Problem med anställning på befintligt jobb

sportsport

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
R1 -04
Hej alla Smartasses!

Jag har lite problem med min arbetsgivare och har kommit underfund med att facket suger & inte kan göra ett skit.
Varför är man med där över huvud taget?

Jag är anställd som säljare sedan drygt 2år och min kollega lite mindre, fast har varit anställd ett år lite tidigare också.

En kollega vi hade på ett separat försäljningskontor har blivitt uppsagd pga att vi inte ökat så mycket vi velat, han blev inte uppsagd som person utan som en följd av att vi lägger ner det kontoret, hans hemmakontor.

Nu till det jobbiga.
Jag är ganska frispråkig och har retat min chef, tydligen, genom att vara ärlig och alltid sagt vad jag tycker & tänker, även då det har betydd att jag blir obekväm.

Det resulterade i för några mnånader sen att jag fick en skriftlig reprimand, varning, och att jag måste bli bäätre på vissa saker samt att jag hade "ordervägrat" genom att inte lämna in några interna uppgifter i tid.

En stund efter detta får jag reda på att jag kommer att få ta över en stor del av det distriktet som min kollega som blivit uppsagd haft. Jag fick ta den norra delen och en kollega från en annan avdelning inom företaget fick ta den södra. Det betyder också att jag ska börja representera den andra avdelningen i det distriktet.
Min närmaste kollega på samma avdelning som jag kommer inte få någoting med det "nya" distriktet att göra.

Dessutom kommer alla mina kollegor utom jag att åka iväg på en resa till en mässa i Europa.
Detta var inte planerat sedan tidigare utan då skulle bara andra avdelningar åka men nu blir det alltså bara jag som stannar.

Nu till min fråga.
Vad kan jag göra?
Vad har jag rätt till och hur kan jag bli jobbig utan att riskera bli av med jobbet?
Jag varken kan eller vill ha det nya distrisktet så jag har familj med hund & småbarn hemma.

Tacksam för svar!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att du inte lämnat in uppgifter är bara klantigt. Något som ger vatten på vingarna på en redan arg chef. Ska man som jag slarva med sina rapporter mm så måste man sälja bra, så dom inte har något val.
Att ditt distrikt ändras är väl inget konstigt, sådant sker med jämna mellanrum och är ganska naturligt inom sälj jobbet. Men du tog över ett halvt distrikt, ger det så många extra nätter ute så att det stör familj mm? Själv reser jag på Sthlm, mälardalen ink värmland och hela vägen norr ut. 2/3 utav landet. 20-25 nätter ute per år. Dvs jag har väldigt få övernattningar med tanke på storlek på distrikt och antal kunder.
Själv reser jag alltid med min hund så har jag sällskap på kvällarna ute, reser många dags trippar och planerar väl. När man väl åker så kör man av hela området. Han som jag tog över efter reste minst mil, låg minst på hotell men gjorde flest besök på störst område. Allt går det handlar bara om planering.

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Vad menar du med "Vad jag har rätt till?".

Arbetsledningsrätten är ganska långtgående, och så länge det inte går ut över överenskommen arbetstidsram så är det din arbetsgivare som leder och fördelar arbete. Beordrad övertid etc. är inte heller några konstigheter.

Varför är det bara du som inte ska med på mässan?

Så här lite mellan raderna så låter det som att din arbetsgivare lägger upp det för att du ska vilja sluta?

Om du har varit en pain in the ass tillräckligt länge så kanske han/hon kom fram till att du passar bättre utanför bolaget än inne i - då får man ju vara lite kreativ så att man får folk att säga upp sig själv eller genom att de vägrar att ta de uppgifter som arbetsgivaren tilldelar = skäl för uppsägning.

Hur viktigt är just detta jobb för dig?

Kanske dags att ta ett seriöst snack med din chef och röka freds/förståelsepipa alternativt börja kolla efter ett nytt jobb som passar dig och dina behov.

Good luck.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
bättre o inse att du är prostituerad ,, det kom jag på strax efter lumpen , så länge du får betalt av ngn så är det bara o foga sig

sportsport

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
R1 -04
Jo visst, men jag har svårt att hålla truten stängd när det är nått jag inte håller med om.
Jag har alltså inte gjort mig obekväm på nått särskillt korkat sätt, eller jo tydligen, jag har bara sagt vad jag tycker och tänker om både idéer folk och tillvägagångssätt. Gör inte det!

Jag har den högsta säljsiffran på jobbet ökade massor mer än vad företaget och de flesta av mina kollegor gjorde under förra kalenderåret. Men min chef ser mig nog som utbytbar...

Alltså bad jag har rfätt till menar jag, jag kommer ju få dubbelt så mycket att göra mot mina kollegor och jag kommer att representera 2st "företag" ingenting som stog om i mitt anställningsbevis.
Borde ju ha rätt till högre ersättning om inte annat.

Dessutom så har min kunder "to bee" redan meddelat företaget att vi inte behöver besvära oss med att komma, dom tycker det är dåligt skött med uppsägningar å grejer så dom vill inte ha med oss att göra.
Vilket kommer resultera i lägre försäljningssiffror både på mitt tidigare distrikt, eftersom jag inte kan j´lägga mer lika mycket tid där, och även på det nya.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eller så är den svaga statistiken en av anledningarna till att han vill ha dig där, som ändå uppvisat resultat. För att på något sätt lyckas vända kunderna igen.

Låter mest som svagt ledarskap, men inget du har nåt att hämta juridiskt på.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Hej.

