Problem med hojval

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej!
Till att börja med tänkte jag säga att jag har försökt söka mig runt på forumet i hopp om att hitta svar på min fråga utan att bli klokare. Så be mig inte söka.

Nu till frågan. Jag har spenderat denna vår/sommar åt att läsa om olika 125or, för och nackdelar, storleken, vanliga fel osv. då ett hojköp är planerat så fort pengarna från sommarjobbet ramlar in. Men jag har ett problem, och det är min längd. Vad jag har förstått finns det många hojar som inte passar längre personer (jag själv är runt 193-195). Sen kommer jag ev. köra längre sträckor (Kristinehamn-Göteborg, ca 25 mil) och vad jag har förstått finns det hojar som har problem med detta. Är i huvudsak intresserade av sportcyklar, men annat kan kanske vara intresse. Skriv från egna erfarenheter och hjälp mig!

Sen har jag även teoriprov den 1a augusti. Kan passa på och fråga om någon vet något speciellt som man brukar glömma plugga på?

Tacksam för svar!

MVH Daniel
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, vill du ha sport 125:a så finns det ju 2 att välja mellan, RS och mito, NSR kan vara att bra budget alternativ, men den är lite sämre för långa personer och är tröttare.

Det beror ju mycket på vilken prisklass du letar i också.

Miton känns som den har fotpinnarna bättre placerade för långa personer, och jag som är ungefär din längd och ehummm, välbyggd, sitter bra på den, lite bättre än på RS.

Som med de flesta sporthojar blir det lite obekvämt på längre resor, på både RS och mito, pga tunn sits, och liggande körställning, men jag har ändå kört en sisådär 150km i sträck utan större problem än lite ont i röven, om du skall åka riktigt långt, så får du ta lite räjälare pauser när du tankar bara.

Reservdelar brukar vara lite billigare, och lättare att få tag på till aprilian, men den brukar också rasa lite oftare vad jag förstått, detta beror dcock allra mest på hur man sköter dom.

Bensin förbrukningen brukar vara lägre på mito, men det beror nog mer på hur gasglad du är.

Prestandan är för lika för att bråka om, mito kanske något snabbare rakt fram, medans RS är lite lättare att kasta från sida till sida i kurvor, tackvare en något mer förfinad chassie konstruktion, ock att mito har styrdämpaare, vilket gör den lite stabilare i högre hastigheter, men, som sagt, någon större skillnad är det inte.

Titta och provsitt, eller ännu hellre provkör, båda, så märker du vilken som passar dig bäst, och vilken design som gör dig kåtast.

:tummenupp

Jo jag har kollat en hel del på rs. men min budget är något begränsad så någon nyare blir det inte. Någon som vet om det är några speciella slitagedelar utöver kolv och vanliga delar som brukar vara problem på lite äldre som man ska kolla efter vid titt?

pack boxar i framgafeln brukar fara på alla cycklar efter ett tag, RS brukar ha problem med den i höger ben tror jag det var, så kolla efter det, vanliga slitdelar, som drivpaket, däck och bromsar kan vara intressanta, försök också hitta en som har orginal målning, dom är alltid värda mer då, och en som har blivit om målad har 90% säkert varit på fel sida av diket någon gång, på en sådan bör du kolla att ram och fram gaffel osv, är rakt.
 
Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
..och en som har blivit om målad har 90% säkert varit på fel sida av diket någon gång, på en sådan bör du kolla att ram och fram gaffel osv, är rakt.

Tack för det svaret! Gav mig i alla fall lite mer insikt i det hela. ja, priset ska helst inte hamna på över 25000:- så jag får försöka satsa på en lite äldre rs. Det borde ju finnas en positiv anledning till varför så många har en rs :)

Jo jag är fullt medveten om hur viktigt det är att sköta om en tvåtakt.. hade en CR250 ganska nyligen och det är mycket meckande men ruskigt roligt att köra. Jag får leta upp ett par hojar på blocket och höra/testa mig fram. Vad jag har förstått så hänger mycket på hur ägarna har skött cykeln, och ett välputsat yttre brukar ofta tyda på en välskött motor..

Tack så mycket för hjälpen!

Inga som har några "plugga det"-tips inför mitt teoriprov?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för det svaret! Gav mig i alla fall lite mer insikt i det hela. ja, priset ska helst inte hamna på över 25000:- så jag får försöka satsa på en lite äldre rs. Det borde ju finnas en positiv anledning till varför så många har en rs :)

Jo jag är fullt medveten om hur viktigt det är att sköta om en tvåtakt.. hade en CR250 ganska nyligen och det är mycket meckande men ruskigt roligt att köra. Jag får leta upp ett par hojar på blocket och höra/testa mig fram. Vad jag har förstått så hänger mycket på hur ägarna har skött cykeln, och ett välputsat yttre brukar ofta tyda på en välskött motor..

Tack så mycket för hjälpen!

Inga som har några "plugga det"-tips inför mitt teoriprov?

Precis, ack, det kan bli svårt att hitta en bra mito för under 25k, men det är ju inget fel på RS.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top