Preppning av MC-ram inför lackning

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Min hojram skall lackas inom ett par veckor, jag håller på med de sista svetsjobben. Min fråga är hur pass mkt underarbete som krävs inför lack.

Den är idag målad (bortsett från där jag har svetsat). Det är en vanlig custom rundrörsram (se min byggtråd).

Min tanke är att först att rugga upp med 240 papper, slipa vidare med 400 och slutligen 800. Räcker detta?

Den kommer inte att pulverlackas, utan lackas med vanlig 2 komp billack.

Ha det gott!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det enklaste och bästa inför en lackering oavsett vad du ska lacka med är
att sandblästra den med finsand, finns olika kornstorlekar att välja bland.

KentW
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Blästringen snygger ju till ytan lite, så det är att föredra.

När jag haft in alla mina hojar på pulverlack har jag först slipat allting med typ 180 papper för att få bort alla skador o.sv.

Sen in på blästring. Inför pulverlack är blästring att föredra så färgen biter nå sjukt.

Ska man ha billack så behöver du nog inte gå så sjukt mycke finare än 400 tror jag.

Använd dig att sprutspackel / sprayspackel för att fylla igen alla gropar.

Men varför inte pulverlack? Billigare, bättre, snyggare, mer hållbart!

På ram, sving o.sv givetvis....
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Det enklaste och bästa inför en lackering oavsett vad du ska lacka med är
att sandblästra den med finsand, finns olika kornstorlekar att välja bland.

KentW

Vad är rimlig kostnad för att blästra en enkel rundrörsram?

För övrigt håller jag med micke, finare än 400-papper är ingen mening att jobba med för våtlack. Möjligen inför sista lagret om man slipar mellan varven.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vore som sagt intressant att ha reda på hur mkt det kostar med blästring.
Budgeten krymper allt mer, speciellt med tanke på husköpet.

Lager i sving m.m. går ju åt helsike när man pulverlackar, blir ytterligare en utgift att ta hänsyn till. Visst fasiken är pulverlack snyggare! Inget snack om saken!

Tar gärna tips om ställe som kan blästra+lacka söder om stan (närheten av S-Tälje).
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kan man inte ta ur lagerna innan pulverlackering? Det tänker jag iaf göra! Om ytan är fin så att säga (inga repor eller hack), behöver man verkligen blästra den då innan?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
De lager jag har i svingen är pressade, går inte att demontera enkelt.
Visst fasiken måste ramen vara stålren om den skall pulverlackas?
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
De lager jag har i svingen är pressade, går inte att demontera enkelt.
Visst fasiken måste ramen vara stålren om den skall pulverlackas?

Jag är ganska säker på att den måste vara ren, dels för att det ska bli bra med den magnetism som drar färgen till ramen och dels för att man kör ramen i ugn.

Jag fick svetsa fast mina svinglager på en stålpinne för att kunna slå ut dom :näsblod Så du kan nog glömma att få ut dom utan att sätta i nya...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vore som sagt intressant att ha reda på hur mkt det kostar med blästring.
Budgeten krymper allt mer, speciellt med tanke på husköpet.

Lager i sving m.m. går ju åt helsike när man pulverlackar, blir ytterligare en utgift att ta hänsyn till. Visst fasiken är pulverlack snyggare! Inget snack om saken!

Tar gärna tips om ställe som kan blästra+lacka söder om stan (närheten av S-Tälje).

Södertälje varmförzinkning har blästrat flera hojramar åt mig och jobbarkompisar. Fråga efter en kille som heter Vigen.

Fattar däremot inte vad du menar med att pulver är snyggare? Pulverlacka din bil om det nu är så snyggt:hihi

Nä, allvarligt så våtlackar man en customram punkt slut.

Ovan nämnda firma våtlackar även flerlagers epoxy, löjligt hållbart men inte spegelfinish.

Blästra en ram gör de för max en lax. MAX!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Är svinglagringen inte rostig brukar det gå att pressa ur!

Återanvända lagrena på mitt förra bygge, inga problem.

Stålrent inför pulverlack, ALLTING ska bort, Visst en del låter lager o.sv sitta kvar och maskerar...

Men sen är det ju skillnad på mekaniker och mekaniker också.. =)

Jag lämnade in allt till förra cykeln på blästrings Ab i jakan, Har för mig d landa på typ 1200:- -1500 nånting. Sen typ 1200:- för TOK bra pulverlack på allting.