Vad du kan göra är att först bestrida den skriftliga varningen. Arbetsgivaren kan och får inte dela ut skriftliga varningar pga meningsskiljaktigheter med sakliga argument. Det SKA facket hjälpa dig med, hänvisa till din medlemsavgift.
Vad gäller fördelning av arbetsuppgifter så är det arbetsgivarens naturliga rätt, det kan du inte påverka om du inte kan påvisa att arbetsuppgifterna är så orealistiskt stora så ingen skulle klara upp dom oavsett. Arbetsgivaren ska förse dig med adekvat utbildning/utrustning så du kan klara den uppgift han/hon gett dig.

Det där med resan är bara taskigt och ett väldigt tydligt tecken på att du inte är önskvärd på företaget. Inget du kan göra dock eftersom resor/mässor och sånt är utöver dina ordinarie arbetsuppgifter.

Enl. min mening så sitter du i skiten och kan inte göra annat än att göra ett personligt val..

Antingen bråkar du om detta och befäster din status som pest på företaget med jobbiga dagar att se fram emot.
Eller så biter du ihop och gör ditt bästa för att bevisa din duglighet. Men för att göra det behövs jävulskt med motivation och arbetsglädje vilket din chef inte verkar vilja ge dig. Han har nog redan bestämt sig.

Har själv varit facklig förtroendevald som ordförande i en fackklubb, men har sedan dess både bytt jobb och klivit ur facket.
Ska inte raljera och ta upp din tråd, men facket har spelat ut sin roll.. Dom är jävligt duktiga på att stå med knutna nävar på sina kongresser och skrika "Upp till kamp", men på golvet ute i verkligheten lyser dom med sin frånvaro. Din medlemsavgift går nog tyvärr till att förse dina ombud med nya fina portföljer.
Sen det här med att alla företagsledare (99% iaf) står och säger; "Här gillar vi att ha högt i tak. Vi uppskattar konstruktiv kritik och ärlighet i diskussionen" kan jag bara av erfarenhet definiera som..Ja, just det, Skitsnack!

Hur som, hoppas det löser sig.

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
2007- KX 250cc
Välkommen till verkligheten!. Det spelar ingen roll om du är 10gånger skickligare på jobbet du gör om du inte smälter in i gänget. Nästan alla jobb har en social bit som man inte kan bortse från. Platsar du inte i gänget så ser dom till att lyfta fram allt negativt om dig. Alla har fel och brister. Man kan välja att se det positiva med personen el tvärtom. Alla har fel och brister men sån länge man vet om det så brukar det funka. Att vara ödmjuk och ha respekt för andras misstag brukar funka

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Tjena.
Jag tycker inte facket som helhet har spelat ut sin roll alls. Utan dom som alla andra föreningar och arbetsplatser vilar mycket på "rätt man/kvinna på rätt plats" och bra ledarskap.
Där finns det en del att önska inom fackföreningsrörelsen.
Sen till själva frågan.
Dessa sakerna tycker jag absolut att du skall ta upp med din fackförening.
Du betalar dom mycket pengar så det minsta dom skall göra är att undersöka.
Även om facket inte har lag och avtal med sig i denna frågan pga av arbetsledningsrätten, LAS m.m.
Så kan dom alltid begära överläggning med arbetsgivaren och påpeka det olämpliga!
Samt att jag tycker du skall driva det som arbetsmiljöfråga. Är det rimligt utifrån din personliga arbetsmiljö att du får så mycket att gör? Att du blir särbehandlad!,
Tycker att det är för djävligt att du är den enda som inte får eller skall åka på denna mässan.
Det skulle jag tagit upp med chefen och kräva en anledning!
Lycka till!!

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Förstår inte själva problemet, skaffa nytt jobb om du inte är nöjd med det du har? Det är du själv som bestämmer din framtid, inte din chef.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Du har gjort dig obekväm, det är ju soklart...det märks redan i ditt textspråk att du är frispråkig, sånt gillar inte alla chefer. :fakta

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jo visst, men jag har svårt att hålla truten stängd när det är nått jag inte håller med om.
Jag har alltså inte gjort mig obekväm på nått särskillt korkat sätt, eller jo tydligen, jag har bara sagt vad jag tycker och tänker om både idéer folk och tillvägagångssätt. Gör inte det!

Det låter som du gömmer din kritik bakom argumentet att du "bara är ärlig". Folk som bara gnäller utan att komma med förslag på lösningar tröttnar man väldigt fort på. Det tar energi, och faller man till föga för önskemålen börjas det bara gnälla på något annat.

Om du vill bli tagen på allvar med din kritik ska du presentera en lösning, inte ett problem. Har du ingen lösning så presentera problemet som att du vill vara delaktig i lösningen.

Ingen vill tappa ansiktet, allra minst inför andra människor. Så nästa gång du känner suget efter att "få vara ärlig", vänta lite, fundera på hur du TYCKER att det borde funka, och lägg sen fram det som ett förslag och argumentera för det. Då kommer det hända grejer. :tummenupp

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
"Jag är ganska frispråkig och har retat min chef, tydligen, genom att vara ärlig och alltid sagt vad jag tycker & tänker, även då det har betydd att jag blir obekväm."

Det är att vara högdragen, och sådant beteende leder rätt ner i fördärvet vilket du också torde både märkt- och känt av vid det här laget. Det giftigaste "vapnet" vi har är vår egen tunga.

Vi har två öron och en mun för att vi skall vara snara till att lyssna och långsam till att tala.

Hur som haver önskar jag dig lycka till, och önskar dig det bästa.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA