Priser på mobile.de

Christus

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Timmele
Hoj
R6
Sitter och surfar lite på mobile.de och slås av hur billigt det är!
Ett ex: http://se.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sprache=8&bereich=krad&id=11111111122772762

Låt oss säga att jag åker ner och ska köpa denna hojen. Får jag betala 82lök då eller lägger handlaren på någon moms. I vissa annonser står det "SEK 81.989 - EUR 8.990
redovisar moms" då antar jag att momsen är inräknad. Men för att man skall slippa pröjsa moms isverige måste hojen ha gått 600mil samt vara 6månader och inte jag fattat helt fel.
Kan inte någon som hämtat hoj i tyskland förklara detta fruktansvärt inveklade system för mig!

MVH

christian
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
den regeln angående import är ändrad. jag har för mig att de har slopat tvånget på miltal.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Import frpn Tyskland

Hej

Inte så invecklat som det låter.
Om motorcykeln eller bilen är 6 månader och har gått mer än 600 mil (rätt amig om reglerna har ändrats) så betar du momsen i det land som du köper hojen i. I ditt fall om det är Tyskland ligger momsen på 16 % och är normalt inbakad i priset.

Sen kan det vara andar regler om det är en firma som hämtar en bil/hoj från ett annat land...då kan momsen lyftas...tricksaas en del med det men är inet insatt i det. :confused:

Jag köpte en Honda VFR i Tyskland för 3 år sedan, betalade kontant och de enda avgifter som tillkom var registreringsavgiften i Sverige

Lycka till :tummenupp

Det verkar för övrigt som om att prisskillnaden mellan Tyskand och Sverige varierar väldigt mellan modeler och märke. Tex verkar Ducati vara riktigt prisvärda i Tyskland medans BMW är dyrare. Sen tycker jag skillnaden på Japs hojaran har minskat en del sen jag importerade min. Fast det är ju min personliga uppfattning
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Christus skrev:
Sitter och surfar lite på mobile.de och slås av hur billigt det är!
Ett ex: http://se.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sprache=8&bereich=krad&id=11111111122772762

Låt oss säga att jag åker ner och ska köpa denna hojen. Får jag betala 82lök då eller lägger handlaren på någon moms. I vissa annonser står det "SEK 81.989 - EUR 8.990
redovisar moms" då antar jag att momsen är inräknad. Men för att man skall slippa pröjsa moms isverige måste hojen ha gått 600mil samt vara 6månader och inte jag fattat helt fel.
Kan inte någon som hämtat hoj i tyskland förklara detta fruktansvärt inveklade system för mig!

MVH

christian

Går många rykten om att mil och ålderskrav skulle vara skippade, men så är det inte, 600 mil och 6 månader (talade med RSV senast i förra veckan). Det är ju så att svensk bilprovning, som utför registreringen, bryr sig föga om dessa dela utan det är RSV som kan ha synpunkter.

Så, hojen betalar du i Tyskland i Euro. Om du har en momspliktig verksamhet i Sverige så kan du ”lyfta” momsen i Tyskland, men om du gör det så skall moms betalas i Sverige = dålig affär. Men, eftersom RSV har mycket begränsade resurser att kontrollera denna sak så glömmer en del att betala moms i Sverige.

Enkelt summerat: Har hojen 600 mil på mätaren och har varit inregistrerad i EU-landet i 6 månader så är det bara att registrera och köra (förutsatt att hojen följer gällande regler i Sverige).

Men så klart, sedan skall man hitta en prisvärd hoj, ta sig till Tyskland och transportera hem hojen… Räkna med ca 10 000 Skr upp på priset innan allt är klart i Sverige (visst, kanske kan det bli lite billigare, men 10 000 är en bra schablonsiffra).

Jo, ibland skriver handlaren ut priset utan tysk moms, brukar då stå att man endast säljer till handlare eller på export. Men det vanligaste är att priset som visas inkluderar tysk moms och då tillkommer det ingenting, men du får ringa och prata med handlaren så att inga negativa överraskningar dyker upp…
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Ofan, inte mer?
Kan ju nästan vara lönsamt om man har vägarna förbi Tyskland...
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
JoUh skrev:
Ofan, inte mer?
Kan ju nästan vara lönsamt om man har vägarna förbi Tyskland...

Japp, men har man otur så kan det tillkomma lite prylar, som t.ex. effekt och årsmodellintyg, men ligger hojen rätt i pris så kan det bli riktigt bra. Hemtagningen från EU-landet kan också vara ett riskmoment då det är i stort sett omöjligt att få annat än trafikförsäkring på hojen, så det gäller att ingenting händer på hemresan…

(Tänk också på att en importhoj har lägre andrahandsvärde än en S-såld).
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
K-Micke skrev:
Fan man blir lite sugen på att åka ner och köpa den här hojen:
http://se.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sprache=8&bereich=krad&id=11111111123952786&

Sen tycker jag att priserna inte är så mycket lägre än i Sverige just nu. Men utbudet är förstås mycket större.

Japp, helt klart skall man kontrollera priserna här hemma innan man ger sig ut i Europa och söker efter sin hoj. Kanske är det inte värt de risker som trotts allt finns nu när priserna i många fall ligger helt rätt i Sverige. Finns en del stackare som har hemska ”Finaxlån” och som tyvärr måste sälja…

Om det uppstår problem eller meningsskiljaktigheter med säljaren, så är det enklare att ta dessa på ”hemmaplan” :fakta
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Tips

Lite tips inför resan kanske?

Jag och en polare hyrde en Toyota Hiace av äldre modell och hämtade varsin hoj i Lubeck och Rostock.

Kostnaden för bensin, hyra av bil, färja, broavgift och övernattning blev ca 2500 kr per person och då var det två övernattningar.

