Istället för att skapa en ny hjälmtråd så slänger jag in en fråga i den här, då ämnet passar.
Jag har en vän som ska börja övningsköra så snart pappersarbetet är klart och han letar nu fullständig utrustning. När det kommer till hjälm så har jag läst att Biltema ändå är ok rent säkerhetsmässigt, dock lite högljudda. Att det låter i dem tror jag inte är nåt problem, han blir nog en sån som glider fram lugnt ändå.
Men jag såg att även Thansen har mc-hjälmar, tex en korvätarhjälm med blåtand för 1650. Iom att det blir mycket grejer att köpa på en gång, vill jag hjälpa honom att hitta prisvärda, men bra, grejer. Sen kan han ju byta ut del för del om han sen känner att det är nåt som inte känns ok.
Men vad tror ni om att föreslå Biltema-/Thansenhjälm till honom? Han har nämligen kollat på att beställa en 800-kronorshjälm från Shark via nätet, baserat på storlekstabell, men där sa jag stopp. Den lät onödigt billig och man bör tveklöst prova hjälmen innan man köper. Till saken hör att Biltema/Thansen är även mycket lättare att besöka för att prova hjälmarna.
En femtedel i restid.