Prioritera vid hojköp?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Håller på att leta efter en race hoj, hade tänkt ställa upp i r1000 nästa sommar.
Men vad ska man prioritera när man letar racehoj?
Självklart ska man försöka köpa så nytt som möjligt, men är det ex. bättre att köpa en 06a som är original i fjädring än en 03-04a som har öhlinare? Kör gixx 1000 nu så är mer eller mindre inne på suzuki. Desto nyare hoj man har, desto mindre problem "BÖR" man få med motor och andra delar som slits, men hur blir det med väghållning vs .ex en 03-04a med öhlinkit.

Bör man dra sig från att köpa en hoj som gått NEC / REC då de oftast gått mer?

Enlighten me!
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Ténéré 700, XSR900
miniin kom 2à på knutstorp i pro-superbike på en 03à.
kör på cyckeln du har köp kraschkåpor,puckar en bakdämpare & serva gaffeln/ ta bort hydralstopen.
/
m
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det är jätte svårt att säga. Jag åkte lika fort på min 00 SS-Honda med full öhlin som jag gjorde på min 04 som var helt standard. Skillnaden var att 00:an kunde man misshandla in i böj (ja lite överdrivet) och den var mer förlåtande eller det måste den varit efter att ha tittat på kort och den körtekniken jag behärskade då var väll kanske inte optimal :D medans 04:ans chassi var så bra så man slapp det. Vissa köper en öhlin-bak dämp och nöjer sig med det. Mitt tips är att prioritera bantid med bra motstånd eller instruktörer som kan ge dig tipps. Vilken hoj, tja mest hoj för pengarna typ...
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Som jag ser det:

- Du kommer köra lika fort (lr långsamt ;)) på din 03:a som på en nyare, oavsett fjädringskomponenter.

- Du kommer ha roligare när du kör en 06:a än din 03:a , eftersom chassit är nyare och smidigare.

- Du behöver inte byta några fjädringskomponenter mot t.ex Öhlins. Däremot bör framgaffeln alltid ses över om man ska köra RR, ev. hårdare fjädrar och kanske tjockare olja. Givetvis är en Öhlinare bättre än original men lägg pengarna på körtid istället. Det är både roligare och gör dig snabbare.

M.a.o jag skulle satsat på en nyare och mindre kittad hoj. Fräscht, modernt och hållbart.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ang. att bygga om sin gathoj till racehoj. Det blir rätt så dyrt om man lägger ut 5k-25k på racepryttlar för att mer eller mindre halvera marknadsvärdet på hojen.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3180556 Ang. att bygga om sin gathoj till racehoj. Det blir rätt så dyrt om man lägger ut 5k-25k på racepryttlar för att mer eller mindre halvera marknadsvärdet på hojen.
Håller med, att kitta om min egen är inget alternativ.
Då är det bättre att sälja den och köpa en som redan är fullkittad för i princip samma pengar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att köpa en ERF-hoj är inte fel, man får ofta med en massa delar och fälgar. Underhållet måste skötas noga om man kör ERF, annars håller inte hojen i 6 timmar, därför kan man i de flesta fall lita på att det är välskött om den ser bra ut. Att kitta gathojen blir som flera sagt innan en dyr affär, köp en färdig istället.
 

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Jag har funderat på en annan grej. Om man köper en beggad Racehoj så är det till90% chans att någon tidigare har klotat med den. Är det något speciellt man ska kolla på? Vad är det som brukar ta stryk av det? Ramen?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3206662 Jag har funderat på en annan grej. Om man köper en beggad Racehoj så är det till90% chans att någon tidigare har klotat med den. Är det något speciellt man ska kolla på? Vad är det som brukar ta stryk av det? Ramen?
Ram,sving,gaffel,fälgar är väll det som är dyrast att laga om det är krokigt eller skadat på annat vis..
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ram,sving,gaffel,fälgar är väll det som är dyrast att laga om det är krokigt eller skadat på annat vis..
Det finns ingen extradyr universaldel, pfmnjaeä det kanske skulle vara databoxen då, den brukar kosta flis. Annars kostar alla delar sin slant, även en sådan sak som ett set finlackade kåpor kostar minst lika mycket som en komplett tank. Ofta är krokiga, spruckna och trasiga chassiedelar lika dyra att laga som att byta ut. Om man ska göra en kalkyl på vad det kostar att reparera ett sönderkört as så ska man ränka på begagnade delar (och då blir det inte alltid lika kul längre). Lita inte på en säljare som säger att "det där fixar din lokala mekaniska verkstad för en påse bullar".
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top