Poppe
Ny medlem
Tjo, undrar om det är någon som har portat och polera kanalerna på sin dt?
Och om det var någon större skillnad?
Tack för svar.
//Poppe
Och om det var någon större skillnad?
Tack för svar.
//Poppe
Poppe skrev:Tjo, undrar om det är någon som har portat och polera kanalerna på sin dt?
Och om det var någon större skillnad?
Tack för svar.
//Poppe
MrX skrev:Vf göra det? Onödigt att förstöra original cylinder , det är mycket enklare att köpa andra reed ventiler, förgasare och effektsystem. Finns säkert mer man kan göra.
Svanen skrev:Jomen tjena snillet.
Allt du räknade upp kostar cash.
Polera och porta är gratis.
Man behöver ju inte gå loss med vinkelslipen precis, man kan bara porta upp den litegrann. Går att få ganska redigt med effekt om man kan sina saker.
Svanen skrev:Jomen tjena snillet.
Allt du räknade upp kostar cash.
Polera och porta är gratis.
Man behöver ju inte gå loss med vinkelslipen precis, man kan bara porta upp den litegrann. Går att få ganska redigt med effekt om man kan sina saker.
Hagberg skrev:Enligt mig så ska man lära sig precis hur en 2-takts motor fungerar innan man börjar gröpa i cylindrar osv.
Krävs inte mycket för att få skiten värdelöst, eller att det rasar inom kort.
Så lär dig hur det funkar, sen kommer du förstå själv.
/Hagberg
Svenssson skrev:Vad gör man när man portar
Poppe skrev:original avgassystemet är inte strypt på min,
men en polare är ganska skillad på det där. så kanske ska låta han göra det. men undrade om det blir nån stor effektökning om det är värt det alltså
Vad är insugskanaler då? In och utblås eller?MrX skrev:Slipar upp och jämnar ut insugskanalerna om jag inte missminner mig helt
Rätta mig om jag har fel..
//Niklas
Svenssson skrev:Vad är insugskanaler då? In och utblås eller?
Sorry om jag verkar kass, men jag är ju här för att lära mig
Okej. Men vad gör man med dom då? Gnor med ett sand papper eller Varför portar man?MrX skrev:Insugskanaler är in och utblås är utblås.
Hagberg skrev:Att så kallat porta är att förstora portarean på önskad/-e port/-ar
Väldigt enkelt förklarat; Större portar = Mer flöde = Mer effekt.
"In med så mycket som möjligt och ut med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt"
Och glöm FÖR FAN INTE(!) att så kallad "grada av", dvs, att man kör av med något typ av slipverktyg uppe från i cylinderloppet och nerefrån i cylinderloppet på kanterna som kolvringarna passerar över.
Det ska vara lent som, jag vete fan vad. Men du ska inte känna nån vass kant.
För då får du räkna med att du kommer få byta kolv/kolvringar/cylinder inom kort.
/Hagberg
Svenssson skrev:Okej. Men vad gör man med dom då? Gnor med ett sand papper eller Varför portar man?
Svenssson skrev:Portning låter krångligt, så jag skippar nog det
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |