problem med aprilia rs

MC-Jonas

Ny medlem
Gick med
9 May 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Tja!

Har lite problem med min aprilia rs. Det började med att jag en kväll gav den "aningen" mycket choke. Tror den fick för mycket bensin för den dog (drunknade)och vägrade tända efter 2 min på tomgång.
Lät den stå övernatten och då startade utanproblem dagen efter.

Varje gång jag låter den gå på tomgång för att värma upp den och klarar den max 2 min. sedan dör den (även om ja chokar) hör hur den varvar ner för att sedan dö. Efter det tänder den inte på ett bra tag. Den har vart så här i ca 2 veckor nu och jag kommer inte iväg med den. JAg har försökt köra iväg innan den dör men, så fort man kört ca 10 meter dör den igen.

Jag misstänkte att den fick för mycket bensin men det konstiga är att den gick klockrent innan :confused:

Jag har rengjort förgasaren och bytt bensin men tändstiftet har jag inte sett över än. Det sitter 65 munstycke i lågfart och 264 i huvud ( den är ostrypt) är de för stora munstycken? :va

Eller är det helt enkelt så att de är sjukt känsliga med choken när de är ostrypta ?

Fram glaset (eller vad man kallar det?) har även gått sönder som ni ser på bilden. Jag har sökt efter ställen där man köpa nytt, men vet inte vad det kallas (antar att det inte är "framglas":) ) så har inte hittat något. Vet ni vad det kallas och var man köper ett nytt.
MVH/Jonas
 

Bifogat

  • DSC01379.jpg
    DSC01379.jpg
    230.9 KB · Visningar: 100

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Nu är jag inte ordentligt påläst på Aprilian men 264 i huvudmunstycke är väl ungefär dubbelt så stort som det ska vara?!
Jag har för mig att jag har läst att man brukar sätta i 132 i huvudmunstycke när man ostryper dessa. Det är original på honda NSR iaf.

Sökte lite (!) verkar som det tipsas om storlek 128 i huvudmunstycke också. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=223489

Detta gäller 28mm förgasaren, Dell’Orto PHBH 28, vilket jag antar är vad du har...?


Kåpglas heter det. Kolla om det finns ett dubbelbubbelglas (förhöjt) om det finns :) Enligt mig snyggare och lär ge bättre aerodynamik :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Håller med Larco, 264 låter åt helsike för stort om det är en Dellorto. Annars, testa att skruva ut luftskruven lite eller skruva in blandskruven om den har en sådan.
 

MC-Jonas

Ny medlem
Gick med
9 May 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
tack för länken anndreeaas :) tänkte också att det var för stort, kommer pröva med ett mindre så fort det är handlat.

Den rycker väldigt mycket på tomgång och Killen innan sa det var ändrat så att den fick lite mer olja än den behövde. (Pga att den inte skulle skära ) är det därför huvud munstycket är för stort (om det är de)

Finns det någon risk att den skär om man prövar med för litet munstycke?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns det någon risk att den skär om man prövar med för litet munstycke?

Om du monterar på tok för lite så kommer du inte komma så långt när du kör, för den kommer tvä dö när du ger gas när du kommit upp i varv på texs 1-2an växel alternativ en högre växel, om du monterar tex 90-100munstycke i dellorto fugen, så kommer den gå tort troligen o du kommer få en så kallad värmenypning, kolven låser sig fast i cyl.

Tror ingen är så störd så man monterar huvemunstycke 264, när det ska vara i dellorton ca 120-140.

Men du får berätta om det ens sitter org förgasare på hojen, i sånna fall ska det vara en Dellorto 28mm, men nån ägare innan dig kan ju bytt upp till Dellorto 34mm eller nån mikuni/keihin, om de är en mikuni så har dom egna betexningar på sina äkta munstycks skrivningar, så 264, kan vara i själva värket ca 120-130.

Angående om den rycker mycke o släcker stiftet på låga varv på tomgång för att du vill ha upp värmen innan du kör så är lågfartsmunstycket för stort, ska vara 65 på FP o som du beskriver så siter rätt munstycke i.

Men hade lika dant problem som dig vid för mycke choke att den dog efter jag kört i väg några meter o efter de starta den inte på grund av nersurat sift, bara ut med stiftet o kasera o i med nytt, detta fenomenet händer ofta på NGK stift, blir dom blöta så är de hopplösa att rädda 9/10 gånger, så man måste lära sig att hantera choken, nu mera startar jag bara med choken i några sek o sen bort med choke o försöker holla den vid liv med gashandtaget på ett lägre varvtal.

Alternativ att starta med choke o sen raskt pilla så du har mindre choke o på de viset reducera att du inte släcker stiftet.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Man ska ju aldrig hålla inne choken efter motorn gått igång när den e kall för då varvar den upp och sliter på cylindern,
samma sak med att varva upp till 4-6 000 rpm eller liknande för att få den varm fortare,
 

MC-Jonas

Ny medlem
Gick med
9 May 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Men du får berätta om det ens sitter org förgasare på hojen.

Tack för svaret :) Har en Dellorto 28mm förgasare.
Blev själv väldigt förvånad över hur stort munstycket var. Så fort jag såg det och gissade på 200 + och när jag skruva ut det var det 264:tummenupp ´
Storlekarna är: 65 lågfart 264 huvud och 70 i nålmunstycke ( om det nu är så det kallas :confused: (är ny på förgasare).

Det sitter ett slitet NGK stift i så det är antagligen stiftet som spökar. skall ta mig ner och köpa nytt idag om jag hinner. Men 264 känns ändå skrämande stort :va

Om jag får igång den med det nya stiftet är det väll bara att följa förgasar inställingsguiden som finns här va ?
 

MC-Jonas

Ny medlem
Gick med
9 May 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Fick mitt nya tändstift (NGK r br10eg) idag och startade hojjen. Den tände utan problem och gick att köra, men när jag efter 30 min körning kom tillbaka och lät den stå på med bensinkranen på läckte det ordäntligt från koppen på förgasaren. Fann inga tecken på att den läckte medans jag körde, men nu till det läskiga.. slängde en blick på ljuddämparen pga att det var något svart där. Jag kände i röret och det var det helt oljigt. En svart flytande vätska fanns där. Läckningen beror på en dålig packning, men vätskan som kändes som olja varför finns den där ??:confused:

kan det bero på läckan?
Eller för att den stått ett tag sedan jag körde sisst?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Fick mitt nya tändstift (NGK r br10eg) idag och startade hojjen. Den tände utan problem och gick att köra, men när jag efter 30 min körning kom tillbaka och lät den stå på med bensinkranen på läckte det ordäntligt från koppen på förgasaren. Fann inga tecken på att den läckte medans jag körde, men nu till det läskiga.. slängde en blick på ljuddämparen pga att det var något svart där. Jag kände i röret och det var det helt oljigt. En svart flytande vätska fanns där. Läckningen beror på en dålig packning, men vätskan som kändes som olja varför finns den där ??:confused:

kan det bero på läckan?
Eller för att den stått ett tag sedan jag körde sisst?

Hade du samma värmetal på stiftet innan? Ett för kallt stift (för högt värmetal) gör att det kan komma 2t olja som går förbi förbränningen och hamnar då i ljuddämparen. Detta är inte farligt.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Skulle rekomendera 132-134, 264 är galet stort.

Angående med att ge hojen lite extra olja är heller inte så bra då det sotar bara igen mera.

Maxa hojen från 1-3 ut och slå av med en gång, kolla sedan tändstiftet, när det är oboy brunt är det bra. Är det inte det så kolla i FAQ tråden.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top