problem med friläge

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
YZF-R125
hej

det är så att jag nyss köpte en yzf-r125 och jag har kört den två gånger och på andra gången så fick jag problem.

det är så att jag stannade och gömde hålla in kopplingen så motorn dog, men sen när jag ville starta den igen (den var på första växel) så försökte jag sätta in friläge men den där gröna lampan tändes inte men jag visste att jag hade satt in friläge för att jag försökte flera gånger och tillslut så gick jag av motorcykeln och försökte göra det för hand för att försäkra mig att jag inte växlade till tvåan hela tiden men det gick inte. så tillslut så höll jag in kopplingen och starta motorn och körde i väg. men nu stör den i friläge men den där lampan lyser inte.

undrar om det är något som jag gör fel och kan man förstöra friläget på något sätt genom att inte kunna växla så bra, alltså jag kan växla men ibland så kan det hända att man glömma att släppa gasen när man växlar.

motorcyckeln är blivit körd två gånger så jag tänker att det något fabriksfel.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej
. men nu stör den i friläge men den där lampan lyser inte.
.

Jag tror du svarade på din egen fråga.
Det kan nog vara så att det är något fel på lampkretsen.

Rullar hojen lätt utan att motorn rör sig så ÄR det friläge vare sig nå lampa lyser eller ej.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, man kan inte förstöra friläget genom att växla fel, om du inte har hoppat på grejerna iofs :va

Enklast kollar du ju om friläget är i genom att lägga i det, och försöka rulla hojen utan att hålla in kopplingen. Ibland är friläget lättare att få i från tvåan än från ettan, så prova dig fram.

Visst kan lampan vara trasig, men du borde ju se om den blinkar till ibland?

Och precis som folk skrev i den andra tråden, om koppling i kurvor, du borde nog ha en lärare som går igenom grunderna! Det besparar dig mycket smärta och repor i slutändan! ;)

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
man kan få ett falsktfriläge mellan alla växlar, hände mig ofta när jag körde bana med min gamla zx7rr när jag växla ner..
rulla hojen lite medans du petar växlar och försök få i etta, eller ha motor i gång. sen letar du på "rätt" friläge..

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Snälla sluta nu. Kan ju se att det här kommer att gå åt helvete efter att ha läst dina tidigare inlägg. Du kommer snart att ha skadat dig själv eller förstört den nya hojen du fått. Vänta tills du kan ta en körlektion i vår eller i värsta fall låt nån polare som har kört hoj eller iallafall moped lära dig.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Snälla sluta nu. Kan ju se att det här kommer att gå åt helvete efter att ha läst dina tidigare inlägg. Du kommer snart att ha skadat dig själv eller förstört den nya hojen du fått. Vänta tills du kan ta en körlektion i vår eller i värsta fall låt nån polare som har kört hoj eller iallafall moped lära dig.

Vare den här killen som skulle köra sporthoj på vinter?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept