Porsche 911 Turbo, seriöst R1 alternativ !?

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Ärade trådskapare!

Jag tycker du ska köpa den där prestandabilen du tjatar om, läser jag mellan raderna så får jag uppfattningen av att du faktiskt är ganska sugen ändå. Nu är det ju si som så att man bara lever en gång (hoppas jag har fel, heja buddismen!), och skulle du nu ha möjlighet att äga en sådan leksak en stund så kör för tusan. När du tröttnar är det ju bara att byta tillbaka.

/perris
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ärade trådskapare!

Jag tycker du ska köpa den där prestandabilen du tjatar om, läser jag mellan raderna så får jag uppfattningen av att du faktiskt är ganska sugen ändå. Nu är det ju si som så att man bara lever en gång (hoppas jag har fel, heja buddismen!), och skulle du nu ha möjlighet att äga en sådan leksak en stund så kör för tusan. När du tröttnar är det ju bara att byta tillbaka.

/perris

Ärade Perris,

Problemet är väl att jag är sugen på allt nytt (allt utom droger som verkligen är skräcken nr:1, alla kategorier) och jag råkar som sagt tro att det bara finns ett liv (hade knappt orkat ett till:D ). Senaste nytt är att finansieringen är helt klar och att jag skall kolla på en så snart jag får tid över.
Jag får väl säga som jag sa när jag köpte R1:an.. "jo jag vet att allt talar emot ett köp men jag är bara tvungen att göra detta misstaget, också".

Jag hoppas jag tycker Porsche 964:a turbo är ful och slö i verkligheten, det vore mycket billigare än om jag fastnar för skiten.

Den som lever får se..

/D.
 

Lucus

Guest
Porsche 911 ser ut att ligga bra till
 

Bifogat

  • autocar_times1n.jpg
    autocar_times1n.jpg
    136 KB · Visningar: 195
Last edited:

965

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Piaggio 125
Porsche..

Har en 964Turbo jag funderar på att sälja så är det intressant eller om du har frågor angående ägande av en sådan så kanske jag har svar..



Problemet är väl att jag är sugen på allt nytt (allt utom droger som verkligen är skräcken nr:1, alla kategorier) och jag råkar som sagt tro att det bara finns ett liv (hade knappt orkat ett till:D ). Senaste nytt är att finansieringen är helt klar och att jag skall kolla på en så snart jag får tid över.
Jag får väl säga som jag sa när jag köpte R1:an.. "jo jag vet att allt talar emot ett köp men jag är bara tvungen att göra detta misstaget, också".

Jag hoppas jag tycker Porsche 964:a turbo är ful och slö i verkligheten, det vore mycket billigare än om jag fastnar för skiten.

Den som lever får se..

/D.[/QUOTE]
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Tusan också...

Kan inte släppa porsche idioti ideérna men har nu sansat mig såpass att jag släpper Turbo varianten. Har hittat en Porsche 993 C2 Tiptronic S från 95 som är klart intressant. Den har visserligen bara 272 hk men rör nog på sig ändå.

I värsta fall åker R1:an om det blir Porsche affär i morgon. Köper en Aprilia RS 250 istället så att man har hojalternativet kvar.

Vet att det är lite OT men jag vet inte riktigt var jag annars skall vända mig. Vet någon av er vilka tecken man kan leta efter på en bil som varit rejält kvaddad men renoverad? En Porsche i den klassen blir gärna reparerade istället för skrotade som en MC hade blivit i samma situation. Tacksam för hjälp gällande vad man bör kolla och lyssna extra noga på.

Tack på förhand! /D.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Vet någon av er vilka tecken man kan leta efter på en bil som varit rejält kvaddad men renoverad?

Du kan ju alltid ta kontakt med dom tidigare ägarna. Gå in på Vägverkets hemsida så står där hur du skall gå till väga.
Hade jag varit spekulant så hade jag M-testat den utan att tveka!! För dyr bil att börja reparera om man senare upptäcker en massa småfel:mad: .

Porsche 911 ser ut att ligga bra till

Ah fan, kolla vad som ligger överst:yoparty :D
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag slutade med hojar och började med bilar istället pga föräldrar, syskon och flickvänner. Ägde ett antal "roliga bilar" men blev aldrig riktigt nöjd. Bankörning med bil är verkligen dyrt och gasa som en idiot med en bil i dagens trafik är varken kul eller smart.

