Problem med köp av importerad hoj??

TheHansson

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2015
Hoj
Suzuki DR650
Hej.
Jag har hittat något jag är intresserad av köpa. Frågade säljaren om det var många intressenter. Han sa att det hade det varit, men dragit sig ur för att den var importerad. Varför vill man inte ha en importerad motorcykel? Ska även jag se upp för denna? Slog regnummret på en onlineförsäkring, men den verkade inte bli onormalt dy tyckte jag, så det kan ju inte vara av den anledningen andra köpare dragit sig ur. Missar jag något?

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det trams
alla motorcyklar är importerade det byggs inga mc i Sverige.
kolla den som du gör med alla andra mc.
är du nöjd med va du ser köp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gammal/ny?

Sticker ut hakan, men det är mest Svensson som är trygghetsnarkoman.

Visst, det kan va svårt att ha all historik på papper. Än sen, det syns på skicket om miltal är fel..
Som om det inte skruvas mätare på svensksålda..

De har av någon anledning ett lägre värde på andrahandsmarknaden, vilket kan göra dem till prisvärda köp.

TheHansson

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2015
Hoj
Suzuki DR650

Det är en -00 som verkade kommit hit 03... En naken Gsx 750. Rullat strax över 3k enligt mätaren. 18 vill säljaren ha. Han kan även tänka sig ta min gamla i inbyte. Bara att affären kommer att bli smidig är ju värt en hel del.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Min förra va hoj va importerad, förutom att den saknade serviceboken (men hur många sporthojar från '00 har kvar den överhuvudtaget?) så va de inga konstigheter med den, inte heller med försäkringen som du nämnde i trådstarten.

Så skit i att den är importerad och köp om den verkar schysst

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har haft 3 importhojar, ingen av dem har varit utsatt för några konstigheter som jag kunde märka åtminstone.

Jag blev lite blåst av en säljare, men det har ju med säljaren att göra, inte att den var importerad.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Importerad 03 och någon bryr sig fortfarande? Konstigt folk. . .

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Den är ju mer svensk än utländsk vid det här laget om den varit i landet i 12 år. Tre första åren utomlands, va fan. haha

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Ta det lugnt och andas :krama
Köp om den ser bra ut och går bra. Var kritisk när du kollar den precis som du skulle vara ifall den inte var importerad.

Min hoj jag har nu är importerad från Italien och sedan utflyttad till Tyskland och snart åker den med till England med mig. Den blir inte sämre bara för att jag flyttar den mellan ett par länder :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Påverkar det inte försäkringen och den verkar schysst i övrigt så spelar det ju ingen som helst roll att den är privatimport.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
"Suzuki-försäkringen" funkar väl inte på importerade hojar , -eller ?

I övrigt är det väl samma skit, oavsett om den är en importhoj eller inte ...
Är det en EU, USA, UK, Australien, eller varifrån kommer hojen ?
Det kan finnas skillnader i utföranden

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"I övrigt är det väl samma skit, oavsett om den är en importhoj eller inte ...
Är det en EU, USA, UK, Australien, eller varifrån kommer hojen ?
Det kan finnas skillnader i utföranden
Som den chanstagare jag är..
Har köpt importer nägra ggr helt obesett, dock alltid efter viss telefonkommunikation med säljaren..
Hittills gått bra, inte missnöjd iaf...:tummenupp
Köpt två st i Sverige på samma sätt, via telefon och sedan hämtat upp..
Samma köpmetoder gäller väl "import" som för "inhemska"?
Antingen anser man sig kunna bedöma läget via en säljare man anser vara pålitlig - eller inte?
Sverige eller utrikes? Who cares?
Sen får man ju själv bedöma om ett utrikesköp är värt extrakostnader/besvär/frakter/hämt etc....
Urspr kontroll, regbes, ord bes etc..

Skillnader i utföranden finns..Förra importen hade t ex sealed beam-strålkastare. Totalt utsliten, möjligen brukbar i dagsljus... :D

Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Påverkar det inte försäkringen och den verkar schysst i övrigt så spelar det ju ingen som helst roll att den är privatimport.

