Portning & Polering?

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Tjo, undrar om det är någon som har portat och polera kanalerna på sin dt?
Och om det var någon större skillnad?

Tack för svar.
//Poppe
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Vf göra det? Onödigt att förstöra original cylinder :fatta! , det är mycket enklare att köpa andra reed ventiler, förgasare och effektsystem. Finns säkert mer man kan göra.




Poppe skrev:
Tjo, undrar om det är någon som har portat och polera kanalerna på sin dt?
Och om det var någon större skillnad?

Tack för svar.
//Poppe
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
MrX skrev:
Vf göra det? Onödigt att förstöra original cylinder :fatta! , det är mycket enklare att köpa andra reed ventiler, förgasare och effektsystem. Finns säkert mer man kan göra.


Jomen tjena snillet.
Allt du räknade upp kostar cash.

Polera och porta är gratis.

Man behöver ju inte gå loss med vinkelslipen precis, man kan bara porta upp den litegrann. Går att få ganska redigt med effekt om man kan sina saker.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Svanen skrev:
Jomen tjena snillet.
Allt du räknade upp kostar cash.

Polera och porta är gratis.

Man behöver ju inte gå loss med vinkelslipen precis, man kan bara porta upp den litegrann. Går att få ganska redigt med effekt om man kan sina saker.

Håller med du. Och även om du inte riktigt kan de så ger det mer effekt. Börja med att massera insuget det brukar vara som ett rör massera så de mer blir en tratt.
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Jo jag håller med dig att det är dyrt, men o andra sidan skulle det hända nått med cylinder så är inte det heller så billigt.
Samtidigt är det snyggt med ett effektsystem, om man då inte sågar sönder sitt original och tar ur pluggen.



Svanen skrev:
Jomen tjena snillet.
Allt du räknade upp kostar cash.

Polera och porta är gratis.

Man behöver ju inte gå loss med vinkelslipen precis, man kan bara porta upp den litegrann. Går att få ganska redigt med effekt om man kan sina saker.
 

Bifogat

  • Photo0004.jpg
    Photo0004.jpg
    27.8 KB · Visningar: 139

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Enligt mig så ska man lära sig precis hur en 2-takts motor fungerar innan man börjar gröpa i cylindrar osv.
Krävs inte mycket för att få skiten värdelöst, eller att det rasar inom kort.

Så lär dig hur det funkar, sen kommer du förstå själv.
/Hagberg
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Håller med dig till viss del.
Men det är ju genom ens misstag man lär sig :fatta!
Men jag hade nog hellre köp trim saker till dem.

Men är det egentligen nån ide att porta och polera om den nu är strypt i avgassystemet original??


Hagberg skrev:
Enligt mig så ska man lära sig precis hur en 2-takts motor fungerar innan man börjar gröpa i cylindrar osv.
Krävs inte mycket för att få skiten värdelöst, eller att det rasar inom kort.

Så lär dig hur det funkar, sen kommer du förstå själv.
/Hagberg
 

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
original avgassystemet är inte strypt på min,
men en polare är ganska skillad på det där. så kanske ska låta han göra det. men undrade om det blir nån stor effektökning om det är värt det alltså
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Slipar upp och jämnar ut insugskanalerna om jag inte missminner mig helt :va
Rätta mig om jag har fel..

//Niklas

Svenssson skrev:
Vad gör man när man portar :va

Har du redan kapat systemet och tagit ur pluggen? Eller hur vet du att det inte är strypt?

Jag tror inte det gör nån märkbar skillnad faktiskt.




Poppe skrev:
original avgassystemet är inte strypt på min,
men en polare är ganska skillad på det där. så kanske ska låta han göra det. men undrade om det blir nån stor effektökning om det är värt det alltså
 

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Ort
I ett hus
Hoj
Såld
MrX skrev:
Slipar upp och jämnar ut insugskanalerna om jag inte missminner mig helt :va
Rätta mig om jag har fel..

