Porsche 911 Turbo, seriöst R1 alternativ !?

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Det är väl inte bara inköpspriset att ta hänsyn till när du ska köpa en sådan bil utan även driftkostnaderna. Vad kostar t.ex. en uppsättning däck till en sådan där? Och servicen... Och om något går sönder...

NÄR något går sönder menar du väl.........

Ta o kolla vad dom lite mer omfattande servicarna går lös på....då kommer t.om. ducatis framstå som billiga.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Kontakta mig om du vill ha en fin bil till en billig peng, i know people :tummenupp

Åkte en mercedes sl 500 388 hk eller något, fick faktiskt en känsla av accet från en någorlunda klen mc men ändå, det var drag :)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Fick ikväll en föraning om hur det känns att vara hojlös, går alltid hem från jobb och blev passerad av 3 R1:eek:r vid Raus Kyrka (kanske någon av er?). Som förväntat hördes hårda accelerationer då de kom ut på huvudstreetan. Det är då man är glad att man har en likadan ståendes i förrådet:tummenupp

Tror det är som vissa av er säger. En hoj kan inte ersättas...inte ens med en porsche 911 turbo. Frun får väl dras med mig och mina mer eller mindre riskfyllda kvällsrundor på R1:an.

/D.
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
Lästa att R1-07:an fick högsta betyg i "säkerhet" i någon av de senaste mc tidningarna. Kanske skall man visa det betyget för frun och säga att en 07:a är mycket säkrare än min nuvarande R1:a...

/D.

Ett förslag är ju att du behåller din nuvarande hoj men lägger ner mer tid och pengar på utbildning i form av bankurser, kurvkurser och sånt! Lägg en tiondel av vad du tänkte lägga på porschen på kurser så ska du nog se att hojåkningen blir en säkrare hobby! Tror inte en ny hoj är lösningen...
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Alltså, mina vänner kör sportbilar (små organ?) En 500+hp bmw för 700k eller cossie med 400hp -Jävligt fränt men levererar inte samma upplevelse som min 30k motard!
Desutom kostar det mycket med bakhjul! (och de kan inte ens åka på dem:tungan )
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Alltså... Har du råd med en riktig sportbil för 400.000.-, och en fru som backar upp det... Ljudupplevelse? En skränig radfyra är ju ingen upplevelse direkt, sånt hör man ju varje dag. Men en Porsche? En Porsche-sexa låter... :D

Allvarligt, jag gillar mc, mycket mer än normala bilar. Men när jag ser och hör en hoj, är jag i princip oberörd. Om det nu inte råkar vara en Honda V4 eller en Ducati...

Men när man hör en Porsche... ujujuj... Det är så man vevar ner rutan om man sitter i en bil, trampar ner kopplingen så den egna inte låter och bara önskar att Porsche-ägaren drar på.

Ferrari V8 låter lika skönt, fast på ett annat vis. Men såna ser man inte ofta. De kostar ju inte lite att åka runt med. Kanske därför man ser 20 år gamla Ferrarin till salu med bara 6000 mil på mätaren... :rolleyes:

Nä du, hade jag ens kunnat köpa mig en gammal luftkyld Porsche 911 hade jag varit i himlen...

Jag åkte runt i en 911 Carrera från -74 en gång. Det kommer jag minnas resten av livet. Snacka om upplevelse. Alla sporthojar jag kört, och det har jag gjort mycket, minns jag knappt. Bara vissa fall då man varit nära och skita ner sig.