En dag för några år sedan hade en polare köpt en hoj och frågade om jag ville testa den och sedan var det kört, jag hade hittat hem igen!:)

Det jag uppskattar hos en bil är att den funkar och är bekväm. Jag kör idag en "halvny" Audi S6 den är praktisk, bekväm och ganska snabb med en V8 på 340 hk men jag skulle aldrig få för mig att bara köra en sväng för att det är kul. Därför har jag hoj!
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag slutade med hojar och började med bilar istället pga föräldrar, syskon och flickvänner. Ägde ett antal "roliga bilar" men blev aldrig riktigt nöjd. Bankörning med bil är verkligen dyrt och gasa som en idiot med en bil i dagens trafik är varken kul eller smart.

En dag för några år sedan hade en polare köpt en hoj och frågade om jag ville testa den och sedan var det kört, jag hade hittat hem igen!:)

Det jag uppskattar hos en bil är att den funkar och är bekväm. Jag kör idag en "halvny" Audi S6 den är praktisk, bekväm och ganska snabb med en V8 på 340 hk men jag skulle aldrig få för mig att bara köra en sväng för att det är kul. Därför har jag hoj!

Nej jag har förstått att det inte går att byta ut en hoj mot bil och få samma känsla. Det är ju bara att tänka sig in i sitsen att ta en kvällsrunda med bilen...hur kul och givande är det:rolleyes:

Min tanke är isåfall är som sagt att ha en Aprilia RS 250 sidan om. En roligare hoj får man leta efter fast de hörs som mopeder. Skall bara lägga ungarna sedan får det bli en runda på R1:an, kanske en av de sista innan den säljs.

/D.
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Om du nu ska köpa en Porsche 911 så satsa på en 996 istället för en 993.
De ska tydligen vara betydligt billigare att äga. Samtidigt som de är likvärdigt prissata på grund av att 993 ses som den bästa Porschen, enligt många.
När man kör en bil är känslan av bilen det viktigaste, att du älskar bilen.
En porsche 911 är endå en Porsche 911 och jag tror inte du behöver toppmodellen för att trivas ypperligt.
Denna cab gör att du slipper veva ner rutan varje gång du kör :yoparty

http://www.blocket.se/vi/11823788.htm?ca=14_s

Du lever bara en gång som många sagt innan i tråden men därför behöver du inte slösa de extra slantarna en turbo kostar. Hästarna räcker.
Att köpa en 993 Turbo för att bevara den och tjäna på det om många år känns mindre roligt. En porsche ska köras som den är byggd för.

Vad gäller Audi TT funderingarna så duger inte den gamla modellen till någon nöjeskörning. Den nya ska däremot vara riktigt bra.
Om du nu skulle vilja ha en Audi skulle jag rekomendera nya RS4:an, den bästa Audin någonsin enligt många. Fast då närmar sig priset 600 000 kr. :gnissla

Mina åsikter :). Hoppas det blir bra tillslut.

EDIT: Såg att caben var en automatare. Hittade en 996 med GT3 Optik som var riktigt snygg: http://www.blocket.se/vi/11943715.htm?ca=14_s , 385 000:- begärt. Min drömbil :)

Ytterligare en 996 med GT3 optik : http://www.blocket.se/vi/11636481.htm?ca=14_s

GT3 optiken lyfter verkligen bilens utséende enligt mig :tummenupp
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
varför inte införskaffa en motard OCH en Porsche?

du kommer ha kvar en hoj, som dessutom inte kräver att du kör i 180 km/h eller mer för att vara rolig - och som Porsche kan du lugnt införskaffa en Boxster S för cirka 300.000-400.000, det är cab, har 280 hk (-05 och uppåt), mittmotor och så Porsche-emblemet med allt vad det innebär.

(Porsche Boxster finns på blocket FRÅN så låga siffror som 180.000 kr, en ny Boxster S kostar ca 580.000 kr)

p.s varför ha en bil med turbo? mycket grymmare att ha en bil som INTE BEHÖVER en turbo ;)
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Hehe vad förväntar du för svar? Ska folk på SPORTHOJ.com föreslå en biljävel före just en SPORHOJ:arsele
Ställ samma fråga på zatzy så ska du få se på grejer:rolleyes:

Go go Porsche om du har råd med driftkostnaderna! för det är dom som smakar INTE inköpspriset!
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
För att göra en lång historia kort så blev min fru inte direkt överlycklig när hon insåg vilken prestanda som finns i dagens sporthojar ... lyckan blev ännu mindre då hon helt nyligen även insåg att den ibland utnyttjas till fullo:rolleyes:

