Problem med gammal CB 400

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
1982, Honda CX 500 EU Sport
Hej på er alla,
Problemet är att jag fick av min tjejsfar en gammal honda cb 400 som har inte startat på ett bra tag minst 6 år, den ser ut jätte bra förutm den har ett problem vet ej om det är förgasare eller något annat,
när den stor på tomgång så den går fint tills när man gasa så den gör att motor varvet ökas som vanligt sen bara sjunker ner till man tror att den kommer o stanna sen den går upp i varv igen och ner och upp....:huvet:huvet:huvet:huvet
och det är samma sak när man har växel i man märker detta när man gasar samt den smäller också?
vad tror ni problemet är?...
Snälla häjlp mig med detta.:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det kan ju allt möjligt men kolla flottörnivån och rengörförgasarna.

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
men är detta kommer från förgasare? eller något annat fel motor växel lådan?

Sancho Panza

Sancho Panza
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
Gsxr 1000, -06 +KTM 525 -07
Kan vara vatten i förgasarna. När du drar på suger den upp det underliggande vattnet, när du puttrar får den i sig soppan som skicktat sig och ligger ovan vattnet.

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kanske men bra start att göra ren förgasare först men innan vill gärna veta att det är förgasare inte något annat?

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
tom gången är ju bra men såfort man gasar då händet det upp och ner i motor varvet?

Jag ska gör ren förgasare imorgon och åter komma med resultat om det. hoppas att det är det proplemet.
Tack till er alla som delade med mig era erfarenheter

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
skulle kunna ngt strul med lågfarten , men som sagt rengör förgasarna ordentligt

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Hej alla,
Nu har jag rengjört förgasare, men det är samma problem den smäller när man fri koppla,
fast den startet på engång tom gången okej.
hörde att den får för mycket eller för lite bensin undrar om hur man justerar det?

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Kolla så att soppan rinner ner ordentligt till förgasarna

Rengrör soppakran och slangar, samt kolla så det inte finns skit i tanken

Känns precis som den får tillräckligt med soppa för att klara av tomgången men sedan vid pådrag så tömmer du det som finns i förgrasarna och det som rinner ner från tanken är för lite, så motorn varvar ner. Dock bara en gissning kan ju vara 1000 andra saker.

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Du har rätt kanske! hemm Jag har inte kollat soppkranen? inte heller tanken, men slangen har jag.
Jätte tacksam ska göra detta idag återkommer igen

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har rätt kanske! hemm Jag har inte kollat soppkranen? inte heller tanken, men slangen har jag.
Jätte tacksam ska göra detta idag återkommer igen

Plocka bort slangen från förgasaren och se efter hur fritt det flödar. Behövs en ganska ordentlig stråle. Om det rinner bra en stund (ett par liter) för att sedan avta, så är det antagligen luftningen till tanken. Även om det är tjuvluft så kan tomgången vara stabil. Tomgången stiger (oftast) vid tjuvluft, men om någon kompenserat med tomgångsskruven så kan den verka normal. Men för lite soppa/för mycket luft får den garanterat. Kanske.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kolla så att soppan rinner ner ordentligt till förgasarna

Rengrör soppakran och slangar, samt kolla så det inte finns skit i tanken

Känns precis som den får tillräckligt med soppa för att klara av tomgången men sedan vid pådrag så tömmer du det som finns i förgrasarna och det som rinner ner från tanken är för lite, så motorn varvar ner. Dock bara en gissning kan ju vara 1000 andra saker.

Skulle kunna vara det. Precis innan soppan tar slut i förgasare, brukar varvet också kunna gå upp en aning och sedan stannar motorn.

Är det vakuumstyrd soppakran? De kan ha problem att öppna ibland. Ställer man den i PRI (prime) så är den helt öppen oavsett om man får fram tillräckligt undertryck från motorn eller ej.

Efter att motorn lagt av - är den då lätt att starta direkt igen eller måste man vänta en kort stund? (tecken på att soppan försvunnit från flottörhusen m.a.o.)
Påverkas det hela om man ställer upp tomgången rejält? Använder choke?

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Först motoren stannar inte den går hela tiden men det är så att när man gasa och håla gas ett tag så varvet går upp sen den skjunkar ner efter några sekunder kommer varvet upp igen sen ner.
När man ute och kör så man märker inte detta på ettan för att det är så kort tid att växla till tvåan då kommer problemet när jag ska upp till trean då gasar jag för att gå upp i farten men varvet som sagt går upp sen skjunkar efter tio sekunder kommer varvet upp igen? men motoren är igång hela tiden stannar aldrig

Prov att byta tänd kablar

Tror du att tändning kablar har o göra med det?

Plocka bort slangen från förgasaren och se efter hur fritt det flödar. Behövs en ganska ordentlig stråle. Om det rinner bra en stund (ett par liter) för att sedan avta, så är det antagligen luftningen till tanken. Även om det är tjuvluft så kan tomgången vara stabil. Tomgången stiger (oftast) vid tjuvluft, men om någon kompenserat med tomgångsskruven så kan den verka normal. Men för lite soppa/för mycket luft får den garanterat. Kanske.

Tror du att man kompensera tjuvluft genom att vrida på tomgångsskruven?

Last edited:

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Det skulle jag kunna prova också ifall loste inte det med att göra ren soppkranen och tanken Tack

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
håller på och tomma bränsle tanken och fick denna fråga i huvudet,
omdet är så som ni föreslår att smuts i tanken eller stopp i soppakranen som gör detta beteande så undrar om varför smäller den?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
håller på och tomma bränsle tanken och fick denna fråga i huvudet,
omdet är så som ni föreslår att smuts i tanken eller stopp i soppakranen som gör detta beteande så undrar om varför smäller den?

Kan det inte vara så att om bensinen tar slut och all luft inte förbränns i motorn, utan kommer ut och blandas med oförbrännt bränsle i avgassystemet så kan det börja smälla.. :va

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...