EDIT: Det sura är att då kostade 74:an 75000. Idag får man slanta upp mer än det dubbla tydligen...
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Westfield är ju ett alternativ fast då blir du tvungen att bygga en om den ska vara ny,
och den är nog både driftsäker(ford motor),stark och bra väghållning
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Du har ganska mycket roligt att välja på för dom pengarna varför just en porsche? du får tex en 500 hästars supra för dom pengarna :yoparty

Sidewinder han säja det före mig...vet dock inte hur en 90-tals japps är när det kommer till väghållning men å andra sidan kvittar det ju för bilar är ju en jävla bögsport ändå.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

Tror det är som vissa av er säger. En hoj kan inte ersättas...inte ens med en porsche 911 turbo. Frun får väl dras med mig och mina mer eller mindre riskfyllda kvällsrundor på R1:an.
Men för i helvete, om du nu är trebarnsfarsa så borde du ju ha självbevarelsedrift nog själv för att inte köra i självmordsfarter. Är du helt styrd av ogenomtänkta instinker och din fru, har du ingen egen intelligens och resonemangsförmåga? Full gas hela tiden tills frugan sätter stopp och beordrar dig att köpa bil?

Varför inte lätta på gasen på eget initiativ så kanske dina ungar kan fortsätta ha en pappa och du slipper byta hojen mot en jävla bil.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Men för i helvete, om du nu är trebarnsfarsa så borde du ju ha självbevarelsedrift nog själv för att inte köra i självmordsfarter. Är du helt styrd av ogenomtänkta instinker och din fru, har du ingen egen intelligens och resonemangsförmåga? Full gas hela tiden tills frugan sätter stopp och beordrar dig att köpa bil?

Varför inte lätta på gasen på eget initiativ så kanske dina ungar kan fortsätta ha en pappa och du slipper byta hojen mot en jävla bil.
Ord och inga vaggvisor!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
En riktig hoj kommer ALLTID att vara roligare än vilken bil som helst.

Om man ska tänka på roliga bilar så är vi över ½ millen (i begagnatpris). Jag räknar inte en trimmad VW eller en stylad Volvo som rolig.

Min åsikt...
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Hade min sambo yttrat sig på liknande sätt så hade jag redan nu varit på väg att inhandla mig min absoluta drömbil. En Porsche 993 Turbo, vackrare bil får man leta länge efter!

Rolig är den också, 450hk (S) och helt underbara former. Precis lagom farlig och alldeles underbar! Tyvärr ligger den lite utanför din tänkta budget :näsblod

Det är ju nästan en investering, köpa en 993 Turbo, ställa undan och vårda ömt så om 20 år kan man kanske få en slant.
 

Bifogat

  • 993.JPG
    993.JPG
    28.5 KB · Visningar: 108
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Men för i helvete, om du nu är trebarnsfarsa så borde du ju ha självbevarelsedrift nog själv för att inte köra i självmordsfarter. Är du helt styrd av ogenomtänkta instinker och din fru, har du ingen egen intelligens och resonemangsförmåga? Full gas hela tiden tills frugan sätter stopp och beordrar dig att köpa bil?

Varför inte lätta på gasen på eget initiativ så kanske dina ungar kan fortsätta ha en pappa och du slipper byta hojen mot en jävla bil.

Kanske skulle jag börja med att nämna det faktum att jag är 35 år och kört hoj och bil sedan tidig ålder utan att åkt i marken eller krockat en enda gång(och jag tog lätt MC kort redan 1988). Tror denna fakta säger mer än en massa löst snack om min självbevarelsedrift och hur mogen jag är som människa. När man läser vad jag skrivit kommer kanske inte denna sida fram ur texten. Nu var det bara det att inlägget inte var till för att diskutera hur jag är som människa utan mer om en Prestandainriktad bil på något sätt kan ersätta en sporthoj. Tackar dock för ditt raka sätt att informera mig om vad du tycker.

Gällande hoj / bil frågan lutar det starkt åt att behålla R1:an, tror inte det går att ersätta hojkänslan med en bil oavsett dess prestanda. Det får isåfall bli både och, en Aprilia RS 250 och en bil som rör på sig mer än min Volvo 740 från 1991. Lär väl vara ganska lätt att hitta:D .

