Problem med att lägga i växel Kawasaki ?!

Greenbear

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2010
Hoj
Kawasaki ZXR 89
Jag har ett problem med min hoj. Det är en Kawasaki ZXR 750 -89. Problemet är det att det inte går att lägga i växeln. Inga problem att starta, men när man ska lägga i ettan så hoppar den bara till lite och stannar.

Kopplingen känns väldigt slapp/svampig trots att jag luftat.
Jag har luftat kopplingen och bytt huvudcylindern som sitter vid styret för kopplingen då jag först trodde det var det som kanske var felet, men det hjälpte inte.

Köpte cykeln i vintras "lite grisen i säcken kan man säga" då den hade stått 1 år utomhus. Men har nu stått i varm garage sedan december.

Nu undrar jag vad felet skulle kunna vara? :confused:

Tacksam för svar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du sett över kopplingen och dess lyftaranordning och vet att dessa funkar så är min gissning hopklibbade lameller. Testa att montera isär hela kopplingen med lameller och tryckskivor och se till att allt är välsmort och inte rostigt/klibbigt.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Låter som att lamellerna har kläggat igen. Hade liknande fenomen med en cykel jag köpte nyligen, avputsade lameller och mellanskivor så funkade den klockrent.

Edit: Sen som vanligt...

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ihoppklibbade lameller...

Jag brukar låta motorn bli genomvarm och oljan, sedan ser jag till att få hojen i rörelse och lägger i ettan. När jag sedan kör på ettan drar jag in kopplingen och varvar till, då brukar lamellerna släppa. Funkar för mig. Toyman

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har förstås petat upp sidostödet innan du försöker lägga i 1an?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag brukar låta motorn bli genomvarm och oljan, sedan ser jag till att få hojen i rörelse och lägger i ettan. När jag sedan kör på ettan drar jag in kopplingen och varvar till, då brukar lamellerna släppa. Funkar för mig. Toyman
Japp, jag brukar göra samma sak om det behövs, varm motor och några dragracingstarter, mycket enklare, och roligare, än att skruva isär grejerna :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...