Porsche 911 Turbo, seriöst R1 alternativ !?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hmm har haft en del roliga bilar själv men hade mer skoj (mer adrenalinproduktion) det lilla hoj jag åkte i slutet av säsongen än sammanlagt jag åkte med alla bilar.

250 knyck i bil är ju inget att hetsa upp sig för men på hoj känns det fan att det rör på sig :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du är knäpp en P911 är en trång sportbil utan andra ambitioner.

Kom på en bättre bil i stället.
'

Mmmm,och R1an är den ultimata familjehojen som kontrast! :)

Tilläggas bör att Porschen är en av få rena sportbilar som faktiskt är byggda för att använda,även vintertid,så är det aktuellt med byte så är det bland de bättre nöjesmil som går att få i en totalt onödig produkt på 4 hjul.

Att en tidig 911turbo sen är totalt livsfarlig i händerna på en ovan gör ju inte jämförelsen sämre med R1an. ;)

Henrik
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
R1 är värdelös ens för 2 personer.

Men en gamal hederlig 911 är för 2 personer, och kräver en viss skicklightet för att köras fort.
Om vi säger at den är lite äldre så är jag inte främmande för att en R1 åker ifrån den på en kurvväag.

911Turbo ska vi inte tala om, en polare hade ne gammal sån med 300hk och den var vansinning.
R1or är bar genuint vansinniga mellan 98-99, sen blir de snällare, jag äger en 99a, och jag testade en 05a och den var bekvämare och snällare, visst mer drag, en sämre mellanregister.
Jag har en Öhlinare bak på min 99a och den är bättre än 05ans dämpare.

Så vill man vara lite farlig, slänga allt över bord så är de äldre R1orna guld, de var vansinniga helt enkelt, nåt som inte publikn ville ha i längden.
Samm med 911 när 993 osv kom.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Visst båda bilarna är bra men porsche är en porsche, desutom tror jag porschen har bättre vägegenskaper osv än M3, Sen är inte HK allt.
Nu har jag inte läst hela tråden eller nått så ta det inte personligt men jag är fan imponerad av att folk vet allt om bilar/hojar dom aldrig änns sett.. Eller när dom kommer med körtips och inte änns har körkort själv.. Det är ungefär lika drygt som jag är på fyllan..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var väl sena -80tals turboverisionerna som hade +400 kusar som på tradisionellt turbovis ingenting,ingenting,ingenting och nu jävlar sparkar vi allt vad vi orkar!
Detta i kombination med svansmotor och ingen elektronik tycker jag låter som något att satsa på om man tröttnar på 2 hjul(eller någon i ens bekantskapskrets)kanske inte är så farligt med en sporthoj ändå!

Svårt att se en hoj åka ifrån en sportbil på kurvig väg dock om förarna är lika bra på vad de håller på med blir nog ganska jämt,raka från låg fart ja men när det svänger är dom inte att leka med.

Henrik
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Var väl sena -80tals turboverisionerna som hade +400 kusar som på tradisionellt turbovis ingenting,ingenting,ingenting och nu jävlar sparkar vi allt vad vi orkar!
Detta i kombination med svansmotor och ingen elektronik tycker jag låter som något att satsa på om man tröttnar på 2 hjul(eller någon i ens bekantskapskrets)kanske inte är så farligt med en sporthoj ändå!

Svårt att se en hoj åka ifrån en sportbil på kurvig väg dock om förarna är lika bra på vad de håller på med blir nog ganska jämt,raka från låg fart ja men när det svänger är dom inte att leka med.

Henrik

Den 91:an jag provade förra veckan var original och hade 350-360 hk (har sett 2 olika uppgifter på detta). Precis som jag skrev tidigare sparkade den på rejält och jag tyckte draget kom redan från låga varvtal. Inte på det typiska turbovis som jag förväntade mig. Nu var detta första gången jag körde en Porsche 911 Turbo och säljaren satt bredvid och harklade sig. Ville av naturliga skäl inte ge mig in på att testa väghållningen och via detta få en bättre känsla om hur intressant bilen blir då man pressar den i kurvor.

Men rakt fram från stillastående provade jag ett antal ggr (till den harklande säljarens förtret) och precis som jag sa tidigare är det en jäkel att röra på sig. Det jag saknar jämfört mot min R1:a är det där lilla unset av fruktan, när man grenslar R1:an för att ge sig ut på en "meditationsrunda":rolleyes: har man respekt för bettan....när man ligger i 2:an i 180 km/h och ger fullgas får man styret i pannan (lite överdrivet men inte långt i från) men Porschen bara fortsätter fräsa på utan större överraskningar. Pulsen gick inte upp i steg då jag för första gången drog fullt med en Porsche 911 Turbo medans min R1:a fortfarande ger mig fina kickar efter drygt 800 mil (330 mil på en 01:a och 512 mil på en 07:a).

Att ge 400 papp för en bil som inte ens ger en en kick vid provkörningen känns....fel. Och vad kan slå känslan av ett rejält nedlägg på gränsen till vad som är möjligt med avslutande fullaccerelation ut ur kurvan med lätt och kontrollerat styrfladder??

Förmodligen inget på 4 hjul!

/D.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top