Får besked idag om jag har möjlighet att köpa en silvrig skönhet till Porsche 911 turbo från 91. Tror dock jag hoppar av oavsett vad, tycker 390 ksek är för mycket pengar för en 91:a när man betänker vilka driftkostnader som tillkommer.

Som ni hör är det hela fortfarande osäkert. Kanske duger en Audi TT med 270 hk (lätt Dahlberg trimmad) mer än väl. Priset är ca 200 ksek billigare....

/D.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Alternativt köp en banhoj och kör bara på bana. I och för sig är det väl så att även om de flesta på detta forum förstår att det är säkrare att åka på bana så är det nog inte alltid så lätt att förklara för en oinsatt hur den kan vara säkrare att köra allt vad tygen håller på bana än i 50km/h i en rondell på allmän väg bland blindstyren, mobilpratare och annat löst folk i trafiken.

Den känner man igen,
Tjejen tyckte inte det var något konstigt med att jag körde zx7r på väg,
men när jag berättade att jag funderade på att börja köra på bana om
något år, såg hon ut som om jag redan hade dött.
Kvittade hur mycket jag än försökte övertyga henne om att bana var säkrare,
jag hörde ändå en viss tvekan i hennes röst.

men jaja.


mina 2 rödlökar bara..
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Hade min sambo yttrat sig på liknande sätt så hade jag redan nu varit på väg att inhandla mig min absoluta drömbil. En Porsche 993 Turbo, vackrare bil får man leta länge efter!

Rolig är den också, 450hk (S) och helt underbara former. Precis lagom farlig och alldeles underbar! Tyvärr ligger den lite utanför din tänkta budget :näsblod

Det är ju nästan en investering, köpa en 993 Turbo, ställa undan och vårda ömt så om 20 år kan man kanske få en slant.

Den var ju inte direkt ful....synd att den kostar som en mindre villa. 400 ksek är absolut max för min del oavsett vad. Man får tänka på driftskostnader e.t.c också. Tror mitt största tvivel är att jag förmodligen har roligare på min R1:a som kostar ca 65 papp. Skall jag lägga 400 ksek på en bil så måste den ge mig förbannat mycket positiva upplevelser det vill jag lova. Jag är inte en sådan som njuter av att imponera på grannar och övrigt löst folk (har ju som sagt en rostig Volvo 740 för tillfället) utan vill bara upplevelser. Annars för det vara. Just Porschen är så snygg att det är en upplevelse bara det, men det måste vara mer än utseénde för de pengarna.

/D.
 

MikkE

Guest
Westfield är ju ett alternativ fast då blir du tvungen att bygga en om den ska vara ny,
och den är nog både driftsäker(ford motor),stark och bra väghållning
Är inte den som en Super 7 nästan? Kanske är det?
Kanske drygt med cab när det är taskigt väder =S
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag har alltid gillat den här modellen:
http://www.blocket.se/vi/11933846.htm?ca=11_s

Ingen Porsche, och kanske ingen prestandabil i den bemärkselse du är ute efter. Men så jävla snygg och otroligt gôtt ljud.

Hatr för övrigt sett på youtube (hittar inte länken) några snubbar som monterade en R1-motor i en sådan där liten SMART-bil. Den gick utav helvete :)

nån som har länken?
 

MikkE

Guest
Jag har alltid gillat den här modellen:
http://www.blocket.se/vi/11933846.htm?ca=11_s

Ingen Porsche, och kanske ingen prestandabil i den bemärkselse du är ute efter. Men så jävla snygg och otroligt gôtt ljud.

Hatr för övrigt sett på youtube (hittar inte länken) några snubbar som monterade en R1-motor i en sådan där liten SMART-bil. Den gick utav helvete :)

nån som har länken?
Mustangen är fet. Ska dock vara svart med svarta 20"-22" på =)

Tror det var en hayabusamotor i smarten =) - http://www.youtube.com/watch?v=oPQIizRp9ck
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top