Men då vare mycke grejor, 4 hjul, ram, sving, kronor, fästen, o.sv o.sv
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Någon som har tips på en bra firma nånstans runt uppsala eller sthlm?! Vad får man räkna med för pengar om vill blästra och pulverlacka ram, sving, fotpinnar, styrkronor och broms- och kopplingsgrepp tror ni?!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Någon som har tips på en bra firma nånstans runt uppsala eller sthlm?! Vad får man räkna med för pengar om vill blästra och pulverlacka ram, sving, fotpinnar, styrkronor och broms- och kopplingsgrepp tror ni?!

Pulverlackar du styrkronan så får du inte in gaffelbenen sen, fotpinnarna lär ju tappa färgen innan du fått ligga, broms/kopplingsgrepp får inte plats i hållarna efter färgen och när du skrapat av tillräckligt mycket färg att få in dem så har du nött igenom färgen på 2 veckor med handskarna.

Blästrad ram + sving med 3 komponents epoxy på av mig ovan nämnda firma kanske 1500,-
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fick svar ifrån S-tälje Varmzink idag faktiskt. De ville ha dryga 2 lax bara för att blästra ramen! Inte en chans döööh.. ockerpris. Letar nu efter lackfirma som kan dra på ram, kåpor, tank, skärmar+en massa småpryttlar till en vettig peng (sidenmatt svart).

Tips på firmor uppskattas!

Cheers :)
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Pulverlackar du styrkronan så får du inte in gaffelbenen sen, fotpinnarna lär ju tappa färgen innan du fått ligga, broms/kopplingsgrepp får inte plats i hållarna efter färgen och när du skrapat av tillräckligt mycket färg att få in dem så har du nött igenom färgen på 2 veckor med handskarna.

Blästrad ram + sving med 3 komponents epoxy på av mig ovan nämnda firma kanske 1500,-


I just styrkronan är de ju faktiskt lätt att ta bort färgen utan att skada aluminiumet med ett rakblad. Även att maskera funkar fint om man är noga.

Håller helt med om alla rörliga delar. Är de i aluminium och i hyffsat skick så skicka dem på eloxering. Jag eloxerade en jäkla massa grejer inför förra säsongen och det blev bara ett par hundra inklusive frakt.

Jag skulle låta lager, packboxar mm sitta kvar där de sitter uder både blästring och pulverlack. Se bara till att de är fettfria så att inte fettet rinner ur och sabbar färgen när grejerna går in i ugnen. Låter man allt sitta vet man att lager- och packningsytor är felfria. Allt måste dock bytas ut sen.
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
I just styrkronan är de ju faktiskt lätt att ta bort färgen utan att skada aluminiumet med ett rakblad. Även att maskera funkar fint om man är noga.

Håller helt med om alla rörliga delar. Är de i aluminium och i hyffsat skick så skicka dem på eloxering. Jag eloxerade en jäkla massa grejer inför förra säsongen och det blev bara ett par hundra inklusive frakt.

Jag skulle låta lager, packboxar mm sitta kvar där de sitter uder både blästring och pulverlack. Se bara till att de är fettfria så att inte fettet rinner ur och sabbar färgen när grejerna går in i ugnen. Låter man allt sitta vet man att lager- och packningsytor är felfria. Allt måste dock bytas ut sen.

Lust att nämna nått ställe man kan skicka prylar för eloxering? Har letat men inte hittat..
Mvh
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fick svar ifrån S-tälje Varmzink idag faktiskt. De ville ha dryga 2 lax bara för att blästra ramen! Inte en chans döööh.. ockerpris. Letar nu efter lackfirma som kan dra på ram, kåpor, tank, skärmar+en massa småpryttlar till en vettig peng (sidenmatt svart).

Tips på firmor uppskattas!

Cheers :)


Ring Vigen som sagt. Han gillar att ta grejerna bakvägen:D

Vill du ha hans mobilnummer så PMá
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Tror att Öhlins i upplands väsby lämnar in på en firma som ligger typ granne med dom?! Eller har jag hört fel? Dom eloxerar!!! Vet dock ej pris eller namn på firman? Nån som vet?!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Åkte idag till Blästring AB i Järfälla........
När vill du ha tillbaka ramen frågade dom.
När går det ?
Kom förbi idag innan vi stänger så är den klar !

Kostade en fisk och resultatet blev kanon !:tummenupp
 

Bifogat

  • x111.JPG
    x111.JPG
    95.3 KB · Visningar: 310
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top