En hotellkedja med mycket prisvärda och Fräscha hotell är Etap Hotels som fins utspridda över hela Tyskland.

Jag köpte en Honda VFR 750 och dirket jag såg den var jag såld, breddad bakfälg med 190 Däck, Dubbla högtdragna ljuddämpare, den såg och lät helrätt.

Det första besiktningsmannen säger hemma i Sverige är...du fälgen ser lite bred ut.
Jo svarar jag och visar upp intg från TUV att hojen är godkänd med fälgen.

Visst säger besiktningsmannen, men det är typningen som gäller...du har mao för bred fälg.

Världen var på väg att rasa för mig när killen säger..ok det får gå för den här gången.

Nästa anmärkning var Ljuddämparna men han lät det gå för den här gången oxå...han körde själv VTR :tummenupp

Så se till att köp en hoj som är så nära original som möjligt eller se iallafall till att du får med original delarna vid köpet!

Lycka till!
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Tänkte bara tillägga att du får dra av momsen på nya fordon i EU om detta ska exporteras, oavsett om du innehar momspliktig verksamhet i Sverige eller ej. Det fick iallafall jag hos ZTK (www.ztk.de) som hade bra priser innan det blev €...

Har du dessutom tur så glömmer både du & skattemyndiheten av att lägga på svensk moms när du reggar hojen i Sverige, vilket gör det hela till en klart bättre affär :)
 

Christus

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Timmele
Hoj
R6
ok! Men jag har fortfarande ett litet problem.. jag tänkte ta hem en cbr 600rr som har gått 0 mil. Jag har inte så stro erfarenhet av digitala mätare men jag antar att de inte är lika lätta att pula med som analoga. Är det någon som har löst detta på något bra sätt? Måste alltså få displayen att visa 600 mil. Lättast vore kanske att hitta någon som har en 600rr som gått över 600 mil och "låna" den lite :) Men det varkar ju inte direkt krylla av denna hojen häromkring. Om den är någon som är villig att låna ut en display tidigt nästa vår :bow så skall han prisas genom XXXX antal kronor! :tummenupp

MVH

christian
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Du glömmer väl inte att hojen även måste ha varit i bruk eller inregistrerad i EU-landet i 6 månader (600 mil + 6 månader)?

RSV lägger sina resurser och utreder på de personer som importerat 100-tals fordon vilket innebär att du knappast hamnar i ”skottgluggen”. Tänk också på att det är du som redovisar momsen till RSV...
 
Last edited:

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun.
Hoj
Zx6rr
För att slippa moms så ska hojen ha gått mer än 600 mil ELLER så ska hojen ha varit inregistrerad i mer än 6 månader. Så du kan göra en bes, med mätaren på 0 mil och sen ringa skattemyndigheten och säga att du bytt mätare före bes så slipper du momsa. Så gjorde jag :fakta
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Ylle skrev:
För att slippa moms så ska hojen ha gått mer än 600 mil ELLER så ska hojen ha varit inregistrerad i mer än 6 månader. Så du kan göra en bes, med mätaren på 0 mil och sen ringa skattemyndigheten och säga att du bytt mätare före bes så slipper du momsa. Så gjorde jag :fakta


Ingen kritik :tummenupp , men det är inte ELLER det är OCH http://www.rsv.se/broschyrer/556/55603.pdf

RSV menar att ett fordon räknas som nytt om mätaren visar mindre än 600 mil ELLER om fordonet varit i bruk mindre än 6 månader, vilket innebär att hojen måste vara äldre än 6 månader OCH ha mer än 600 mil på mätaren för att räknas som begagnad.

Men det där med mätaren kan möjligtvis fungera, men problemet med RSV är att man egenhändigt kan besluta i ärendet och det kan ju bli arbetsamt att processa mot RSV. Mig veterligen finns det inget dom/beslut på vem som är skyldig till momsinbetalningen i andrahand. Tänker då på alla som köpt fordon med felaktiga momsavdrag, kan kanske bli otrevligt för den nya ägaren. Men sannolikheten att en enskild registrering av en privatperson skulle bli föremål för utredning är mycket liten.
 

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun.
Hoj
Zx6rr
SirCastic skrev:
Ingen kritik :tummenupp , men det är inte ELLER det är OCH http://www.rsv.se/broschyrer/556/55603.pdf

RSV menar att ett fordon räknas som nytt om mätaren visar mindre än 600 mil ELLER om fordonet varit i bruk mindre än 6 månader, vilket innebär att hojen måste vara äldre än 6 månader OCH ha mer än 600 mil på mätaren för att räknas som begagnad.

Men det där med mätaren kan möjligtvis fungera, men problemet med RSV är att man egenhändigt kan besluta i ärendet och det kan ju bli arbetsamt att processa mot RSV. Mig veterligen finns det inget dom/beslut på vem som är skyldig till momsinbetalningen i andrahand. Tänker då på alla som köpt fordon med felaktiga momsavdrag, kan kanske bli otrevligt för den nya ägaren. Men sannolikheten att en enskild registrering av en privatperson skulle bli föremål för utredning är mycket liten.

Ja jag hade visst fel. Det kom en räkning (beslut) på 35000:- nu :eek:

Det var väldigt luddigt skrivet av skattemyndigheten det står så här "Det köps inom sex månader efter det att det första gången varit i bruk eller det har körts högst 6000 kilometer för köpet blabl" Jaja, hursomhelst läste jag nog slarvigt och trodde att det var momsfritt antingen om den har gått över 600mil eller varit reggad över 6 mån.

Nån som vet hur jag ska göra nu ? Vill ju inte betala 35000:- i moms :skrämd Hur långt kan skattekontoret luska om jag nu skriver nytt kvitto.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top