Powerwheelies: Vilka hojar?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sandstream71 skrev:
Har sökt och läst en del trådar om hojar som kan göra powerwheelies och R1:an samt GSX-R1000 nämnas ofta.

(Bara för att det inte ska bli några missförstånd så är min definition av en powerwheelie att hojen reser sig enbart genom att man vrider på gasen, alltså inget duttande på och av.)

Är R1:an och R1000 de enda eller finns det fler? Tänker på Bladen, ZX10 tex.

Är lite frustrerad på min egen hoj så jag vill gärna ha lite input inför ett eventuellt byte av hoj.

Leta på någon som är duktig på att slanga och har en hoj liknande din.
Då kan du enkelt se vilken potens din hoj verkligen har om det sitter någon duktig bakom styret.

Behåll din hoj och lär dig köra den fullt ut. När du vet var gränserna ligger kan du börja bry dig om att åka på ett hjul. Lycka till
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Qwerty skrev:
Felet är nog att du lutar dej förmycket framåt.

Precis :fakta Fast då snackar vi inte power wheelie! Jag tycker att när hojen är kapabel till att gå på bakhjulet oavsett hur man sitter kan kallas för power wheelies. När jag lättade min spetta med ca 25 kilo och drevade ner den 5 kugg då gjorde den riktiga power wheelies på dom två första växlarna :banana Innan var det bara på ettan :fakta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
-PLM- skrev:
Vaknade du sen eller?
R1:an som alla newbies höjer till skyarna som wheeliehoj går definitivt inte upp på tvåan på ren gas, inte de gixxer 750 -98 jag kört heller, knappt på ettan vad jag minns!?
Vill inte vara otrevlig, men varför överdriva? on/off metoden är inte samma sak som powerwheelies.
Det snackas så mycket, de använder olika tekniker och kallar det powerwheelie sen.

Samma här 1an så lyfter hjulet, 2an så kommer det väl från marken men inte i några hårresande uiilningar.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
1:an och 2:an reser omgående och 3:an vid en liten ojämnhet i vägen.... :tummenupp
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
bebbe skrev:
Precis :fakta Fast då snackar vi inte power wheelie! Jag tycker att när hojen är kapabel till att gå på bakhjulet oavsett hur man sitter kan kallas för power wheelies. När jag lättade min spetta med ca 25 kilo och drevade ner den 5 kugg då gjorde den riktiga power wheelies på dom två första växlarna :banana Innan var det bara på ettan :fakta

Hur har du lyckats lätta din sp1 med 25 kg?? :confused:
 

sandstream

Guest
Jag skulle mer än gärna låna ut hojen till någon jag litar på och låta denne testa för att bevisa att jag har fel (vilket jag med 99.99% har).

Som många skriver handlar det om vem som kör och jag är säkert för feg.
Därför hade det varit trevligt med en hoj som skickar upp framhjulet oavsett förarens vikt, soppa i tanken och sittställning.

Har någon lust att kommentera mitt inlägg tidigare i tråden om Nm så att jag är med på banan så vore jag tacksam!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
HusabergForce skrev:
Hur har du lyckats lätta din sp1 med 25 kg?? :confused:

Jodu, det är gjort med en hel del moddar. Krach kåpor, slängt allt vad original lysen blinkers med mm heter och monterat dit lättare saker. Bort med original systemet och bytte ut det mot ett lätt i titan från sato. Bytt bakram mot en lättad variant. ombyggd kabel matta, kortare kablar pga att bakramen blev ändrad och positionen på alla relän boxar mm blev mer kompakt. Andra lättare kåpstag. En bytt tank i Alu (denna moden gjorde bara marginellt på vikten pga att tanken blev större för att rymma mer soppa). Allt detta plus lite till som har med miljön och avgasreningen att göra. Har faktiskt dom flesta delarna till salu pga att jag har bytt hoj. Är du intresserad så är det bara att pm:a.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
"Vissen" ZXR750 från 1990....

Rulla iväg på 1:an som vanligt, så fort kopplingen är helt ute kranar man på fullt. Vid 9500 rpm lyfter sedan framhjulet helt enligt schema. Inga hårresande bakhjulsåkningar, det är ju en powerwheelie, men hjulet stannar strax ovanför backen tills effektkurvan viker av nånstans strax efter 11k (tar iofs inte så lång stund).
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream71 skrev:
Har någon lust att kommentera mitt inlägg tidigare i tråden om Nm så att jag är med på banan så vore jag tacksam!

Nm newtonmeter är inget mått på bottendrag utan just vridmoment vid ett angivet varvtal, i de fall du tar upp när vridmax inträffar.

Med bra bottendrag menas högt vridmoment på låga varv.
Men eftersom effekten är beroende av vridmomentet och varvtalet så ger ett vridmax på låga varv lägre toppeffekt än motsvarande vridmax på ett högre varvtal.
 

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Hornet 900
Min gamla tunga FZR1000 -93 gick faktiskt på slangen på gaspådrag från 4-5´, även innan dynojet och slipon.
Det var kanske ett bra motor-exemplar dock...
Baaaaah baaaaaaaaaaahhh!
 
Last edited:

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
sandstream71 skrev:
.......Som många skriver handlar det om vem som kör och jag är säkert för feg.
Därför hade det varit trevligt med en hoj som skickar upp framhjulet oavsett förarens vikt, soppa i tanken och sittställning.

Har någon lust att kommentera mitt inlägg tidigare i tråden om Nm så att jag är med på banan så vore jag tacksam!

Om det är så att du är "feg" med den hojen du har nu, vad är det som säger att det skulle bli bättre av att köpa en större hoj. Lär dig behärska det du har nu innan du tar dig ännu mer vatten över huvudet.
Fn vad folk är effekt k*ta!

Och ja, Nm är ett mått på vridmomentet i din motor.
 

sandstream

Guest
p.grip skrev:
Om det är så att du är "feg" med den hojen du har nu, vad är det som säger att det skulle bli bättre av att köpa en större hoj. Lär dig behärska det du har nu innan du tar dig ännu mer vatten över huvudet.
Fn vad folk är effekt k*ta!

Det ligger en viss sanning i det men å andra sidan så måste det ju vara lättare att göra en powerwheelie ju starkare hoj man har, lr?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
sandstream71 skrev:
Det ligger en viss sanning i det men å andra sidan så måste det ju vara lättare att göra en powerwheelie ju starkare hoj man har, lr?
Förvisso, men om du anser att du har fel/dålig hoj av den anledningen kanske du ska ta en Broms- och kurvtagningskurs eller flytta din körning från vägen in på banan.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Fan va ni måste varva gubbar..

Min reser sig med enbart gaspådrag vid 3500... :Bugar
Brutalt bottenvrid..

Har jag 6000 rpm så så stegrar den som en gaaaalning... :gnissla

sen är det bara att leka vidare upp till 11000... :tuttar
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
G.S.G.G. skrev:
fasiken min gör ju de.. iaf på ettan men de räcker gott fö :banana r mig

Helt riktigt. Jag hade -98:n innan och den gick MYCKET lättare upp på bakhjulet. Så det är väl något fel på -02 :) eller bara på min och Sandstreams, eller på mig och Sandstream.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min rs250 går upp på bakhjulet med bara motorkraft från ettans växel och låg fart (mycket slir på kopplingen och så dumpar den tvärt) :tummenupp Har fått några ofrivilliga lyft vid startövningar på lokala strippen (E4:an kallat). Den är ändå gjord för att INTE gå på bakhjulet, utan fort på bana.

Med insprut eller bra förgasare (ej vakuum) brukar det inte vara några problem med tyngre maskiner om man är snabb med gashanden och kanske har lite svampig fjädring :) Det måste inte vara extrema maskiner för det...
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
sandstream71 skrev:
Det ligger en viss sanning i det men å andra sidan så måste det ju vara lättare att göra en powerwheelie ju starkare hoj man har, lr?

Om det är en oanvändar hoj du vill ha, som bara reser sig i tid och otid så är det väl bara att fläska på med ett 60taggars bakdrev. Sen kommer den nog resa sig på gas både högt och lågt.

Lägg lite mil på hojen så ska du se att känslan för bakhjulsåka infinner sig, om du är för feg (ditt ordval inte mitt) för en 750 så måste du fega ännu mer på en 1000.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Man kanske skall tillägga att tillverkarna försöker motverka att supersporthojarna wheelar utan anledning, det är ju inet direkt önskvärt och snabbt med en hoj som ställer sig på bakhjulet så fort man drar i gasen.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top