Prisjakt hos f-bolagen

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Tjena gott folk.

Jag behöver tips av någon på ett billigt försäkringsbolag.
Har funderingar på att köpa en RSV Mille men hejdas av
på tok för hög premie.

Jag utgav mig för att vara min farsa, född -47.
Dvs då skulle "jag" vara 58 år gammal.

Svaren jag fick var följande:

Trygg-Hansa: 10.707:- helår

IF-skadeförsäkring: 19.000/17.000:- beroende på självrisk

Bilsport & Mc (Wasa): 24.700:-

Folksam: 17.500:-

Där tappade jag lusten att fortsätta leta.
Kan tyvärr inte använda mig av Zyrich eftersom de vill
att man ska ha tre försäkringar (ex. bil, bostad och mc)
Har ju ingen bil att försäkra.

Tacksam för att höra tips.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
du ska skenförsäkra alltså??...hehe... du kommer bli attakerad av många här inne!!

gör som jag istället... halvförsäkra och ge fan i att skrota!

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Jo, det verkar vettigare.

Men vågar man ta en halvförsäkring??
Speciellt då man bor på ett ställe där folk har längre fingrar än Kling & Klang...?

mallvar

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
honda cbr 954
försäkring

bissmark skrev:
Jo, det verkar vettigare.

Men vågar man ta en halvförsäkring??
Speciellt då man bor på ett ställe där folk har längre fingrar än Kling & Klang...?

I en halvförsäkring ingår allt förutom vagnskada dvs stöld ,åverkan!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
bissmark skrev:
Trygg-Hansa: 10.707:- helår

Är ju tokbilligt! :fakta Men å andra sidan är det ju fuskigt och förenat med en viss risk (att bolaget krånglar om det är för uppenbart) att "skenförsäkra".... :rolleyes:

/B

gsx750f_johan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsx750f
Om du skriver motorcykeln på någon annan och helförsäkrar den i din pappas namn. så betalar du dyra pengar för vad som i verkligheten är bara trafikförsäkring (om det händer en olycka eller hojen blir stulen så utreder försäkringsbolagen vem som är den verklig ägaren i ditt fall du med resultatet att du/ni inte får ut en enda krona för motorcykeln)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
gsx750f_johan skrev:
Om du skriver motorcykeln på någon annan och helförsäkrar den i din pappas namn. så betalar du dyra pengar för vad som i verkligheten är bara trafikförsäkring (om det händer en olycka eller hojen blir stulen så utreder försäkringsbolagen vem som är den verklig ägaren i ditt fall du med resultatet att du/ni inte får ut en enda krona för motorcykeln)

...men så korkad är väl ändå ingen? Det ser ju t.o.m försäkringsbolaget när man tecknar försäkringen isf! :kocko OM man nu skenförsäkrar (vilket man givetvis inte ska! :fatta! ) så skriver man ju givetvis fordonet på samma person som man tecknar försäkringen på!

Edit: Ohps, missförstod dig kanske. Det va kanske precis så du menade?
Oavsett utsätter man sig för en riska att bli utan ersättning!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Chris Husky skrev:
...men så korkad är väl ändå ingen? Det ser ju t.o.m försäkringsbolaget när man tecknar försäkringen isf! :kocko OM man nu skenförsäkrar (vilket man givetvis inte ska! :fatta! ) så skriver man ju givetvis fordonet på samma person som man tecknar försäkringen på!

Kan man ens försäkra ett fordon som man inte står som ägare på??

Annars får du helt enkelt ta en försäkring på din farsa fast med tillägg på försäkringen att även andra (du) får köra hojen. Visst premien blir dyrare men oftast billigare än om du ska ha den på dig själv, plus att det är ju bättre om du nu skulle klota med hojen

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
gsx750f_johan skrev:

precis! :fakta

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
$noop skrev:
Kan man ens försäkra ett fordon som man inte står som ägare på??

Annars får du helt enkelt ta en försäkring på din farsa fast med tillägg på försäkringen att även andra (du) får köra hojen. Visst premien blir dyrare men oftast billigare än om du ska ha den på dig själv, plus att det är ju bättre om du nu skulle klota med hojen

Det är möjligt att man kan när det gäller vissa försäkringar. Men i dom försäkringar jag haft har det klart och tydligt stått att ägaren till fordonet ska vara samma person som den som tecknar försäkringen.
Inget jag råkat ut för men vissa bolag låter väl inte ens ngn annan än försäkringstagaren framföra fordonet?

