powercommander

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
tjena! har en gixxer 1000 k4 med en inst powercommander, kn filter m.m...

den e inte bänkad än men jag undrar..

om jag bänkar den ...kommer jag KÄNNA nån skillnad på hojen??
jag har ett jardine slipon på...och på ava mc sa dom att jag kommer inte känna skillnad på hojen om jag inte har ett helsystem.. (??)

stämmer detta?? :3freak
 

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
det enda jag är säker på att om ava mc säger nåt ska man itne lyssna på det :kocko de verkar ju helt lost :7peta på det mesta
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
opium skrev:
det enda jag är säker på att om ava mc säger nåt ska man itne lyssna på det :kocko de verkar ju helt lost :7peta på det mesta

Modernare sporthojar är så pass bra från början att du inte får ut så mycket effekt genom att bara byta slipon, montera kn-filter och Pc. Inte ens om man monterar helsystem på en gixxer -04 får man särskillt mycket effekt.
Kan tillägga att om det handlade om en Z1000 så hade det varit värt alla pengar då du med slipon+pc+bänkning får ca 15hk till och en mycket bättre vridmomentkurva (blir en helt annan hoj, har provat innnan/efter) gixxern däremot märker man inte så stor skillnad på.
Självklart är det bra att ha en optimal bränsle/luft-blandning, men på just den hojen är det nästan optimerat "ur kartongen".

Om nu Ava hade sagt att han borde bänka den, hade dom fått skit för att det inte blev någon riktigt skillnad.
Sluta snacka massa skit om saker ni inte vet något om!
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Om du har en PC3-usb kan du ju bara ladda ned den mappning som passar för din hoj + ditt slipon från dynojets hemsida, så kommer du nog en bra bit på vägen.

Help optimalt blir det dock först om den mappas efter just din hoj.

/N

philiph skrev:
tjena! har en gixxer 1000 k4 med en inst powercommander, kn filter m.m...

den e inte bänkad än men jag undrar..

om jag bänkar den ...kommer jag KÄNNA nån skillnad på hojen??
jag har ett jardine slipon på...och på ava mc sa dom att jag kommer inte känna skillnad på hojen om jag inte har ett helsystem.. (??)

stämmer detta?? :3freak
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
men dom tyckte jag borde bänka den eftersom jag har en pc redan installerad...

men ger den bättre svar på hela registret då ist?? :va
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
philiph skrev:
men dom tyckte jag borde bänka den eftersom jag har en pc redan installerad...

men ger den bättre svar på hela registret då ist?? :va

Du kommer antagligen inte få så mycket mer effekt, men hojen kommer gå renare eftersom bränsle/luftblandningen är optimerad vid ALLA varvtal.
Du får en jämnare vridmomentskurva också.
Personligen hade jag bänkat den.

OBS! Jag är ingen expert på området, men jag vet hur Pc fungerar och har pratat mycket med dynojettekniker.
Prata med Adi på Ava, så kan han förklara hur det fungerar.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Om du har stålar över så gör det!
Du har ju redan lagt pengar på hårdvaran.

Om du inte gör det, ladda in bästa möjliga mapp!

/N

philiph skrev:
men dom tyckte jag borde bänka den eftersom jag har en pc redan installerad...

men ger den bättre svar på hela registret då ist?? :va
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
opium skrev:
det enda jag är säker på att om ava mc säger nåt ska man itne lyssna på det :kocko de verkar ju helt lost :7peta på det mesta

Jag kan lova att jag har fått massor med hjälp från AVA och det har inte varit skitsnack. Ta och snyt dig...
Kan dessutom intyga att Adi på AVA är mycket kompetent på mappningen i bänken....
 
