Pris för en importerad GSX-R1000 -06 ?

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Tänkte bara höra hur mycket ni skulle vara beredda på att köpa en importerad hoj för? Är ute efter allmänhetens åsikter och tankar. Dock någorlunda seriösa svar efterlyses :)

Motorcykeln:
Från Californien, USA
Suzuki GSX-R 1000 årsm. 2006
700 mil
All dokumentation
Registrerad och besiktigad i Sverige enligt alla regler
Utmärkt skick
div. uppgraderingar


En liknande hoj i Sverige är väl värd cirka 90-100.000 kr kan jag tänka mig?
Hur mycket mindre är den värd pga importen? 0 kr? 10.000-20.000 kr?
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Jag har aldrig förstått varför importerade fordon skulle vara så mycket mindre värda en svensksålda? :va

Det har inte jag heller. Jag har en känsla av att folk i allmänhet tycker en svensksåld mc är mer värd, men det är bara något jag tror.
Därför jag ställer frågan till er nu. Så jag kan få en uppfattning av vad folk tycker om det här inne.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
En svensksåld suzuki 2006 har garanti till 2011. En importhoj rör inte generalagenten. Det kanske kan påverka. Sen kan man undra om och hur mycket det kan vara värt.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Skitsvårt att säga! Se det såhär:

Du frågar dig själv och tvekar, antagligen kommer killen med som ska köpa den av dig någon gång i framtiden att resonera i liknande banor. Så även om många anser att det inte ska skilja något på priset så finns det uppenbarligen nackdelar med en importerad hoj.
Personligen hade jag valt en svensksåld hoj före en importerad om båda kostade lika mycket och var i likvärdigt skick. För att få mig att köpa importhojen skulle jag nog vilja ha ett pris ca 10% lägre än den svensksålda..

Detta är min subjektiva åsikt och inget som är ristat i sten så mogna SH-påhopp som förkommer ofta undanber jag mig vänligt men bestämt. :)
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
... antagligen kommer killen med som ska köpa den av dig någon gång i framtiden att resonera i liknande banor. Så även om många anser att det inte ska skilja något på priset så finns det uppenbarligen nackdelar med en importerad hoj.

Det är just det här som är intressant. Vad är det som gör att man väljer en svensksåld före en importerad? Förutsatt att det är nästan identiska motorcyklar det handlar om. Om vi bortser från garantin, så är det väl egentligen bara utrustningen, servicen och det allmänna skicket på hojen som bör spela någon roll? Båda två är ju registrerade i Sverige, så det är ju inget konstigt att äga den importerade. Du kan ju få lika mycket information från den amerikanska säljaren som av den svenska? (dvs att man är på plats och pratar med den amerikanska säljaren).

Ge mig fler åsikter!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fast har garantin gått ut så är det väl sak samma?

I princip håller jag med dig. Men det är "handlarargument" om varför de tror sig kunna ta ut 10 -20000 mer. Om de inte vill stå för garantiåtaganden är det också sk-tsamma vilket KGK-suzuki har viss historik på, rambrott, taskig borrning i kolvar o dyl.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det fortfarande så att hojar just från Kalifonien måste ha konstiga system med återcirkulation av avgaser och därför ofta saknar några kusar jämfört med dom "vanliga" i resten av världen?

På min gammelgixxer verkar kalifoniamodellerna ha kammar med mindre lyfthöjd etc.

Allmänt angående pris blir det så att även om jag vet att en priv-importerad hoj är lika bra/dålig som en svensksåld skött på samma sätt så får jag räkna med att jag får mindre för den när jag säljer den och därför hade jag betalt några lappar mindre för en sådan. Att vissa försäkringsbolag ger sämre premier för importhojar gör inte saken bättre.

Men jag kör en priv-importhoj just nu så omöjlig är jag inte :)
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Det är just det här som är intressant. Vad är det som gör att man väljer en svensksåld före en importerad? Förutsatt att det är nästan identiska motorcyklar det handlar om. Om vi bortser från garantin, så är det väl egentligen bara utrustningen, servicen och det allmänna skicket på hojen som bör spela någon roll? Båda två är ju registrerade i Sverige, så det är ju inget konstigt att äga den importerade. Du kan ju få lika mycket information från den amerikanska säljaren som av den svenska? (dvs att man är på plats och pratar med den amerikanska säljaren).

Ge mig fler åsikter!

Jag vet faktiskt inte varför, men uppenbarligen uppstår frågor när det rör importfordon. En teori jag har är att det härstammar från den gamla privatimporten på 80-talet. Köpte man ett sånt fordon kunde det ibland bli lite problem med reservdelar om man hade otur. Finns säkert en massa mer saker men det är min teori :)
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Är det fortfarande så att hojar just från Kalifonien måste ha konstiga system med återcirkulation av avgaser och därför ofta saknar några kusar jämfört med dom "vanliga" i resten av världen?

Det vågar jag inte svara på. Dock har jag inte kommit över någon sådan information när jag har läst på om import just från Kalifornien. Det jag vet 100% är att dom har en skatt på ca 7%, och att det ligger långt fram i USA när det gäller avgasrening och krav osv, så det bör inte vara några problem med det här i EU. Men det du säger kanske finns kvar, jag får ta o söka upp det!

Tack för din input :)!
 
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Vi får ju inte glömma de gamla "amerika-kofångarna" som satt på en del importbilar från tidigt 80-tal.
När man med en tår i ögat minns dem förstår man att det påverkat prisbilden negativt på importerade fordon...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Hur kan en -06 vara värd 90-100k när en helt ny -07 kostar 105? vad säger försäkringsbolagen om verdering av import, andrahandsvärde osv. -06 är inte värd mer än 85k i mina ögon.
 

kizwiz

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Strömstad
Hoj
Harley Skrammelsson
Finns det något rakt svar på hur det är att regga nyare amerikanska sporthojar?
Jag skall förmodligen till L.A ett par månader snart och tänkte köpa en sporthoj där, tanken var att den skulle få följa med hem med.
Jag kan ordna "fejkade" broms och buller papper ifrån tyskland. Så jag slipper bullra hos sfro, men är resten samma som när man reggar en bil?

Mvh Stefan
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
En ny kostar 10500$ = 63000 + 25% + 4,6% + reg.besikt 1200,00 + Båtfrakt ca 500$ (3000,00) du har en ny hemma för ca 87000,00. Nu när USD står i 5,95 (idag) förstår jag inte att man köper en ny för +- 130 000,00 hos handlaren.

Edit: du får en 05-06 för 4-5000,00$ + 25% + 4,6% + reg.besikt 1200,00 + Båtfrakt ca 500$ (3000,00) = 35-40 000,00 Sek
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns det något rakt svar på hur det är att regga nyare amerikanska sporthojar?
Jag skall förmodligen till L.A ett par månader snart och tänkte köpa en sporthoj där, tanken var att den skulle få följa med hem med.
Jag kan ordna "fejkade" broms och buller papper ifrån tyskland. Så jag slipper bullra hos sfro, men är resten samma som när man reggar en bil?

Mvh Stefan

Hmm, vad ska du till SFRO o göra? Du får ju inte regga den som hembygge ändå..

Buller o broms fick jag göra i Lidköping, hos bilprovningen.

Eller vad skulle du med bullerintyg till menar du?
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Finns det något rakt svar på hur det är att regga nyare amerikanska sporthojar?
Jag skall förmodligen till L.A ett par månader snart och tänkte köpa en sporthoj där, tanken var att den skulle få följa med hem med.
Jag kan ordna "fejkade" broms och buller papper ifrån tyskland. Så jag slipper bullra hos sfro, men är resten samma som när man reggar en bil?

Mvh Stefan

Ja, land utanför EU innebär ju tull och moms. Men buller är jag osäker på, men ett CoC borde göra att du slipper bullerprovet. Om nu orginalpipan sitter på.

Det är ju vägverket som ombesörjer ursprungskontrollen sedan en tid, kolla www.vv.se under fordon - import så kommer du till slut fram till import från länder utanför EU.

Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top