes:

Hon tyckte istället att jag skulle sälja R1:an till förmån för en Porsche 911. Till en början var jag helt emot saken men nu börjar jag vackla i min övertygelse. En Porsche 911 Turbo från början på 90 talet kan man få för 380000 sek och den rör väl på sig ganska bra antar jag. Det kan ju vara ett bra alternativ...enda problemet är att min fru inte har råd till kistan om jag kraschar med en 911 turbo :gnissla

Vet att det är lite OT men de flesta här på forumet är ju motorintresserade vilket gör att någon kanske har kört eller åkt en Porsche 911 Turbo. Är det ett seriöst alternativ till en R1:a eller är bilar tråkiga oavsett hur bra prestanda de har? Vet att frågan är något naiv men å andra sidan är det just naiva/irrationella saker som gör livet värt att leva. Tacksam för svar från er som har erfarenheter i frågan.

/D.

Hmm... Bilar är rätt tunga saker, vilket gör att risken att du sopar med dig en barnfamilj på picknick i din dödskrasch blir ännu lite större än med R1-an. Var finns det plats att stå på FULLT med en fet bil? E4-an? Jag skulle inte våga ge benet på en kurvig väg, särskilt inte med en baktung anabola-folka.
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
För bankörning så kan nog bilen vara ett intressant alternativ men skall du hålla dig till vägarna utanför avlyst område så är hojen oslagbar (försök att kryssa mellan bilköerna med en Porsche :) )
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Vet att det är lite OT men de flesta här på forumet är ju motorintresserade vilket gör att någon kanske har kört eller åkt en Porsche 911 Turbo. Är det ett seriöst alternativ till en R1:a eller är bilar tråkiga oavsett hur bra prestanda de har? Vet att frågan är något naiv men å andra sidan är det just naiva/irrationella saker som gör livet värt att leva. Tacksam för svar från er som har erfarenheter i frågan.

/D.

För mig är det för olika som grej och jag skulle klättra på väggarna av att tvingas att endast köra bil. En 911 turbo rör på sig fullt tillräckligt och troligen köra du snabbare på en kurvig väg med en sådan då man kan köra närmare gränsen utan att det går åt skogen men lika kul NÄÄÄÄ.
Det går att ha roligt i en bil för 50kkr men inte ens en 5milj bil skulle få mig att avstå MC åkning.

Men tjöp en 911 och testa där finns ju MC att köpa senare om du upptäcker att bil inte räcker.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker du ska köpa en bok till frugan.

Den här

Allvarligt talat så visst är en bil med lite klös roligt men jag tror inte en bil för under priset av vad ett hus kostar nånsin blir roligare än en hoj när det gäller asfaltskörning.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
För att göra en lång historia kort så blev min fru inte direkt överlycklig när hon insåg vilken prestanda som finns i dagens sporthojar ... lyckan blev ännu mindre då hon helt nyligen även insåg att den ibland utnyttjas till fullo:rolleyes:

Hon tyckte istället att jag skulle sälja R1:an till förmån för en Porsche 911. Till en början var jag helt emot saken men nu börjar jag vackla i min övertygelse. En Porsche 911 Turbo från början på 90 talet kan man få för 380000 sek och den rör väl på sig ganska bra antar jag. Det kan ju vara ett bra alternativ...enda problemet är att min fru inte har råd till kistan om jag kraschar med en 911 turbo :gnissla

Vet att det är lite OT men de flesta här på forumet är ju motorintresserade vilket gör att någon kanske har kört eller åkt en Porsche 911 Turbo. Är det ett seriöst alternativ till en R1:a eller är bilar tråkiga oavsett hur bra prestanda de har? Vet att frågan är något naiv men å andra sidan är det just naiva/irrationella saker som gör livet värt att leva. Tacksam för svar från er som har erfarenheter i frågan.

/D.

Har åkt med en Porsche 911 Turbo -05 på Tullinge flygfält.
Han som körde sparade verkligen inte på krutet.
Den uppförde sig verkligen trevligt, men fartkänslan var inte alls lika
påtaglig som på hoj, men klart den roligaste :D bil jag har åkt med.
Nypriset började då på 1.1 milj.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är väl inte bara inköpspriset att ta hänsyn till när du ska köpa en sådan bil utan även driftkostnaderna. Vad kostar t.ex. en uppsättning däck till en sådan där? Och servicen... Och om något går sönder...
 

speedy83

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
letar..
måste ju säga att den dagen min flicka säger så till mig blir jag nästan glad..en porsche är riktigt grymt kul att köra..men visst jag är ganska insnöad på bilar med..:)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Tack för era svar!

Tolkar svaren som att ni tycker att 911:an är ett dåligt alternativ till R1:an. Om jag skall hosta upp nästan 400 papp skall det vara bra roligt för att motsvara förväntningarna.
Det verkar som om R1:an blir kvar i min ägo tills den dag någon kommer med ett riktigt bra argument till varför den skall bytas ut mot en svindyr plåtlåda.

/D.

Det är väl inte bara inköpspriset att ta hänsyn till när du ska köpa en sådan bil utan även driftkostnaderna. Vad kostar t.ex. en uppsättning däck till en sådan där? Och servicen... Och om något går sönder...

Jo jag har även driftkostnaderna med i kalkylen, inga billiga saker. Försäkringen är inte heller speciellt billig.

/D.
 
Last edited:

Sidewinder

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
malmö
Hoj
KTM 660
Du har ganska mycket roligt att välja på för dom pengarna varför just en porsche? du får tex en 500 hästars supra för dom pengarna :yoparty
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
måste ju säga att den dagen min flicka säger så till mig blir jag nästan glad..en porsche är riktigt grymt kul att köra..men visst jag är ganska insnöad på bilar med..:)

Jo där rörde du vid själva kärnan till varför denna fråga uppstod från första början. När ens fru säger att hon tycker man borde köpa en Porsche för nästan 400 ksek är det ju inte något man direkt skjuter ifrån sig utan att noggrant överväga följderna:D

Hur många gånger i livet kommer jag höra min fru säga att jag skall köpa en "leksak" för nästan en halv miljon?? Aldrig mer antar jag.

/D.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
häng på en aerodynamisk sidovagn på cykeln å tanten kan åka med :D
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag tycker du ska byta, Porsche 911 Turbo är nog en av de roligaste bilarna du kan köpa.
Gå med i Porsche Club Sverige (www.porche.nu) och kör skiten ur den på banan!


Jo jag har även driftkostnaderna med i kalkylen, inga billiga saker. Försäkringen är inte heller speciellt billig.

/D.

Kolla Bilsport och Mc för försäkring. Kör den inte till och från jobbet bara och köp en som är mer än 10 år gammal.
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Du har ganska mycket roligt att välja på för dom pengarna varför just en porsche? du får tex en 500 hästars supra för dom pengarna :yoparty

För att min fru av någon anledning tycker just 911 modellen är den finaste bilen man kan hitta. Den, VW bubblan och något gammalt Citroen skit med "lasatak"....bubblan förkastade jag direkt, Citroengen kom inte ens på tal och kvar fanns bara 911:an :D

/D.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
häng på en aerodynamisk sidovagn på cykeln å tanten kan åka med :D

Saken är den att hon hatar motorcyklar, det närmsta min R1:a har kommit en komplimang är "okej...jag gillade ljudet första gången du kom hem med den. Och nu har jag vant mig och tycker inte den är så fruktansvärt ful heller"

/D.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag tycker du ska byta, Porsche 911 Turbo är nog en av de roligaste bilarna du kan köpa.
Gå med i Porsche Club Sverige (www.porche.nu) och kör skiten ur den på banan!



Kolla Bilsport och Mc för försäkring. Kör den inte till och från jobbet bara och köp en som är mer än 10 år gammal.

Okej...nu börjar vi snacka. Du har en K7:a och tycker Porschen är intressant. Har kollat med Bilsport och Mc men har inte fått svar. Måste vara lätt för dem att bevisa att jag var på väg hem eller från jobb:rolleyes: . Har du själv kört en 911 turbo?

/d.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hade nog hellre bytt typ av hoj om jag hade ställts inför samma "dilemma". T.ex en grusbus hoj av något slag. Det börjar även samlas snålvatten i mungipan på mig när jag tittar på Ducatis Sportclassic-hojar och de är ju inga racers direkt men är fortfarande mer än kompetenta vad gäller framfart på allmän väg.

Alternativt köp en banhoj och kör bara på bana. I och för sig är det väl så att även om de flesta på detta forum förstår att det är säkrare att åka på bana så är det nog inte alltid så lätt att förklara för en oinsatt hur den kan vara säkrare att köra allt vad tygen håller på bana än i 50km/h i en rondell på allmän väg bland blindstyren, mobilpratare och annat löst folk i trafiken.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top