I min nuvarande försäkring står det ngt i stil med: "försäkringstagaren ska vara samma person som den huvudsaklige brukaren".

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Chris Husky skrev:
Det är möjligt att man kan när det gäller vissa försäkringar. Men i dom försäkringar jag haft har det klart och tydligt stått att ägaren till fordonet ska vara samma person som den som tecknar försäkringen.
Inget jag råkat ut för men vissa bolag låter väl inte ens ngn annan än försäkringstagaren framföra fordonet?

I min nuvarande försäkring står det ngt i stil med: "försäkringstagaren ska vara samma person som den huvudsaklige brukaren".

Jo man får nog vara noga med att kolla upp sånt så att man inte går på en nit.
Jag ringde själv runt och kollade i farsans namn :rolleyes: och kollade lite. Han är lite över 40 och har haft körkort säkert 15 år.
Det billigaste jag hittade var hos If: 17249:- hel/hel och då fick ju även min son (jag då) köra hojen, inte så värst billigt men på mig skulle det typ kosta 50.000:- eller ngt liknande.
Räknas detta som skenförsäkring :va farsan kommer ju med all säkerhet att köra hojen nån gång också

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Det är skillnad på "att få köra hojen" och huvudsaklig intressent. Din far kommer inte köra hojen alls, eller mycket lite? Då är det skenförsäkring. Den som är huvudsaklig intressent (ekonomiskt samt användarmässigt) i hojen skall betala för den. Sedan finns det "sambo-försäkring", dvs att om man bor i samma hushåll så får ens sambo använda den hur mycket som helst. Din far är nog dock inte din sambo.

Halvförsäkra, eller köp en hoj som är billigare att försäkra om du nu är rädd att klota.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Jag sambo-försäkrar... bi-bi-billigt trotts att hon saknar kort! :yoparty å fullt tillåtet :)

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
Freppa skrev:
Det är skillnad på "att få köra hojen" och huvudsaklig intressent. Din far kommer inte köra hojen alls, eller mycket lite? Då är det skenförsäkring. Den som är huvudsaklig intressent (ekonomiskt samt användarmässigt) i hojen skall betala för den. Sedan finns det "sambo-försäkring", dvs att om man bor i samma hushåll så får ens sambo använda den hur mycket som helst. Din far är nog dock inte din sambo.

Halvförsäkra, eller köp en hoj som är billigare att försäkra om du nu är rädd att klota.

sen finns familje försäkring..dvs alla i familjens hushåll får använda hojjen

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
foppa skrev:
Jag sambo-försäkrar... bi-bi-billigt trotts att hon saknar kort! :yoparty å fullt tillåtet :)

Fast det måste ju vara som Freppa säger även i detta fall. Är man inte den egentligen användaren så skall man inte försäkra hojen. Eller?!

Dessutom vill jag säga att det inte blir så mycket billigare med halvförsäkring. Har inga siffror, men säg att det är från 23 (hel) till 18 (halv) för mig eller något sådant...

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
när jag "sambo-försäkrade" sa jag precis som det var, d.v.s hon har ej körkort, samt att jag kommer att köra hojen. Svaret blev "inga problem, bara du är skriven på samma adress!" 750kr/mån. halvförsäkrat på en 929:a i huddinge. :banana

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Är detta ett skämt?! Menar ni att jag kan försäkra på min sambo som inte har kort? Helvetus, en guldgruva, detta måste jag kolla upp! Tjejförsäkring here I come.... (fast vänta nu, då får väl inga killar köra den eller?)

foppa skrev:
när jag "sambo-försäkrade" sa jag precis som det var, d.v.s hon har ej körkort, samt att jag kommer att köra hojen. Svaret blev "inga problem, bara du är skriven på samma adress!" 750kr/mån. halvförsäkrat på en 929:a i huddinge. :banana

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag tror Foppa kom oförskämt billigt undan med tanke på att hon inte har kort. Jag trodde faktiskt inte det var möjligt, utan kravet var att båda hade kort, men se så fel jag hade. Nåja, det är väl bara försöka nu innan alla gör det och de täpper igen den möjligheten.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...