Problem med banköverföring. (SEB -> Skandiabanken)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har sålt en sak till en snubbe i Skåne. Han har tre gånger gjort en överföring på pengarna till mitt konto utan framgång. Jag har fått en skärmdump på transaktionen och, trots att jag vet man kan förfalska såna, litar på att han faktiskt gjort insättningen.

Hans bank: SEB.
Min bank: Skandiabanken.

Nu till frågan. Är det någon annan som upplevt liknande problem? Har han missat att bekräfta, eller liknande, sin överföring på internetbanken? Var är mina pengar?

Jag har sålt en sak till en snubbe i Skåne. Han har tre gånger gjort en överföring på pengarna till mitt konto utan framgång. Jag har fått en skärmdump på transaktionen och, trots att jag vet man kan förfalska såna, litar på att han faktiskt gjort insättningen.

Hans bank: SEB.
Min bank: Skandiabanken.

Nu till frågan. Är det någon annan som upplevt liknande problem? Har han missat att bekräfta, eller liknande, sin överföring på internetbanken? Var är mina pengar?

Har konto både på SEB och Skandiabanken och gjorde förr ganska ofta överföringar utan att det strulade, numera har jag bara SEB som ett nödkonto om jag behöver vill ha tillgång till riktigt bankkontor så jag har inte testat på ngåot år.

Men på SEB måste man ange mottagar bank även om det egentligen går att få ut från clearingnummer, dvs både att han har valt "skandiabanken" och skrivit fullständigt kontonummer med clearing etc. edit: gammal uppgift som visade sig felaktig, se senare inlägg

Och det kan också vara kinkigt på skandiabanken vilket konto det är, dvs det ska vara ditt "allt-i-ett" konto eller "spar-konto", försöker en utomstående sätta in på depåkonto etc kan det bli knas. Är min erfarenhet.

Last edited:
Sen kan han alltid ringa till sin bank och få hjälp att göra själva överföringen om det visar sig att han inte kan.

Jag hade ett jäkla problem från mitt swedbank till någon annan bank, men till slut gick IAF pengarna iväg från mitt konto, men det var lite nervöst i TRE DAGAR! innan pengarna dök upp hos mottagaren.

Jävla sätt av bankerna att hålla pengarna i tre dagar bara för att dom kan.

Men på SEB måste man ange mottagar bank även om det egentligen går att få ut från clearingnummer, dvs både att han har valt "skandiabanken" och skrivit fullständigt kontonummer med clearing etc.

Nej det måste man inte... Har SEB och förde så sent som förra veckan över pengar till en annan bank utan att ens veta vad det var för bank förrän efter SEB lagt in mottagarbanken själv... :D
Skriver man in kontonummer inklusive clearing så fylls mottagarbanken automatiskt i...
Ibland måste dock några nollor fyllas i mellan clearing o konto osv...

Nej det måste man inte... Har SEB och förde så sent som förra veckan över pengar till en annan bank utan att ens veta vad det var för bank förrän efter SEB lagt in mottagarbanken själv... :D
Skriver man in kontonummer inklusive clearing så fylls mottagarbanken automatiskt i...
Ibland måste dock några nollor fyllas i mellan clearing o konto osv...

Ok, får erkänna att det var något år sedan jag gjorde det sist, så SEB har uppenbart bättrat sig.

Har du tagit hänsyn till att det tar ett par dagar att skicka pengarna mellan olika banker?

@pjohan: Hålkort, det var tider det! :)

Tycker det är löjligt med "tre bankdagar".. Idag flyttar man ettor och nollor mellan två olika databaser, hur jävla svårt kan det vara då?

För utan ekonomin skulle de inte ha någon kundtjänst.

Personligen tycker jag dock att dom kan göra som med lönen.
Där står det ju på kontot några dagar innan att pengarna är "där" fast inte tillgängliga.

Då vet man ju som privatperson att överföringen fungerat och allt är OK men att banken "håller" pengarna några dagar.

Nej inte bankgirot. Dom cyklar ut pengarna i en säck på pakethållaren till en gammal kroncykel.:mad:

Med postgirot sitter dom på kontot samma dag om man inte batalar för sent på dagen.:tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back