Prisvärd däckskrängare i Göteborg?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Söker nån som billigt kan kränga av (och senare på) däck i Göteborg, gärna på Hisingen.

Har köpt en crossmoppe till dottern men hon är så kort att hon sitter och sprallar utan att nå ner så sänkningsåtgärder pågår. Har ett set slitna 17” motardfälgar som jag tänkte se om det går att få liv i. Det saknas ett par ekrar på bakfälgen och eventuellt är den sprucken med så vill inte lägga för mycket pengar på det.

Köp 3 däck järn på biltema o ängna 15 minuter av ditt liv att kränga av däcken väldigt enkelt..

Köp riktiga däckjärn på Internet så slipper du lägga en timme av ditt liv på Biltema och en till timme på att byta eller lämna tillbaka dem... ;)

Annars håller jag helt med. Mycket enklare än man tror innan man lärt sig.

Köp riktiga däckjärn på Internet så slipper du lägga en timme av ditt liv på Biltema och en till timme på att byta eller lämna tillbaka dem... ;)

Annars håller jag helt med. Mycket enklare än man tror innan man lärt sig.

Tro mig när jag säger att jag har försökt, det är fan som hårdplast. Har tom värmt upp hjulet innan och stod med både tigersågen och vinkelslipen i handen innan jag sansade mig.... Jag kränger relativt obehindrat kartdäck med händerna utan däcksjärn, det gör jag inte med hojdäcket såklart och det är väl både kass teknik och risiga däcksjärn får jag erkänna.

Nån länk till acceptabelt bra järn?

Biltema 10-201, 350 mm.

Två st räcker. Hade andra "köpta på internet" i många år men behövde alltid använda 3. Nu använder jag som sagt bara ett par.

Har du tryckt loss däcket från fälgen på båda sidor?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Med tiden brukar de flesta lära sig att det inte är någon mening att ha för bråttom: Först alltid mjuka upp med rätt förberedelser och välsmort är garanten för både njutningen i stunden och för den goda känslan efteråt. :hihi

Jag har dessa. Är 5 för många? Nej, men särskilt när man är själv med stenhårda dubbdäck är det enormt smutt att kunna spänna tre under bromsskivan och med den fjärde jobba mjukt och lätt. Är man två personer är det snabbt att kunna jobba bägge två med järnen.

Ett tips är att trycka loss däcket från bägge sidor, använda smorsel sedan även för att få BORT däcket från fälgen. Sparar tid, energi och minskar skaderisk på fälgen. Är fälgen redan smord sparar du den tiden när du skall tillbaka med nytt däck.

Och av ovan nämnda skäl är det väldigt trevligt med en enkel däckmaskin typ Rabaconda ovan. Den underlättar ofantlgt även om det naturligtvis går utan. Men det finns en anledning till att den finns om man säger så.

Vi gick ihop några stycken och köpte en inkl däckjärnen. Den är igentjänad sedan länge och på god väg att gå med vinst då vi hjälper andra med däckbyten mot 150 spänn till den gemensamma ölkassan. Pga Corona så ligger vi plus men ölkvällen är redan betald när vi får möjligheten. :)

En sån fruktansvärt dåligt skriven produktbeskrivning det var på de järnen. Jag ryggar tillbaka. Är det butiksinnehavarens sjuåriga barn som skrivit texten?
Ingen aning, men järnen är bra. Gissar att lirarna på svmx.se inte jobbar där för att de var duktiga i uppsatsskrivning...

För väldigt rimlig ersättning är vi nog många som kan hjälpa till. Nu bor jag tyvärr lite långt norröver men med lite erfarenhet brukar de flesta däck komma av och på lätt.

Min lokala krängare tar 200 spänn per hjul, vitt. Inte värt att skita ned sig för. Balanserar själv hemma, så att man vet att det blev bra.

Klart att jag har tryckt loss däcket på båda sidorna, har en rigg för det till 5” slicks som fungerade. Hade dock ingen riktig däcksmörja så drog på lite såpvatten. Klämt ihop däcket, värmt upp det så det är genomvarmt för att vara smidigt, fälgen var så varm att jag fick ha handskar.

Får väl åka till Fultema och köpa ett par däckjärn och lite riktig smörja, synd att pastan bara finns i 2kg hink..... blir kul för barnen att ärva en hink med däckmonteringspasta.

Ja hinken är dryg (men billig). Vi har smetat så mycket vi orkar i några år nu, syns knappt att det är taget... disksvamp är perfekt btw, den hårdare sidan.

• Gilla
Reaktioner: FSN
Däckpasta och två ordentliga järn gjorde jobbet.

Dessvärre så är alla skruvade nipplar till ekrarna ordentligt fastrostade. Försöker jag lossa så roterar bara hela ekern (det är bara 10 graders vinkel så hela ekern snurrar i sitt fästhål).

5 ekrar är av, ytterligare 4-5 st är böjda. Jag har inga eller bara dåliga erfarenheter av denna typ av jobb. Sist det begav sig var jag väl 13år med en moppe och jag fick en dålig start, fortsättning och ingen avslutning på det jobbet.

Jag är inne på att klippa all skit och köpa nya ekrar till hela hjulet. Är det ett svårt jobb att centrera upp det så det inte blir ägg av det eller slår i sidled? Jag är inte helt obildbar, jag byter kamremmar och shimsar ventiler på Ducatin och har pillat mig igenom flera växellådor med framgång men jag har av nån anledning en jävla respekt för att ekra upp ett hjul. Är rädd att jag inte har tålamodet. Är det ganska rakt fram eller måste skiten tweakas och klappas på mycket för att det skall bli bra?

Har ekrat ett par cykelhjul, inte jättesvårt men det krävs tid och tålamod för den ovane.
Se till att ha hjulet stadigt och roterbart så du kan ha en flyttbar referenspunkt ute vid fäljkanten.
Som sagt ha gott om tid och ta dig den tid som behövs.
Vill också påpeka att det för min del var cykelhjul inte MC....
Kan tänka mig att ett blanserigsställ som Biltema säljer kan vara användbart.

Som med det mesta så blir det bra till slut, om man har tålamod och frågar någon när man stöter på patrull istället för att förstöra något.

Bor du i närheten av Enköping vet jag en mycket duktig mekaniker som kan hjälpa dig både med hur du gör eller göra det åt dig.

Har för mig att det finns en firma i Borås som är duktiga på att ekra hjul, en cykel/ moppebutik?

Däckpasta och två ordentliga järn gjorde jobbet.

Dessvärre så är alla skruvade nipplar till ekrarna ordentligt fastrostade. Försöker jag lossa så roterar bara hela ekern (det är bara 10 graders vinkel så hela ekern snurrar i sitt fästhål).

5 ekrar är av, ytterligare 4-5 st är böjda. Jag har inga eller bara dåliga erfarenheter av denna typ av jobb. Sist det begav sig var jag väl 13år med en moppe och jag fick en dålig start, fortsättning och ingen avslutning på det jobbet.

Jag är inne på att klippa all skit och köpa nya ekrar till hela hjulet. Är det ett svårt jobb att centrera upp det så det inte blir ägg av det eller slår i sidled? Jag är inte helt obildbar, jag byter kamremmar och shimsar ventiler på Ducatin och har pillat mig igenom flera växellådor med framgång men jag har av nån anledning en jävla respekt för att ekra upp ett hjul. Är rädd att jag inte har tålamodet. Är det ganska rakt fram eller måste skiten tweakas och klappas på mycket för att det skall bli bra?
Kenneths MC i Göteborg

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back