Privat import av hoj

P.Bateman

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Honda CBR600
Är det någon som har importerat hoj från tyskland? vart ute å kollat lite på mobile.de, är sugen på en ducati monster de har andra priser än här hemma. Är det nått det speciellt man ska tänka vid import med papper å så? Hur är det att försäkra en importerad hoj är försäkringsbolagen mer noggranna än annars? Tacksam för tips!:va

R750

banfrälst
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
´05 Gixxer750
Det är hur lätt som helst att ta hem en hoj ifrån tyskland. Det du måste ha med dig hem är det sk. "fahrzeugbrief", (ägarbeviset på hojen) samt ett kvitto på hojen signerat av er båda. Thats it! Hojen behöver inte vara avställd i tyskland heller, vilket underlättar när man handlar privat.
Sen ska alla papper in till vägverket när du väl kommer hem, men det är inte speciellt mkt jobb med det. Det kostar lite pengar och kan kanske ta lite onödigt lång tid, men det är långt ifrån krångligt.

Angående försäkring så vet jag att IF kräver en speciell besiktning av hojen hos en autoriserad hondahandlare (ca 1000:=) för att man ska få teckna deras märkesförsäkring. Antar att det kan vara liknande för samtliga "märkesförsäkringar", men det kollar du lätt upp. Annars är det precis som vilken svensk hoj som helst.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Vad gäller försäkring så har jag aldrig behövt betala något mer för mina 3 senaste hojar som alla är importhojar. Då har jag försäkrat genom Bilsport och MC.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Angående försäkring så vet jag att IF kräver en speciell besiktning av hojen hos en autoriserad hondahandlare (ca 1000:=) för att man ska få teckna deras märkesförsäkring. Antar att det kan vara liknande för samtliga "märkesförsäkringar", men det kollar du lätt upp. Annars är det precis som vilken svensk hoj som helst.

Jepp, och även om det är en märkesförsäkring så blev den dyrare än TH.
Förklara det den som kan? :huvet

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Att köpa hoj i Tyskland är inte konstigare än att köpa en i Sverige.
Du skall ha kvitto och registreringsbevis från ägaren. Sedan för din egen skull så se till att få en servicebok.
Numera behöver man inte få hojen avställd i Tyskland vilket underlättar.
När du fått hem hojen så anmäler du detta till vägverket och skickar in blanket tillsammans med kvitto och regbevis så gör de en ursprungskontroll.
När detta är grönt kan du beställa besiktning, efter den är godkännd så är det bara att gasa :)

Har inte upplevt någon skillnad på försäkring. Har Bilsport och MC och de priser man får genom deras guide stämmer precis.
Har importerat fyra hojar under åren, den senaste en Ducati Multistrada plockade vi in i mars, inga problem och MYCKET billigare än i Sverige.
Man får mycket Ducati för pengarna i Tyskland.

Lycka till :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Finns MASSOR med trådar i ämnet....:) Har tagit in 3 från Tyskland och en från England (köpte samtliga privat via Ebay), det är plättlätt så länge du är noga med att ha regbevis och kvitto i original, att säljare verkligen är ägaren och att hojen inte är föremål för skadeutredning eller är anmäld stulen tex.

Vägverket tar 500 kr för en ursprungskontroll utifrån regbevis och köpehandling. Sen får du ett id för att boka till för registreringsbesiktning som kostar ca 2000 kr. I 9 fall av 10 måste du byta ut strålkastarna på engelska hojar men det slipper du med tyska.

Min erfarenhet är att engelska hojar ligger lägre i pris än tyska men att det är svårare att hitta fina ex, engelsmännen kör inte lika många mil men hårdare. Har inte gjort någon vetenskaplig studie, bara en känsla efter många timmars surfande och prisbevakande på bla ebay.

Inget av de försäkringsbolag jag haft att göra med har haft speciella premier för importerade hojar.

Lycka till, hoppas du hittar en fin tüskmonster :)

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Hur vet du det?

För att jag frågat innan jag tecknat försäkringen iom att jag visste att hojarna i fråga var importer. Klart som F att man frågar om det kan finnas risk för att det skulle vara dyrare med import.
Dessutom kan man räkna ut pris på försäkring direkt på Bilsport och MC´s hemsida, så då har man redan priset innan man väl ringer. Då borde man märka om man får ett dyrare pris. Men nu frågade ju jag dessutom.
Så JA jag VET och antar inte som många andra brukar göra.

Sedan kommer jag inte ihåg hur det var med Länsförsäkringar, men de har haft så att man måste ha hemförsäkring för att få samma pris som för en icke import.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...