Postförskott

Corny

Conny
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
ZX9r
Hejsan.

Vad ska man tänka på när man tar emot paket som skickas mot postförskott?

Jag har hittat ett fint skinnställ till bra pris men det är typ 50 mil dit, vad är det som säger att man inte blir lurad? :va

Annars verkar det ju vara ett bra sätt att få prylar på...
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja då betalar du varan på postens utlämningsställe. Rättså riskfritt alltså.

En avgift på 50 kronor eller så tillkommer.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Minns inte sånt där exakt, men jag har för mig att det skall finnas en varudeklaration på paketet.

Öppna därför paketet direkt efter du tagit emot det i postpersonalens närvaro. Har du fått fel grejer (t.ex. tegelsten isf telefon) så kan de verifiera att du har blivit lurad eftersom innehållet inte stämmer med varudeklarationen.

Tar du hem paketet och öppnar blir det ord mot ord mellan dig och säljare om vad han skickat och du eventuellt stoppat i paketet efter du kommit hem.

Däremot är ju postförskott mest till för att säkerställa att säljaren får sina pengar. Eftersom du måste betala vad nu postförskottet säger för att få ut paketet. Hämtar du inte ut paketet går det i retur och säljaren har inte blivit blåst i alla fall.

/SSB
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
SSB skrev:
Minns inte sånt där exakt, men jag har för mig att det skall finnas en varudeklaration på paketet.

Öppna därför paketet direkt efter du tagit emot det i postpersonalens närvaro. Har du fått fel grejer (t.ex. tegelsten isf telefon) så kan de verifiera att du har blivit lurad eftersom innehållet inte stämmer med varudeklarationen.

Tar du hem paketet och öppnar blir det ord mot ord mellan dig och säljare om vad han skickat och du eventuellt stoppat i paketet efter du kommit hem.

Däremot är ju postförskott mest till för att säkerställa att säljaren får sina pengar. Eftersom du måste betala vad nu postförskottet säger för att få ut paketet. Hämtar du inte ut paketet går det i retur och säljaren har inte blivit blåst i alla fall.

/SSB

Om du öppnar paketet i deras närvaro får du ändå inga pengar tillbaka om du säger att det är fel grej. Har själv råkat ut för det där.
Dom hänvisar bara till att det inte är postens problem utan mellan dig och personen som skickade paketet.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Det är förjävligt att det ska finnas en massa skitstövlar som lurar folk på pengar...med falska annonser o dyl!! Men förr eller senare lurar de fel person..... :machinegu
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Kostet78 skrev:
Det är förjävligt att det ska finnas en massa skitstövlar som lurar folk på pengar...med falska annonser o dyl!! Men förr eller senare lurar de fel person..... :machinegu

Han som skickade skit till mig bor i Luleå. Kan du inte åka dit med k-pisten? :tummenupp
Du får pengar om du gör det!
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Trango_B skrev:
Om du öppnar paketet i deras närvaro får du ändå inga pengar tillbaka om du säger att det är fel grej. Har själv råkat ut för det där.
Dom hänvisar bara till att det inte är postens problem utan mellan dig och personen som skickade paketet.

Jo precis. Men du har då i alla fall ett opartiskt vittne om vad paketet innehöll vid leverans, vilket är praktiskt att kunna hänvisa till i efterföljande polisanmälan :)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Corny skrev:
Hejsan.

Vad ska man tänka på när man tar emot paket som skickas mot postförskott?

Jag har hittat ett fint skinnställ till bra pris men det är typ 50 mil dit, vad är det som säger att man inte blir lurad? :va

Annars verkar det ju vara ett bra sätt att få prylar på...

Det finns ju fina tjänster som paypal eller blockets betalgaranti, använd det om du är osäker.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top