Jag tror också faktiskt det är med försäkringen att göra för vissa försäkringsbolag ersätter inte skador på hojen :(

Men jag antar att du ska bara trafikförsäkra den i och med att den är en gammal hoj:)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Håller med övriga här.......Gör en koll på den (som du även gjort om den varit svensksåld) - ser det bra ut så köp den.

Nu skriver du inte vilket land den är importerad från, men min R1:a 2009 har om den är importerad från USA inte någon immobilizer t ex - Så det kan skilja en aning i specifikationerna, men kan man leva med det (och det kan man om priset är rätt) så ser jag ingen anledning att tveka.

En annan sak du kan kolla är såklart ett svensksålt regnummer mot den hoj du är intresserad av - Det kan fortfarande skilja en hel del i försäkringskostnader. Men det är ju knappast hojens fel.

Last edited:

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
det är som med alla importerade fordon...
man måste få med original registreringshandlingarna från ägaren i det land man importerat ifrån,
och även ett kvitto med bådas namnunderskrifter.
om den nu ska importeras...
om den däremot redan är importerad och reggad i sverige är det ju inga som helst problem..

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
KTM 660 SMC -05
jag hade en importerad cbr600 som var i bättre skick än någon annan hoj jag haft. den hade rullat 4000mil men såg nästan ny ut så jag är inte rädd för importer iaf

dock verkar andra vara det så försök få den till bra pris så du kan sälja den utan att bli ruinerad

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det finns ju många sätt att se det på.
Nu är det ju en gammal hoj som inte kostar så mycket och då spelar det kanske ingen roll alls.
MEN om det är så som säljaren säger att många har backat ur pga att den är importerad (vilket verkar konstigt på en så gammal hoj) så är det ju så att du förmodligen får samma problem om du vill sälja den.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det här kan vara en smitta från bilvärlden. Förut var det ju vansinnigt populärt att importea bilar från Tyskalnd, typ BMW/Merca/Porsche, sen visade det sig att de var i ett mycket sämre skick än den intet ont anande köparen kunde föreställa sig. Men som alla andra säger, verkar den bra så köp den. Kan du göra ett inbyte/byte ännu bättre. Annars är ju säsongen snart slut, alla andra köpare dragit sig ut = möjligt att pruta.

Lycka till:)

håller med dig. plus att OM det varit något konstigt med hojen så borde det upptäckts någon gång under dom 12 åren mc varit i sverige.....

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Flera som ställer samma fråga varje år. Klart det finns vissa nackdelar med att köpa importerad.

Nr. 1...folks rädsla ger sämre andrahandsvärde.
Nr. 2...Svenska generalagenter åtgärdar inga problem trots gällande garanti då de anser att de borde ha fått pengarna istället.
Nr 3...Även när garantin gått ut så förekommer ju återkallelse. Gäller oftast då tillverkaren vill åtgärda fel som kan åstadkomma skada, tex felande bromspumpar, ramsprickor etc. Detta är gratis o du kan normalt lämna in din svensksålda hoj på vilken auktoriserad hojfirma som helst o få den fixad. Detta kommer du heller inte kunna dra nytta av. Du kan ta kontakt med företaget utomlands som sålde den ny o be dem om att skicka den delen som återkallelsen gällde. Dock får du stå för att få delen monterad själv. Som ett ex så hade vissa suzuki gsxr1000 -05 till -06 problem med ramen. Då fick den en ramförstärkning monterad utan kostnad..men om du hade en import så kunde du inte köpa delarna från suzuki i sverige utan att var tvungen attt gå via det företag där hojen såldes ny. O fick du tag i delarna så kostade det ca 3500:-att få grejerna monterade hos auktoriserad verkstad i sverige

TheHansson

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2015
Hoj
Suzuki DR650
Tack för feedbacken. Nu kollade jag online mot Suzukis märkesförsäkring, och den borde väl tutat till om den inte skulle gå att försäkra. Nu tänkte jag försäkra minst halvförsäkring. Vill komma åt räddning ifall att det händer något när jag är på resande fot.
Angående den modellen jag är intresserad av (Gsx750 naked) så tror jag knappast att det är några prestandaskillnader mot svenska. Tror att ursprungslandet är Tyskland då plåten med chassinummer är på tyska.
Btw, finns det några forum angående denna modellen såsom det finns ypperliga Katana forum? Hittar nämligen inga manualer eller servicemanualertill den.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring