Prag - Uppsala Juni 2010

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Funderar på att köra upp till Uppsala i slutet på Juni från Prag. Så nu undrar jag om det är någn som kan rekommendera en väg genom Tyskland och från Skåne upp till Uppsala. Vill försöka undvika AB i Tyskland så mycket som möjligt och absolut E4 genom Sverige (så mycket det går) räknar på att det ska ta 4-5 dagar men tar det längre tid är det ingen fara.

Från Skåne ska man ta östkusten upp eller den lite längra vägen och ta västkusten? Får kaske med mig en Tjeckisk kompis så trevliga Svenska sevärdigheter är ett plus!

Tackar för alla tips och om någon har varit ute i Europa tidigt i sommar och letar sällskap på vägen hem till Svealand så säg till.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Prova denna vägen

Google Maps

Jag körde till Växjö från Malmö samma sträcka en förmidddag i augusti. Kanske inte så mycket kurvor, men lite trafik och fin omgivning om man jämfört med E4 eller 23:an. Mellan Simrishamn och Kristianstad hittar du Brösarp och Brösarps backar, där svänger det lite, men det är kort.

I Bromölla stannar du till på Claessons för att sträcka på benen och kolla på hojar. Vägen genom Åsnen och fruktodlingarna är en av de bästa sträckorna i södra Sverige. Mellan Växjö och Sävsjö är det kurvorgie, och uppåt Tranås finns sjön Sommen som ska vara rätt härlig att köra runt. Resten får någon östgöte ta hand om ;)

Åker du över Danmark hem eller blir det färja från Rostock/Travemünde?

Last edited:

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Prova denna vägen

Google Maps

Jag körde till Växjö från Malmö samma sträcka en förmidddag i augusti. Kanske inte så mycket kurvor, men lite trafik och fin omgivning om man jämfört med E4 eller 23:an. Mellan Simrishamn och Kristianstad hittar du Brösarp och Brösarps backar, där svänger det lite, men det är kort.

I Bromölla stannar du till på Claessons för att sträcka på benen och kolla på hojar. Vägen genom Åsnen och fruktodlingarna är en av de bästa sträckorna i södra Sverige. Mellan Växjö och Sävsjö är det kurvorgie, och uppåt Tranås finns sjön Sommen som ska vara rätt härlig att köra runt. Resten får någon östgöte ta hand om ;)

Det ser ut som en ritkigt bra väg, bra alternativ till tråkiga E4an. Massor med kurvor är inte ett krav(även om en del är kul) men skönt med lite mindre trafik. HUr lång tid tog det för dig att köra upp till Växjö? Google säger 8h20min till tranås med det känns som en jävla lång tid för 463 km?? Men som sagt beror kasnek lite på hur vägarna ser ut?

Troligen så blir det Rostock-Trelleborg ska försöka ta Prag-Rostock sträckan på en dag så kan man ta natt färjan över till trelleborg. Alternativ så kör man Prag till Berlin, sover över och kör vidare över Danmark. Detta kommer bli min första lång resa så jag vet inte hur mycket man orkar köra på en dag?

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
HUr lång tid tog det för dig att köra upp till Växjö?

Hade inte så bra koll på klockan den dagen, så jag har glömt hur lång tid det tog. Stannade dessutom för fika i Simrishamn och lunch i Sölvesborg.

Vägarna mellan Malmö och Åsnen (sjön) är bra landsvägar med 70/90-begränsning. Mellan Åsnen kurvar det till sig och går långsammare. 1-2 mil innan Växjö och samma sträcka efter är mindre kurvig landsväg. Därefter, åtminstone upp till Sävsjö är det kurvigt och lite långsammare igen. Efter Sävsjö har jag inte så bra koll på vägarna, bara fortsatte rutten mot Sommen som jag hört ska vara bra.

5,5 timme tar min föreslagna rutt Malmö-Växjö, och de timmarna tog det säkert, plus tiden för stopp.

Troligen så blir det Rostock-Trelleborg ska försöka ta Prag-Rostock sträckan på en dag så kan man ta natt färjan över till trelleborg. Alternativ så kör man Prag till Berlin, sover över och kör vidare över Danmark. Detta kommer bli min första lång resa så jag vet inte hur mycket man orkar köra på en dag?