Last edited:

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
SENSEI skrev:
Jag kan lova att jag har fått massor med hjälp från AVA och det har inte varit skitsnack. Ta och snyt dig...
Kan dessutom intyga att Adi på AVA är mycket kompetent på mappningen i bänken....

han har monterat min pc3 och mappat hojen oxå, inget att klaga på dom är alltid trevliga mot mej och har alltid fått bra hjälp
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
philiph skrev:
tjena! har en gixxer 1000 k4 med en inst powercommander, kn filter m.m...

den e inte bänkad än men jag undrar..

om jag bänkar den ...kommer jag KÄNNA nån skillnad på hojen??
jag har ett jardine slipon på...och på ava mc sa dom att jag kommer inte känna skillnad på hojen om jag inte har ett helsystem.. (??)

stämmer detta?? :3freak
Du kommer känna stor skillnad. Med Pc3:an så får du stor effektskillnad vid mindre gaspåslag säg 5-60%. Går den lite för magert på toppen så kan du hämta en hel del även där! Med tanke på att du har slip-on och Kn-filter så kan du till och med tappa effekt ffa i mellanregistret!
Jag bänkade min nyligen, den gick tokfett vid 3000varv och tokmagert vi 5500varv. Vid båda ställen finns det effektsvackor. De kan förvinna helt efter optimering. Jag var hos schneiders och använde Yoshi fuel boxen som är mkt enklare jmf med PC3:an. Ändå fick jag 3 hästar över hela registret vid maxgas och ca 5hästar mer vid 25% och 50% gaspådrag.
Ett väl inställt Jardine + filter har kunnat komma upp till 10 hästar ökning i maxeffekt!!
p.s
kontakta Fredrik på Scneiders/performance center, han är grymt välmeriterad!
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
Major Bif skrev:
Du kommer känna stor skillnad. Med Pc3:an så får du stor effektskillnad vid mindre gaspåslag säg 5-60%. Går den lite för magert på toppen så kan du hämta en hel del även där! Med tanke på att du har slip-on och Kn-filter så kan du till och med tappa effekt ffa i mellanregistret!
Jag bänkade min nyligen, den gick tokfett vid 3000varv och tokmagert vi 5500varv. Vid båda ställen finns det effektsvackor. De kan förvinna helt efter optimering. Jag var hos schneiders och använde Yoshi fuel boxen som är mkt enklare jmf med PC3:an. Ändå fick jag 3 hästar över hela registret vid maxgas och ca 5hästar mer vid 25% och 50% gaspådrag.
Ett väl inställt Jardine + filter har kunnat komma upp till 10 hästar ökning i maxeffekt!!
p.s
kontakta Fredrik på Scneiders/performance center, han är grymt välmeriterad!


shit ...man blir rörd av all hjälp man får!!! forumet rules :Bugar !!!!!!!!!!!!
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Major Bif skrev:
Ett väl inställt Jardine + filter har kunnat komma upp till 10 hästar ökning i maxeffekt!!

Låter lite väl bra, Ett yoshi helsystem med PCIII usb ger ca 13hk på slangen.

Edit: På en 05'a.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hej! Jag har en Gsxr 1000 -01. Har akrapovic helsystem, KN-filter, Tre-mod, portat toppen själv och planat den 0,2 mm. Jag tyckte att min hoj gick bra innan o det gjorde den men sen satt jag dit en PC III och åkte till Beviks i Linköping och bänkade den. Hade 158,8 hk innan och 164,3 hk på bakhjulet efteråt. Maxvridet ökade med 5 Nm. Nu går den mycket renare och finare och drar mycket bättre. I ditt fall där du inte har lika mycket trim så vet jag inte. Men din PC III är ju mappad efter en originalcykel från början så jag rekommenderar ju i alla fall att du tar hem "rätt" mappning från nätet som passar till ditt slip-on och filter. Annars får du hosta upp 2500:- och bänka hojen... Lycka till!
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
svampe skrev:
Låter lite väl bra, Ett yoshi helsystem med PCIII usb ger ca 13hk på slangen.

Edit: På en 05'a.

Mappade min Fireblade 954 hos Scneiders förut. Helt standard gav den 136,1 SAE i orginal.
Med Micron Bolt-on och en PC3:a hamnade jag efter mappningen på 142 SAE.
Bättre vrid och effekt över hela registret plus att alla svackor blev "uträtade".
Största vinsten var dock gasvarsskillnaden, hojen svarade på ett helt annat sätt.
Snarare är det så att det är tveksamt ifall effektfördelarna med ett helsystem väger över med tanke på kostnaden och svårigheten att byta till orginal vid tex bandagar och besiktning...
p.s
Du som tror jag ljuger om effektökningen (ang. Jardine + KN + PC på en R1000 02:a) kan ju spana in Bike nr 4, 2003!!! I rest my case.
 
Last edited:

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Adi på AVA läste det här och tyckte att alla som vill är välkomna till AVA på lördag och prata om mappning.
Han vill dock att man ska maila om man är intresserad.
adi@avamc.se
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Klart att de har rätt i att större skillnad kommer märkas med ett helsystem på, självklart.
Men inget hindrar ju att du får hojen mappad med sliponet för ett par hästar mer, inte gör det nån skada och man känner sig ju bättre när man vet att den fungerar som den ska.

Bike håller jag däremot inte stor tilltro till, de har haft de mest konstiga resultat i sina mätningar.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Major Bif skrev:
Du som tror jag ljuger om effektökningen (ang. Jardine + KN + PC på en R1000 02:a) kan ju spana in Bike nr 4, 2003!!! I rest my case.

Antar att det var mig du syftade på.

Kollade bike nr 8, 2003, där bolt-on, slip-on testet var.

Jardine var inte med, men micron var starkast på topp med en ökning på 6,8hk.
Leo vince gav minst med en ökning på 2,6hk.

Var de mätte effekten sägs inte, vilken norm sägs inte och hur, och med vad de justerade insprutningen sägs inte.
Den provkörningen du hänvisar till känns konstig, från 145hk till 154hk på slangen med bolt-on.
En graf från akrapovic på en R1000 -01 med evo helsystem ger ca 8hk enl dem själva.

Så du får tro på det om du vill, jag är tveksam till siffran.

Edit: här är länken http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/OLD/SUZUKI/S-S10RFT2T/SG-S10RFT2T.jpg
 

Bifogat

  • SG-S10RFT2T.jpg
    SG-S10RFT2T.jpg
    27.4 KB · Visningar: 50
Last edited:

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
svampe skrev:
Antar att det var mig du syftade på.

Kollade bike nr 8, 2003, där bolt-on, slip-on testet var.

Jardine var inte med, men micron var starkast på topp med en ökning på 6,8hk.
Leo vince gav minst med en ökning på 2,6hk.

Var de mätte effekten sägs inte, vilken norm sägs inte och hur, och med vad de justerade insprutningen sägs inte.
Den provkörningen du hänvisar till känns konstig, från 145hk till 154hk på slangen med bolt-on.
En graf från akrapovic på en R1000 -01 med evo helsystem ger ca 8hk enl dem själva.

Så du får tro på det om du vill, jag är tveksam till siffran.

Edit: här är länken http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/OLD/SUZUKI/S-S10RFT2T/SG-S10RFT2T.jpg
Snälla mannen. För det första så orkar jag inte tjafsa mer om det här, tro vad Du vill. För det andra så sitter jag med tidningen framför mig! Aprilnumret 2003. Där ger en standard r1000. 02:a, 145,4 SAE vid 10700rpm. Sen sätter de på ett Jardine Bolt-on + Kn + PC. Efter otpimering har de fått 154,4 SAE vid 11200rpm. De är småchockade själva.Fredrik på Schneiders gjorde mappningen (han har mappat 2 av mina hojar) i hans bänk. För det tredje så har jag varit många gånger Acra hemsida, deras bänkningar är helt standard förutom rören, alltså ingen Pc å således ej mappade . Vore ganska korkat att köpa ett helsystem för 21 tusen när det bara ger 5-8 hästar i icke mappat utförande utan att se till att det går optimalt men vissa gör säkert sånt också..
 
Last edited:

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Philip! Glöm inte att berätta hur det gick med bänkningen sen. Går det så lägg gärna ut grafen. Ha re..
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top