Problem med förgasaren..

asskicker89

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
vås
Hoj
husaberg fe 501 sm
Hejsan allihop..vill börja med att säga att jag är relativt ny här..och ganska okunnig när det gäller 125:eek:r...såhär ligger det till..jag har en kdx 125 sm som jag har satt på öppet luftfilter på.. den går bra på lågt varv men när jag drar på så dör den ??och har mnan tur kan man kicka igån den..men oftast inte..men om man skruvar ut stiftet & luftar ett tag så går det?som jag har läst här på forumet så ska man gå upp i storlek på munstycket...så jag gick upp några storlekar..(130)men problemet kvarstår?den dör precis som förut :vaenda skillnaden är att den blev lite rappare på gasen.. och jag har ett nytt tändstift??eftersom jag har bytt munstycke måste jag pilla på luftskruven ?isf mer eller mindre luft :confused:
alla tips är till hjälp :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ta bort filtret och tvätta rent det med tvål och vatten.. sen skapar du en distans mellan förgasaren och filtret på ca 10cm.. lättgjort med exempelvis en gammal läskflaska.. (egen erfarenhet) sen tar du och går upp 5% i munstycke.. tänk på att det mäts i area.. alltså exempelvis om du har 100 så tar du (100/3,14) så tar du roten ur det.. sen resultatet ggr 1,05 sen upphögt i två ggr 3,14.. hoppas du hängde med.. :D
 

asskicker89

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
vås
Hoj
husaberg fe 501 sm
philsson skrev:
ta bort filtret och tvätta rent det med tvål och vatten.. sen skapar du en distans mellan förgasaren och filtret på ca 10cm.. lättgjort med exempelvis en gammal läskflaska.. (egen erfarenhet) sen tar du och går upp 5% i munstycke.. tänk på att det mäts i area.. alltså exempelvis om du har 100 så tar du (100/3,14) så tar du roten ur det.. sen resultatet ggr 1,05 sen upphögt i två ggr 3,14.. hoppas du hängde med.. :D

ok tackar så mycket för hjälpen. :) .ska testa..men alltså filtret är sprillans nytt?hehe använde din lilla ekvation och fick fram munstyckets storlek till 126.7 och jag har 130 på nu..vad gör det där med distansen föresten?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
asskicker89 skrev:
ok tackar så mycket för hjälpen. :) .ska testa..men alltså filtret är sprillans nytt?hehe använde din lilla ekvation och fick fram munstyckets storlek till 126.7 och jag har 130 på nu..vad gör det där med distansen föresten?

Fel håll, du ska ha större munstycke
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
asskicker89 skrev:
ok tackar så mycket för hjälpen. :) .ska testa..men alltså filtret är sprillans nytt?hehe använde din lilla ekvation och fick fram munstyckets storlek till 126.7 och jag har 130 på nu..vad gör det där med distansen föresten?
du måste ha gjort nåt fel där... ska bli högre siffra än vad du hade.. :D hehe.. du är för rolig du...
Distansen är nämligen till för en anledning.. det är nämligen så att innan reedventilerna stänger när kolven vänder håll så kommer de ut lite bränsle tillbaks i förgasaren som puffar ut bakåt och sätter sig i filtret.. detta är känsligare på 2taktare då det är olja också som sätter igen filtret.. det distansen gör är att bränslet åker ut och sedan in igen utan att fastna i filtret så då sätts de inte igen men då utan att påverka egenskaperna.. dock lite lite annorlunda ljud.. chansar på att du ska ha 133.3 i munstycke.. avrundat till 133 men köp några munstycken däromkring.. typ 133, 135, 137 eller så så att du kan prova.. börja med det fetaste och gå neråt.. lycka till
 

asskicker89

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
vås
Hoj
husaberg fe 501 sm
philsson skrev:
du måste ha gjort nåt fel där... ska bli högre siffra än vad du hade.. :D hehe.. du är för rolig du...
Distansen är nämligen till för en anledning.. det är nämligen så att innan reedventilerna stänger när kolven vänder håll så kommer de ut lite bränsle tillbaks i förgasaren som puffar ut bakåt och sätter sig i filtret.. detta är känsligare på 2taktare då det är olja också som sätter igen filtret.. det distansen gör är att bränslet åker ut och sedan in igen utan att fastna i filtret så då sätts de inte igen men då utan att påverka egenskaperna.. dock lite lite annorlunda ljud.. chansar på att du ska ha 133.3 i munstycke.. avrundat till 133 men köp några munstycken däromkring.. typ 133, 135, 137 eller så så att du kan prova.. börja med det fetaste och gå neråt.. lycka till
okej...hade tänk mig att distansen skulle göra något sånt.. :tungan 115 hade jag iaf innan..men tack så mycket för hjälpen ..jag ska testa idag..återkommer om det blir samma problem :rolleyes:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
asskicker89 skrev:
okej...hade tänk mig att distansen skulle göra något sånt.. :tungan 115 hade jag iaf innan..men tack så mycket för hjälpen ..jag ska testa idag..återkommer om det blir samma problem :rolleyes:
glöm inte att rengöra filtret också :tummenupp
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
philsson skrev:
du måste ha gjort nåt fel där... ska bli högre siffra än vad du hade.. :D hehe.. du är för rolig du...
Distansen är nämligen till för en anledning.. det är nämligen så att innan reedventilerna stänger när kolven vänder håll så kommer de ut lite bränsle tillbaks i förgasaren som puffar ut bakåt och sätter sig i filtret.. detta är känsligare på 2taktare då det är olja också som sätter igen filtret.. det distansen gör är att bränslet åker ut och sedan in igen utan att fastna i filtret så då sätts de inte igen men då utan att påverka egenskaperna.. dock lite lite annorlunda ljud.. chansar på att du ska ha 133.3 i munstycke.. avrundat till 133 men köp några munstycken däromkring.. typ 133, 135, 137 eller så så att du kan prova.. börja med det fetaste och gå neråt.. lycka till
oooh det borde jag tänkt på! prövade med ett koniskt filter direkt på förgasaren och det gick bara bajs! nu vet jag va det va för fel, det där med en distans är nogg ett måste på tvåtaktare om det ska funka....
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top