Problem med cbr 954

nohope

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Såld
Hej,
Har problem med att få igång min cbr efter vinterns vila. Har precis bytt batteri.
Den startar oftast inte och jag laddar batteri för att få extra kräm, nästa startförsök (oftast dagen efter) så startar den direkt. Har provat med startgas men märker inte att det hjälper direkt. När den väl är igång går den hur bra som helst, har kört rundor på ett par mil. Har tankat ungefär en halv tank "ny" bensin.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Tack!

/ Magnus
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
KÖPA KTM?? Nej skämt åsido. Är det insprutning eller förgasare på 954:an?? Byt tändstift är ju en klassiker. Har du startat den under vintern några gånger?? Hade för mig att honda alltid fungerar... Jag är nog inte till mycet hjälp visst :rolleyes:
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
nohope skrev:
2139235 Hej,
Har problem med att få igång min cbr efter vinterns vila. Har precis bytt batteri.
Den startar oftast inte och jag laddar batteri för att få extra kräm, nästa startförsök (oftast dagen efter) så startar den direkt. Har provat med startgas men märker inte att det hjälper direkt. När den väl är igång går den hur bra som helst, har kört rundor på ett par mil. Har tankat ungefär en halv tank "ny" bensin.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Tack!

/ Magnus

Alltså får du nöta så mycket på batteriet att det tillslut inte orkar dra startmotorn? Hur lång tid får hojen stå innan problemet uppkommer igen?

Kolla:
*Hur mycket kräm det finns i batteriet
*Laddar hojen batteriet under körning
*Hur gamla tändstift har du?

Sen kan ett tips vara att du kan starta en hoj med tomt batteri på samma sätt som man gör med bilar (startkablar), du behöver dock inte ha på bilen.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
nohope skrev:
2139235 Hej,
Har problem med att få igång min cbr efter vinterns vila. Har precis bytt batteri.
Den startar oftast inte och jag laddar batteri för att få extra kräm, nästa startförsök (oftast dagen efter) så startar den direkt. Har provat med startgas men märker inte att det hjälper direkt. När den väl är igång går den hur bra som helst, har kört rundor på ett par mil. Har tankat ungefär en halv tank "ny" bensin.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Tack!

/ Magnus

det är inte så att du surar ner stiften när du försöker starta med dåligt batteri, sen när du väntar tills dagen efter med nyladdat batteri så funkar det.
annars kanske det är startspärren som strular.
 

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Borås
Hoj
mmmm
Frågan är hur går hojen när den väl går.. låter som den vanliga sörjan i förgasarna,. om det nu e det på 954.. minnet sviker..
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
E den svesksåld o servad på rätt ställe så har du ju garanti!

Lämna in den o låt folk som kan skruva fixa den!
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Ladda upp batteriet ordentligt,det verkar ju vara det som är tjuven.


Kolla också så att hojen laddar.

//LF
 

nohope

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Såld
Problem kvarstår. Trots bra kräm i batteri tänder den inte. Det är insprutning på den och stiften vet jagi nte hur gamla de är. Den har gått 700 mil och servad vid 600 (tror dock inte de gjorde speciellt mycket då). Som sagt, när den väl startar går den precis som den skall. Ställer jag den sedan och väntar någon dag eller två startar den inte.

Kanske lika bra att lämna den till en honda verkstad. Räknas detta som garantijobb eller kan det bli dyrt? Nya stift kostar väl en hel del?

/Mange
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
nohope skrev:
2206561 Problem kvarstår. Trots bra kräm i batteri tänder den inte. Det är insprutning på den och stiften vet jagi nte hur gamla de är. Den har gått 700 mil och servad vid 600 (tror dock inte de gjorde speciellt mycket då). Som sagt, när den väl startar går den precis som den skall. Ställer jag den sedan och väntar någon dag eller två startar den inte.

Kanske lika bra att lämna den till en honda verkstad. Räknas detta som garantijobb eller kan det bli dyrt? Nya stift kostar väl en hel del?

/Mange

Är den servad på auktoriserad verkstad enligt bok så kommer det kosta gratis på garantin :tummenupp
 

nohope

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Såld
Den är servad på aukt. verkstad. Dock sitter det inte längre ett original honda batteri i utan ett från biltema. Har även en power commander i.
Gäller garantin ändå? Eller jag måste skruva bort power commandern?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag skulle skruva bort "Power commandern" innan jag lämnade in den om jag var du. Då har du även uteslutit en felkälla.
Hjälpstartkoppla från bilbatteri och kolla om den är lika svårstartad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
nohope skrev:
2206588 Den är servad på aukt. verkstad. Dock sitter det inte längre ett original honda batteri i utan ett från biltema. Har även en power commander i.
Gäller garantin ändå? Eller jag måste skruva bort power commandern?
Har du bänkat den med power commandern? Annars kanske den har en knasig mapp som gör den svårstartad! Testa med en annan mapp, det finns på deras hemsida, men glöm inte att spara den du har i först! :)
 

nohope

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Såld
Den är bänkad men mer vet jag inte om power commandern.
Men om jag skruvar bort den för att köra den till verkstad, är det bara att koppla in den igen utan att det behöver göras något?

Jag har kollat med multimeter så att den laddar när den väl är igång.

Skall prova med startkablar.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
nohope skrev:
2207992 Men om jag skruvar bort den för att köra den till verkstad, är det bara att koppla in den igen utan att det behöver göras något?
Jo, mappen som laddades sist ligger kvar i minnet även om du kopplar ut den, så det är bara att koppla in den igen efteråt.
 

nohope

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Såld
Startade hojen igår med startkablar till bil. Startade direkt. Körde en runda på cirka 10 mil med två stopp á 10 min. Hojen startade perfekt. Kom hem och ställde den i garaget. Idag startar den inte trots bra snurr på batteri...
Får nog lämna den asap...
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Har läst diverse trådar ang Biltemas batterier, både bra och anal. Kan vara batteriet.

Min R1 strulade likadant fast batteriet verkade ok drog runt startmotorn men tände inte, bytade till ett nytt originalbatteri och sen har den funkat sen dess.
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Prova med att koppla bort PC,n
för att se om problemet kvarstår
/2
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En kortsluten battericell kan göra att du bara har 10 volt men full strömstyrka. Svarta lådor brukar börja gnälla under 11 volt.

Vad har du för polspänning på batteriet när du kör den med startmotorn?
 

Dainese Dennis

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Norrland
Hoj
Tvåhjuling
nohope skrev:
2212255 Startade hojen igår med startkablar till bil. Startade direkt. Körde en runda på cirka 10 mil med två stopp á 10 min. Hojen startade perfekt. Kom hem och ställde den i garaget. Idag startar den inte trots bra snurr på batteri...
Får nog lämna den asap...
Köp ett riktigt batteri. Bil tema är skit.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top