//Niklas
Vad är insugskanaler då? In och utblås eller?
Sorry om jag verkar kass, men jag är ju här för att lära mig :tummenupp
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Att så kallat porta är att förstora portarean på önskad/-e port/-ar

Väldigt enkelt förklarat; Större portar = Mer flöde = Mer effekt.

"In med så mycket som möjligt och ut med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt" :rolleyes: :tummenupp

En viktig sak när man portar är att se till att
man inte får för stort avstånd mellan spolportarna och avgasporten.
Avståndet mäts i grader. Det avståndet bör vara ca 60 vevaxel grader.

Men det där krävs räknande och är relativt svårt för mig som är ganska okunnig att förklara så här.

Om du inte förstår hur man mäter durationer eller liknande så håll dig till enkel
bonntrimning av avgasporten.
Dvs, fila upp några mm på bredden och höjden.
Men det kan göras MYCKET bättre än så.

Och glöm FÖR FAN INTE(!) att så kallad "grada av", dvs, att man kör av med något typ av slipverktyg uppe från i cylinderloppet och nerefrån i cylinderloppet på kanterna som kolvringarna passerar över.
Det ska vara lent som, jag vete fan vad. Men du ska inte känna nån vass kant.
För då får du räkna med att du kommer få byta kolv/kolvringar/cylinder inom kort.

/Hagberg
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Det är inte alltid man får mer effekt ju större portar man har.
Min brossa har ett streetfighter projekt här på sporthoj, och om jag inte minns fel så gjöt han igen sina insugskanaler för att får mer sug i det, detta var ett tips han hade fått från en som åker dragracing.
Men på tvåtaktare så kan det stämma, men då kan man inte bara slipa upp insuget utan byta avgassystem och slipe upp utblås kanalen oxå för att få ut all effekt.

Och glöm inte hona cylindern innan ni monterar ihop den igen, för då kan det hända mkt som egentligen inte ska hända :tungan


Hagberg skrev:
Att så kallat porta är att förstora portarean på önskad/-e port/-ar

Väldigt enkelt förklarat; Större portar = Mer flöde = Mer effekt.

"In med så mycket som möjligt och ut med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt" :rolleyes: :tummenupp

Och glöm FÖR FAN INTE(!) att så kallad "grada av", dvs, att man kör av med något typ av slipverktyg uppe från i cylinderloppet och nerefrån i cylinderloppet på kanterna som kolvringarna passerar över.
Det ska vara lent som, jag vete fan vad. Men du ska inte känna nån vass kant.
För då får du räkna med att du kommer få byta kolv/kolvringar/cylinder inom kort.

/Hagberg

Ja du slipar upp så att insugskanalerna i cylindern blir större. Ett bra sätt är att använda en så kallad Dremler Multislip och sen fin slipa med finfint sandpapper.
Men gör det för att ge motorn mer soppa = mer effekt


Svenssson skrev:
Okej. Men vad gör man med dom då? Gnor med ett sand papper eller :va Varför portar man?
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Jag hade hellre beställt trim delar ifall jag skulle trimmat, för då kan man byta tillbaka till original, om man nu skulle bli tagen eller det skulle hända nått annat, för försäkringarna gäller inte när det är trimmat.
Så har man tur efter man smällt så kanske man hinner få på original grejjorna innan försäkringsbolaget och snuten ska kolla din hojj.

Svenssson skrev:
Portning låter krångligt, så jag skippar nog det :rolleyes:
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Har aldrig portat innan, gjorde det en dag och det var lättare en syslöjden i 5an ;D Seriöst så är det lätt, slipa inte kanterna som sluter vid cylinderloppet bara.

Det ger lite mer klös i hojen, det lilla extra :)
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Hur mycket effekt portning ger beror helt och hållet på vad som görs, från ingen skillnad alls till dubbla motoreffekten (men då får man iofs modifiera det mesta på motorn). Att bara slipa lite på gehör kommer antagligen inte ge någon nämnvärd skillnad, plus/minus ett par procent gissningsvis. Vore det min hoj hade jag varit minst lika inriktad på att få fason på topplocket som du är på att modda cylindern, rätt squish och rätt komp gör nog minst lika mycket nytta.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top