När jag körde hoj i Tyskland i somras körde jag med GPS:en på motorväg av. Dagsetapperna var drygt 40-45 mil och jag körde ungefär mellan klockan 9 och 18, givetvis med en del stopp för föda och fotografering. Tysklands landsbygd kryllar av små orter, och de ligger tätt. Så fort du fått upp hyfsat fart måste du bromsa ner för nästa ort. Så medelhastigheten hålls rätt låg. Men har man tiden är det ändå bättre jämfört med Autobahn.

Om jag hade varit i din situation hade jag kört ett par timmars Autobahn på förmiddagen, för att därefter köra på mindre vägar (det tar ju emot lite eftersom det säkert är skönare hojvägar närmare Tjeckien). Sen ha en GPS igång som kan visa hur dags du är framme vid färjan, gärna med lite marginal. Surt att missa färjan efter en hel kördag.

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
den här sidan har jag blivit rekommenderad tidigare när det gäller bra vägar i tyskland... http://www.dzt-top50.de/index_neu.html/?lang=en

tyvärr finns nog de finare vägarna i södra och sydvästra tyskland men något borde du kunna hitta iaf! själv körde jag prag-stockholm på två dagar nu i början på oktober, dock på autobahn och motorväg.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
den här sidan har jag blivit rekommenderad tidigare när det gäller bra vägar i tyskland... http://www.dzt-top50.de/index_neu.html/?lang=en

tyvärr finns nog de finare vägarna i södra och sydvästra tyskland men något borde du kunna hitta iaf! själv körde jag prag-stockholm på två dagar nu i början på oktober, dock på autobahn och motorväg.

Det ser ut att vara en riktigt bra sida för Tyskland, kanske slutar med att man tar en lite omväg :banana

2 dagar Prag till Sthlm är bra jobbat :yoparty Hade du bråttom? eller hatade du Prag så mycket :)

Jag är som sagt ganska oerfaren när det gäller långa sträckor på hojen. Vad tycker du är lämligt att räkna med att man orkar köra som nybörjare? Jag siktar på att ha 4 dagar på mig att ta mig upp till Uppsala ( mest för att jag vill ta månag små vägar och hinna stanna till ibland) men det vore bra att veta vad är minimum för en Newbi som mig?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Det ser ut att vara en riktigt bra sida för Tyskland, kanske slutar med att man tar en lite omväg :banana

2 dagar Prag till Sthlm är bra jobbat :yoparty Hade du bråttom? eller hatade du Prag så mycket :)

Jag är som sagt ganska oerfaren när det gäller långa sträckor på hojen. Vad tycker du är lämligt att räkna med att man orkar köra som nybörjare? Jag siktar på att ha 4 dagar på mig att ta mig upp till Uppsala ( mest för att jag vill ta månag små vägar och hinna stanna till ibland) men det vore bra att veta vad är minimum för en Newbi som mig?

omvägar är alltid bra om man har tid, då upplever man mycket mer av landet man reser i. vi däremot hade varit ute i en månad och var tvugna att åka hemåt pga jobb så ja vi hade bråttom. prag va faktiskt sämre än väntat, har släkt där och har varit där flertalet gånger men det är bara så extremt infekterat av turism och folk som vill åt dina pengar, lagligt och genom mygel och luredrejeri. det är dock en fin stad helt klart.

äh alltså newbie eller inte newbie, man klarar långa sträckor bara man har en bekväm hoj och har turen att slippa motorvägsköer vilket jag tyvärr upplevt en hel del av i tyskland, på autobahn dock. men det är svårt att säga vad man orkar/hinner. kör du småvägar tar det klart längre tid. jag brukar kolla lite på www.viamichelin.com hur långa mina tänkta sträckor är, hur lång tid de kommer ta (på ett ungefär och det står på sidan) samt om det är realistiskt genomförbart.

man kan klart köra rätt långa sträckor även på mindre vägar, inte lika långa som på motorvägar men ändå 30-40 mil på en dag. men då tar det tid, dock så tänker man inte lika mycket på tiden då det är betydligt roligare och intressantare att köra mindre vägar så det jämnar ut sig. motorvägar är skittrist och dem kör jag bara på när jag vill någonstans fort.

men fråga på, resa på hoj är mina absolut största intressen även om jag själv är relativt ny, har bara gjort två längre resor nu två år i rad (500 mil '08 och 835 mil nu '09). men det finns mycket att lära sig och tänka på, det e inte en sväng till macken direkt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
TS: Du har inte funderat på att ta vägen över Polen istället? Finns gott om fina vägar både där och i Balt-staterna. Sen färja Tallinn-Sthlm.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
omvägar är alltid bra om man har tid, då upplever man mycket mer av landet man reser i. vi däremot hade varit ute i en månad och var tvugna att åka hemåt pga jobb så ja vi hade bråttom. prag va faktiskt sämre än väntat, har släkt där och har varit där flertalet gånger men det är bara så extremt infekterat av turism och folk som vill åt dina pengar, lagligt och genom mygel och luredrejeri. det är dock en fin stad helt klart.