Hon tyckte istället att jag skulle sälja R1:an till förmån för en Porsche 911. Till en början var jag helt emot saken men nu börjar jag vackla i min övertygelse. En Porsche 911 Turbo från början på 90 talet kan man få för 380000 sek och den rör väl på sig ganska bra antar jag. Det kan ju vara ett bra alternativ...enda problemet är att min fru inte har råd till kistan om jag kraschar med en 911 turbo :gnissla

Vet att det är lite OT men de flesta här på forumet är ju motorintresserade vilket gör att någon kanske har kört eller åkt en Porsche 911 Turbo. Är det ett seriöst alternativ till en R1:a eller är bilar tråkiga oavsett hur bra prestanda de har? Vet att frågan är något naiv men å andra sidan är det just naiva/irrationella saker som gör livet värt att leva. Tacksam för svar från er som har erfarenheter i frågan.

/D.

Som det kan bli....

Efter jag skrev denna tråd sålde jag R1:an men köpte tillbaks den senare igen. Kunde inte vara utan den:rolleyes: . Tankarna på Porsche Turbon släppte jag för stunden men idag tog jag tag i saken och körde till en firma och provkörde en Porsche 911 Turbo från 91(samma som jag en gång kollade på men nu i en annan bilaffär). Den kostade "bara" 389 ksek!

Har aldrig kört en Porsche tidigare och det var lite ovant, inte alls som min V70:a :D . Men väl ute på vägen var det bara att prova vad den gick för och det var som tusan....den rörde på sig riktigt bra må jag säga. Trodde inte en bil kunde jaga på på det sättet. Den bara neg i häcken och sedan bar det av. Säljaren satt i passagerar sätet och hoppades nog att han varit på något annat ställe...

Om en Porsche 911 är ett seriöst alternativ till en R1-07:a....njaa det vette fasen. Körglädjen är inte på samma nivå, R1:an är bättre på alla sätt.

MEN skall jag vara helt ärlig har jag lust att slå till ändå, man lever bara en gång och vad vore livet utan erfarenheter. Även om det kan bli dyrköpta sådana.

Skall sova på saken, igen....

/D.
 

axelsson_vpg

Guest
köp en bmw m3 lr m5 om du vill att de ska röra på sig mer än en porsche. hehe
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Herre min skapare.. En M3 eller M5 bättre prestanda än en 911?

Har ganska bra koll på bilar i det, ska vi säga, dyrare segmentet. Om du rör dig kring 400' blir det ju en begagnad bil (undantaget Atomen nedan), men jag skulle väl i princip summera det så här:
Ska du framförallt köra bana: köp en Ariel Atom. Knäcker det mesta på bana.
Ska du köra också när det är kallt och regnar: köp en 911. Varför inte.
Ska du köra året runt, överallt: köp en Audi RS4. Bättre än M3, roligare än AMG, smidigare än M5, men ändå en kärra man kan köra upp till stugan med på vintern (fyrhjulsdrift).

Ingen av bilarna, möjligtvis undantagen Atomen som jag inte kört själv, kommer dock i närheten av en hoj, vare sig det gäller prestanda, fartkänsla osv. En polare åkte dit när han körde sin Lambo LP640 i 270 km/h. Trodde att han körde 130.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Varför bränna 400 lax på en 911, urgammal konstruktion, dessutom inte speciellt snygg heller...

Köp en BMW E46 M3, 343 hästar ur en rak 3.2 liters sexa, då har du dessutom en ganska praktisk bil, räcker inte den effekten så kan du kompressormata den...
 

Bifogat

  • m3_escbach.jpg
    m3_escbach.jpg
    124.4 KB · Visningar: 47

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Varför bränna 400 lax på en 911, urgammal konstruktion, dessutom inte speciellt snygg heller...

Köp en BMW E46 M3, 343 hästar ur en rak 3.2 liters sexa, då har du dessutom en ganska praktisk bil, räcker inte den effekten så kan du kompressormata den...

Visst båda bilarna är bra men porsche är en porsche, desutom tror jag porschen har bättre vägegenskaper osv än M3, Sen är inte HK allt.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Varför bränna 400 lax på en 911, urgammal konstruktion, dessutom inte speciellt snygg heller...

Köp en BMW E46 M3, 343 hästar ur en rak 3.2 liters sexa, då har du dessutom en ganska praktisk bil, räcker inte den effekten så kan du kompressormata den...

Så här ligger det till..

Att köpa en gammal bil för 400 papp känns inte så bra, den luktar lite sunkigt och är väldigt rå. Men en Porsche är alltid en Porsche som sagt och värdet verkar bestå över tiden.

En M3:a är ett mer vettigt val men oavsett vad snackar vi om I lands problem av hög klass..

/D.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top