Privata uppkörningar

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Ni som kört upp privat:

Hur funkar det, finns det i typ alla städer eller måste man åka till storstäderna?

Är det svårare än vanliga uppkörningar?

Och sist men inte minst, är det långa väntetider?!

:va

Är desperat! :(

MVH//PS

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kan en körskoleelev köra upp på ett ställe kan en privatist också köra upp där. Väntetider? Beror på vart, men några veckor till några månader. Ring återbudstider. Ja dom lär vara lite petigare än om du gått på körskola-.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
cRoC skrev:
Kan en körskoleelev köra upp på ett ställe kan en privatist också köra upp där. Väntetider? Beror på vart, men några veckor till några månader. Ring återbudstider. Ja dom lär vara lite petigare än om du gått på körskola-.

Så uppkörningen är samma sak för privatister och körskoleelever?
Jag trodde att man körde upp privat, ja du förstår va jag menar.. Istället för att köra upp med någon som t.ex. jobbar på körskolan.

NSR_ERnsT

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
...
det är precis som att köra upp som körskole elev förutom det att dom är hårdare... jag fick bla fullständig fordonskontroll i 35gradig värme...med svart skinnställ..=)

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
NSR_ERnsT skrev:
det är precis som att köra upp som körskole elev förutom det att dom är hårdare... jag fick bla fullständig fordonskontroll i 35gradig värme...med svart skinnställ..=)

Hehe, men vart ska man ringa ifall man vill köra upp privat, måste leta leta leta efter möjligheter så man slipper missa så mycket av sommaren.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Det enda som skiljer körskoleelever från privatister är att det står på inspektörens papper att man är anmäld via en körskola och har då klarat av alla momenten där som man behöver för att ha en rimlig chans att klara uppkörningen.

Så har jag förstått det hela iaf.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
uggla skrev:
än sålänge, har hört ryckten om att man ska kunna gå helt via körskolan, och ta lektioner, och när dom anser att du klarar av att köra hoj osv, så får man kortet....kan ju bli 5 lektioner men kan ju bli 50 också :4skrika

Hade det varit så så hade jag haft kortet vid det här laget :rolleyes:
Snubben jag övningskörde med sa att jag måste klara uppkörningen för att jag kör så bra...

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
PollySmurf skrev:
Hade det varit så så hade jag haft kortet vid det här laget :rolleyes:
Snubben jag övningskörde med sa att jag måste klara uppkörningen för att jag kör så bra...

jag körde på körskola, men körde upp privat pga långa väntetider. å skum körskola... det va inga som hellst problem, dom får inte va hårdare mot dig bara för att du kör privat. men dom har en tendens å va det iaf... :mad:
ring varge dag å jaga återbuds tider, å hoppas på det bästa, så gjorde ja för bil. fick tid två dagar efter teorin va klar. :tungan :tummenupp

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
som privatist måste man göra komplett säkerhetskontroll, körskolan är oftast där med flera elever så dom brukar dela upp det..

det är egentligen allt som skiljer privatistuppkörning från uppkörning med körskola

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
koop skrev:
som privatist måste man göra komplett säkerhetskontroll, körskolan är oftast där med flera elever så dom brukar dela upp det..

det är egentligen allt som skiljer privatistuppkörning från uppkörning med körskola

När jag gjorde säkerhetskontrollen igår behövde jag bara "kolla elen", "kolla drivlinan". Lager och sånt där behövdes inte kollas.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
YIPPPIIIIIE!!!!!!!!!!! :tungan :yoparty
Har fått ett återbud på tisdag nästa vecka :D
E nu jävligt glad, men en sak gör mig ändå sur som fan:
Och det är min trafikskola, dom sa till mig att det inte fanns tider förens 29:e Juli :mad: och då menade dom via körskolan...
Så jag frågade hur det var med privat uppkörning då, och då började hon dra en massa skit om att då får man åka till andra städer och köra upp och sånt :fatta!

Jag tror jag har förstått, min trafikskola är ena jääävla pengoutsugare och vill att allt ska gå genom dom... Så gör dom dålig reklam för privat uppkörning :kocko

Jag vill inte rekommendera att någon här beställer uppkörningstid via körskolan! Ring direkt till vägverket ist :tummenupp

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
PollySmurf skrev:
YIPPPIIIIIE!!!!!!!!!!! :tungan :yoparty
Har fått ett återbud på tisdag nästa vecka :D
E nu jävligt glad, men en sak gör mig ändå sur som fan:
Och det är min trafikskola, dom sa till mig att det inte fanns tider förens 29:e Juli :mad: och då menade dom via körskolan...
Så jag frågade hur det var med privat uppkörning då, och då började hon dra en massa skit om att då får man åka till andra städer och köra upp och sånt :fatta!

Jag tror jag har förstått, min trafikskola är ena jääävla pengoutsugare och vill att allt ska gå genom dom... Så gör dom dålig reklam för privat uppkörning :kocko

Jag vill inte rekommendera att någon här beställer uppkörningstid via körskolan! Ring direkt till vägverket ist :tummenupp

Grattis eller nåt! :p

Får själv ringa och boka tidigast imorgon. Ringde idag och hörde när tidigaste var i Göteborg, 5 augusti! :lol

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
PollySmurf skrev:
Ajj.. :(
Ring efter återbud som satan då :D

Skall ställa klockan på halv 10 imorn när dom öppnar. Jag tänker _inte_ vänta hela sommaren. :censored

Du har ingen lust at avboka din? :kär :p

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
cRoC skrev:
Jag känner mig inte redo för uppkörning än :( Måste öva manöverbanan som tusan..

Åk till någon öppen plan och mät ut vart konerna skall stå så tar du bara 33cl's flaskor halvfyllda med vatten och ställer ut. Behövs 18 till serpentinen + 2 till garaget.

Sen kör du tills den sitter där den skall! :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tjet skrev:
Åk till någon öppen plan och mät ut vart konerna skall stå så tar du bara 33cl's flaskor halvfyllda med vatten och ställer ut. Behövs 18 till serpentinen + 2 till garaget.

Sen kör du tills den sitter där den skall! :tummenupp

Yep jag vet, men har en farsa med väldigt tight jobb.. Får jag bara nån timme eller ett par på manöverbanan så börjar jag leta återbudstider ;)

Men har ett problem.. Har frågat massor gånger, och ingen vet om man får luta eller inte i garagevändningen, alla säger olika. Någon som VET? Verkar sjukt om man INTE får luta.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
cRoC skrev:
Yep jag vet, men har en farsa med väldigt tight jobb.. Får jag bara nån timme eller ett par på manöverbanan så börjar jag leta återbudstider ;)

Men har ett problem.. Har frågat massor gånger, och ingen vet om man får luta eller inte i garagevändningen, alla säger olika. Någon som VET? Verkar sjukt om man INTE får luta.

Be farsan övningsköra dig till en manöverbana och lämna dig där så kommer han och hämtar dig efter några timmar. Bara det är inhängnat område så gör det ju inget. Tror inte polisen är så okänslig och "haffar" dig bara för du över inför ett körkort.

Man skall ju inte köra helt spikrakt upprätt iaf. För då välter man ju utåt. Tror att jag lutade lite iaf, och han sade inget.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...