postväxel

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Om jag ska köpa en hoj och vill betala med postväxel, ska jag skriva postväxeln till mig själv då eller säljaren av hojen?
Om jag skriver den till mig själv, räcker det med att jag skriver under den med min namnteckning innan jag överlämnar den till säljaren eller måste jag skriva "Överlåtes på Anders Andersson" + min namnteckning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Leffe skrev:
... måste jag skriva "Överlåtes på Anders Andersson" + min namnteckning.

Ja, precis så ska du göra. Om du direkt ställer ut den på någon annan och köpet går om intet så får du problem med att lösa in den igen.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Leffe skrev:
Om jag ska köpa en hoj och vill betala med postväxel, ska jag skriva postväxeln till mig själv då eller säljaren av hojen?
Om jag skriver den till mig själv, räcker det med att jag skriver under den med min namnteckning innan jag överlämnar den till säljaren eller måste jag skriva "Överlåtes på Anders Andersson" + min namnteckning.

De gånger jag har handlat med postväxel har den skrivits på den som ska ha pengarna. För det är väl det som är meningen med en postväxel att den inte ska kunna överlåtas, för att förhindra rån och liknande?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
SVooSh skrev:
De gånger jag har handlat med postväxel har den skrivits på den som ska ha pengarna. För det är väl det som är meningen med en postväxel att den inte ska kunna överlåtas, för att förhindra rån och liknande?
Jojoo, men om du inte vill köpa motorcykeln så är det bra om man kan lösa in den igen

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
eus skrev:
Jojoo, men om du inte vill köpa motorcykeln så är det bra om man kan lösa in den igen

Jo men då går man väl till banken så kluddrar dom på växeln och gör den ogiltig och pengarna stannar kvar där dom ska vara?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
SVooSh skrev:
Jo men då går man väl till banken så kluddrar dom på växeln och gör den ogiltig och pengarna stannar kvar där dom ska vara?

Nej,pengarna är ju redan uttagna..

iofs om man tappar den så måste ju det gå att lösa oxå..

Bäst är väl att fråga på banken när man tar ut postväxeln..

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag skrev den på mig och sen finns rader om överlåtning på baksidan där man fyller i när man överlåter bankväxeln (som jag körde med då).

En del tror att bankväxel är nåt skumt märkte jag när jag skulle handla hoj, inte fan vill jag gå omkring med 50 papp i fickan ju.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Men det lättaste nuförtiden är ju att föra över pengarna via internet :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
SVooSh skrev:
Men det lättaste nuförtiden är ju att föra över pengarna via internet :tummenupp
Då ska man ju in o greja med internet hos säljaren då?
De flesta vill ju se pengarna innan man får nån hoj, och själv vill man ju se en hoj innan man lämnar några pengar.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
SVooSh skrev:

Före eller efter köpet??

Både köpare och säljare måste ha ett förtroende för varann isåfall,inget jag skulle göra iallafall.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
P@trik skrev:
Före eller efter köpet??

Både köpare och säljare måste ha ett förtroende för varann isåfall,inget jag skulle göra iallafall.

Ok, misstänksam värre du :tungan Hur gör du då med kontanter eller postväxel?? Pengarna måste ju byta ägare förr eller senare om det ska bli något köp.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
SVooSh skrev:
Ok, misstänksam värre du :tungan Hur gör du då med kontanter eller postväxel?? Pengarna måste ju byta ägare förr eller senare om det ska bli något köp.

Postväxel utställd på mig...

Och den skrivs inte under förrens allt är klart.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
P@trik skrev:
Före eller efter köpet??

Lika mycket förtroende som med allt annat. :confused:

Man sätter sig vid datorn och gör det tillsammans bara, har man samma bank går ju överföringen omedelbart igenom.
Annars kan det ju ta en dag men man ser ju att pengarna har dragits.

Lättaste sättet tycker jag.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
P@trik skrev:
Postväxel utställd på mig...

Och den skrivs inte under förrens allt är klart.

Precis samma med elektroniska pengar. Papprena skrivs och säljaren håller hårt i dom samtidigt som han övervakar köparen som för över pengar.
Kan inte se något komplicerat i dett. Har gjort det förr, både köp och sälj, och kommer göra det igen.

Och nog är det säkrast så här om man säjler för både växel och kontanter kan vara falska.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Men det är heller inte komplicerat med en bankväxel, visst skulle den teoretiskt kunna vara förfalskad, inget är omöjligt.
Men så kan ju du vara jordens hacker som lurar arslet av säljaren att du just flyttade pengar till hans konto:lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SVooSh skrev:
Och nog är det säkrast så här om man säjler för både växel och kontanter kan vara falska.

Jag skulle ha en stor postväxel en gång och var lite nervös. Ringde någon av de större kontoren och de hade aldrig kommit i kontakt med en falsk växel.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
När jag köpt bilar/hojar så har jag skaffat postväxel med säljarens namn.
Har jag inget förtroende för säljaren skulle jag aldrig köpa det tilltänkta objektet!

Vid nått tillfälle när jag sålt har vi båda gått till banken och fört över pengar innan regbeviset fyllts i..

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...