äh alltså newbie eller inte newbie, man klarar långa sträckor bara man har en bekväm hoj och har turen att slippa motorvägsköer vilket jag tyvärr upplevt en hel del av i tyskland, på autobahn dock. men det är svårt att säga vad man orkar/hinner. kör du småvägar tar det klart längre tid. jag brukar kolla lite på www.viamichelin.com hur långa mina tänkta sträckor är, hur lång tid de kommer ta (på ett ungefär och det står på sidan) samt om det är realistiskt genomförbart.

man kan klart köra rätt långa sträckor även på mindre vägar, inte lika långa som på motorvägar men ändå 30-40 mil på en dag. men då tar det tid, dock så tänker man inte lika mycket på tiden då det är betydligt roligare och intressantare att köra mindre vägar så det jämnar ut sig. motorvägar är skittrist och dem kör jag bara på när jag vill någonstans fort.

men fråga på, resa på hoj är mina absolut största intressen även om jag själv är relativt ny, har bara gjort två längre resor nu två år i rad (500 mil '08 och 835 mil nu '09). men det finns mycket att lära sig och tänka på, det e inte en sväng till macken direkt.

Ja Prag kan verkligen vara påfrästande ibland jag antar att jag blivit lite hemma blind för sånt (snart 6 år här nere) plus att jag mer sällan befinner mig nere på stan (bara när jag har besök och när jag går på lunch, jobbar mitt på Vaclav platsen)

Tog själv kortet i sommras och har som sagt bara hunnit med en del turer runt i Tjeckien. Längsta har varit en 32 mils runda med lunch stop efter ca halva vägen. Dock bara små vägar men var ändå ganska så trött den kvällen. Gällande hoj så har jag en VFR 750 gammal men go och en GSX-R 750. Tycker igentligen att båda är lika sköna att köra men på olika sätt självklart, men om jag ska vara ärlig så blir det nog Gixxern jag tar frugan ska ta kort i vår så då får hon ta över VFR.

Jag har kört bil tt antal ggr från Prag till Rostock och det är ju som du säger inte den roligast vägen att köra men hoppas som sagt hinna med lite små vägar plus att jag ska nog planera att det kommer ta mig minst 3 dagar.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
TS: Du har inte funderat på att ta vägen över Polen istället? Finns gott om fina vägar både där och i Balt-staterna. Sen färja Tallinn-Sthlm.

att köra genom polen måste vara det värsta jag gjort någonsin i mc-reseväg. finns knappt några motorvägar så alla trängs på enfiliga dåliga landsvägar där alla ska köra om alla och även kör som dårar. måste vara ett av de farligare länderna att köra mc i, säkert även bil för den delen.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011

Hej har faktiskt funderat på den, men efter att ha kört bil från Gdansk ner till Prag för 4 år sedan så blev man ju lite avskräckt. Vet du någon bra väg som du kan rekommendera. Kunde vara av intresse även om små vägarna i Svearike är svårslagna i Juni :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Ja Prag kan verkligen vara påfrästande ibland jag antar att jag blivit lite hemma blind för sånt (snart 6 år här nere) plus att jag mer sällan befinner mig nere på stan (bara när jag har besök och när jag går på lunch, jobbar mitt på Vaclav platsen)

Tog själv kortet i sommras och har som sagt bara hunnit med en del turer runt i Tjeckien. Längsta har varit en 32 mils runda med lunch stop efter ca halva vägen. Dock bara små vägar men var ändå ganska så trött den kvällen. Gällande hoj så har jag en VFR 750 gammal men go och en GSX-R 750. Tycker igentligen att båda är lika sköna att köra men på olika sätt självklart, men om jag ska vara ärlig så blir det nog Gixxern jag tar frugan ska ta kort i vår så då får hon ta över VFR.

Jag har kört bil tt antal ggr från Prag till Rostock och det är ju som du säger inte den roligast vägen att köra men hoppas som sagt hinna med lite små vägar plus att jag ska nog planera att det kommer ta mig minst 3 dagar.

ja bor man i prag så vet man ju vart man ska gå för att undvika det värsta turisthetset. bästa upplevelsen var iaf anka med surkål och knödel på U Fleku! sjukt skönt ställe även om även det stället ofta är fyllt med turister.

ja låter väl inte direkt som några perfekta hojar för långdistansturer men visst, allt går ju att köra på liksom. hade dock absolut inte varit ett av mina förstahandsval. jag bytte t.o.m. till fatbar-crosstyre på min SV1000N för att kunna få lite mer upprätt sittställning, gjorde ganska stor skillnad för komforten, bättre körkänsla med.

jajjja, lycka till iaf! jag besöker nog säkert prag ändå igen nu i sommar på nästa trip! älskar tjeckisk mat och deras mörka öl!

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
att köra genom polen måste vara det värsta jag gjort någonsin i mc-reseväg. finns knappt några motorvägar så alla trängs på enfiliga dåliga landsvägar där alla ska köra om alla och även kör som dårar. måste vara ett av de farligare länderna att köra mc i, säkert även bil för den delen.

Lite den kännslan fick jag med som sagt för 4 år sedan men man vill ju inte ha förutfattade meningar Polen kanske har blivit bättre? Dom senaste 4 ggr jag varit i Polen har jag flygit från Prag så jag vet inte hur vägarna ser ut.

ja bor man i prag så vet man ju vart man ska gå för att undvika det värsta turisthetset. bästa upplevelsen var iaf anka med surkål och knödel på U Fleku! sjukt skönt ställe även om även det stället ofta är fyllt med turister.

ja låter väl inte direkt som några perfekta hojar för långdistansturer men visst, allt går ju att köra på liksom. hade dock absolut inte varit ett av mina förstahandsval. jag bytte t.o.m. till fatbar-crosstyre på min SV1000N för att kunna få lite mer upprätt sittställning, gjorde ganska stor skillnad för komforten, bättre körkänsla med.

jajjja, lycka till iaf! jag besöker nog säkert prag ändå igen nu i sommar på nästa trip! älskar tjeckisk mat och deras mörka öl!

Tack för tipsen, låter som jag får räkna med lite kortare dagar då på min gixxer. Kanske är lika bra aldrig kul att känna sig stressad på en hoj. PLus att jag får en bra anledning att hälsa på mina kära vänner i tyskland och i Norra Danmark (skåne)

Tjeckiska mat e helt underbar dock inte alltid så nyttig :) U Fleku är helt okey tycker jag men näsat gång du kommer ner får du hojta till så tar vi en tur med hojen och sedan ska jag ta dig till en bra ställe i Prag 5 där man inte ser en enda turist och jag brukar vara den enda som inte talar Tjeckiska, där man kan få ett grillat grisknä för och en stor stark för 55 sek :yoparty

Välkommen!!

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Lite den kännslan fick jag med som sagt för 4 år sedan men man vill ju inte ha förutfattade meningar Polen kanske har blivit bättre? Dom senaste 4 ggr jag varit i Polen har jag flygit från Prag så jag vet inte hur vägarna ser ut.

jag och min vän valde att köra rutten prag-trutnov-poznan-gdansk och sedan båten till nynäshamn hem på hojresan '08. under två dagarna vi fick kämpa oss igenom runt 50 mil på polska landsvägar bland galna bilister som gärna körde om trots ont om plats och dålig sikt, bussar, lastbilar, you name it. det var fanimig en skrämmande upplevelse. så vi ville bara bort därifrån så fort som möjligt vilket resulterade i att när vi kunde så gasade vi på en del vilket i sig resulterade i att jag (polarn märkte inte att jag blev stoppad och körde vidare) fick fortkörningsböter av en civilpolis på 1200kr vilket i polen vanligtvis är 30% av en månadslön.

näe, sketen erfarenhet så dit längtar jag inte tillbaka till men samtidigt kan jag inte utesluta att det finns lugnare och fina vägar i polen. förhoppningsvis hamnade vi bara på hårt trafikerade vägar där det egentligen borde ligga en motorväg. men ack nej, sånt finns det inte mycket av i polen.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Prova denna vägen

Google Maps

Bra väg som är föreslagen, har själv åkt den.
Jag förslår att du viker av vid Eksjö och kör väg 134 mot Kisa-Åtvidaberg.
Sedan småvägar till Ö Husby alt. väg 35/210 mot Linköping- Söderköping med färja vid Östra Husby över till Kvarsebo-Jönåker
Efter Jönåker får väl Sörmläningar ta vid:)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum