Priser på begagnade hojar

RiderInTheStorm

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2023
Hoj
Suzuki GSX-S750
Jag går i tankarna att byta hoj nästa säsong. Helst hade jag då velat sälja nuvarande först men det är inget måste.

För någon som är ny i mc världen undrar jag - Tenderar priserna på begagnade motorcyklar öka i och med att säsongen kommer igång? Tänker kring mars/april när vägarna börjar bli torra och temperaturer stiger?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Gäller väl det mesta, kolla hur cykelpriser skiftar runt vätternrundan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Utbudet av hojar till salu nu är lågt den här årstiden men det är nu och fram till februari som priserna är som lägst. Och möjligheterna att pruta är stora. Men allt är inte billigt nu, många testar bara att slänga ut en annons på chans och ibland kan priset vara högre än i juni men det finns inte alltid någon liknande hoj till salu så att köparen kan jämföra priser så om man inte har koll kan man bli lurad.

Sen börjar priserna stiga långsamt under våren för att hoppa upp ordentligt samtidigt med de korta kjolarna. Och precis till midsommar toppar priserna för alla vill köra hoj under semestern. Efter midsommar börjar hojarna långsamt tappa i pris i takt med semestern tar slut och fortsätter sedan tappa i takt med kylan på hösten.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag går i tankarna att byta hoj nästa säsong. Helst hade jag då velat sälja nuvarande först men det är inget måste.

För någon som är ny i mc världen undrar jag - Tenderar priserna på begagnade motorcyklar öka i och med att säsongen kommer igång? Tänker kring mars/april när vägarna börjar bli torra och temperaturer stiger?
Det borde vara så, men det är inte entydigt. Utbudet är också större på våren, och fler är angelägna att sälja och byta upp sig. Vilket håller nere priserna. Omvänt är det sällan billigare på hösten, det var inte direkt några " höstpriser" i år i alla fall.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det borde vara så, men det är inte entydigt. Utbudet är också större på våren, och fler är angelägna att sälja och byta upp sig. Vilket håller nere priserna. Omvänt är det sällan billigare på hösten, det var inte direkt några " höstpriser" i år i alla fall.

Ja, du har ju näsa för affärer...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De som reglerar priserna bäst är firmorna, där sen höst/vinter tenderar till att bli rabatter på priserna. Privatpersoner är irrationella.
Du har haft bättre tur än jag har på höstköp av firma.

Mitt senaste fick jag ner knappt 2% men å andra sidan fick jag förvaring till våren och kraschpuckar mm utan extra kostnad och monterat. Så det kändes iaf bra, dock tror jag firman gjorde en riktigt bra affär trots allt.

Skulle egentligen bara köpa ett ryggskydd den dagen. Men köper man ett ryggskydd för över 90 papp får man en hoj på köpet. ?

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Finns inte många objekt ute nu. Men bästa affärerna brukar man kunna göra typ nu eller i början på Januari.
efter mc-mässan framåt februari brukar intresset för hojar växa igen.
Men viktigast är alltid rätt objekt och inte bara priset.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min standardsökning på Blocket har drygt 12000 objekt just nu. För ett par år sen brukade det vara 9000 st. De senaste dagarna har det kommit in färre annonser än vanligt och jag antar att det är för att de flesta har hittat någonstans att ställa mc:n till våren.

Några handlare har rabatterat ett knippe cyklar om man handlar före årsskiftet, gissningsvis för att få siffrorna närmre vinst när året summeras. Det är dessutom några som fortfarande annonserar 2022 och 2023 års modeller av nya cyklar så det ska man nog vara uppmärksam på när man köper en "ny" mc. Även med noll mil värderas de lägre än motsvarande med en senare årsmodell.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin