Problem med "klonkande" framvagn på Mercedes Sprinter 316

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min skåpbuss börjar gå mig på nerverna med sin klonkande framvagn. Fast det är inte ett klonkande som att det är en styrled som är slut eller dylikt utan det låter mer som ett dåligt gummi eller brusten fjäder, skitsvårt att förklara ljudet. Det låter lite om man står stilla och svänger och när man kör i upp till 60km/h, sen tänker man inte på det. Den känns inte speciellt glapp i framvagnen heller och styrningen känns ok.
Den är nybesiktigad och jag bad dem bända extra mycket för att se om de kunde hitta något men då lät den inte alls så här mycket som den låter nu.

Någon som har ett tips om vad det kan vara, vart jag ska börja kolla osv?
Fjädringen är väl inte helt 100% i övrigt då den har rullat snart 25 000 mil, det känns ganska mycket om man har hög fart över gupp osv men samtidigt så väger den 2,8 ton och har ett stort jävla skåp så jag räknar inte med limousinekänsla direkt...

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Kolla lederna/bussningarna kring krängningshämmaren?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Omöjligt att svara på med den beskrivningen, men fjäderbenslagring är något som kan vara svårt att hitta fel på.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har gjort ett tamt försök att kontrollera det hela i samband med att jag installerade backkamera på aset men sen har jag inte kikat mer utan tänkte kolla först om någon känner till något vanligt problem på dessa bilar eller liknande först.
Men någonstans där känns det som att det kan spöka. Först tänkte jag uppe i fjädringen men eftersom det låter när man svänger stillastående så vettefan :va
Det dunkar även i golvet i samband med att det låter, inte mycket men man känner av det när man har foten på golvet bredvid kopplingspedalen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, och det tråkiga är att jag hittar bara stötdämpare som reservdel, inte hela fjäderbenet som jag misstänker att man behöver, eller kan man byta lagringen separat på ovansidan? Kommer fan inte ihåg hur det brukar se ut, länge sen jag skruvade stötdämpare/fjädring.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hmm, och det tråkiga är att jag hittar bara stötdämpare som reservdel, inte hela fjäderbenet som jag misstänker att man behöver, eller kan man byta lagringen separat på ovansidan? Kommer fan inte ihåg hur det brukar se ut, länge sen jag skruvade stötdämpare/fjädring.

http://www.autoteile-flink.de/Federbeinstuetzlager/MERCEDESBENZ-SPRINTER.html

Man tar loss fjäderbenet och spänner ihop fjädern, sen tar man mutterdragaren och släpper muttern längst upp på kolvstången.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jäklar vad billiga de var då, jag som inte ens har ring MB här i Sverige för att jag är rädd för att bli rånad :D
Då kan jag nog ringa dem imorgon med gott samvete och byta skiten och hoppas på det bästa.
Jag såg dessutom att stötdämpare kostade dryga tusenlappen och fjädrar likaså så det känns som att jag byter ut stötdämpare, fjädrar och båda lagringarna på en och samma gång så har man ju en ny och fräsch bil sen. Man kanske ska ta och byta lite stag när man ändå river skiten, 400:- per sida.
Så totalt runt 5000:- för en komplett framvagn, jag hade räknat med det dubbla :näsblod

Tack för att du tog dig tid att söka lite åt mig :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Du, se första svaret istället.
Klonkar fjäderbenet hade du fått en 2a.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du, se första svaret istället.
Klonkar fjäderbenet hade du fått en 2a.

Jo, men det här är inte ett klonkande på grund av ett glapp eller slitage på det viset, det är mer som ett "spänningsklonkande" eller hur fan man nu ska uttrycka det :va
Och som sagt, inga leder eller dylikt har visat tecken på att vara glappa då de bände extra mycket i dem på besiktningen då jag ville veta vad som kunde vara orsaken till ljudet, som var betydligt mindre då.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
De kan ingenting på ASB, finns ingen mening med att köra dit. Något av Sveriges största skämt. De tjänar miljoner varje år med usel personal.
Sist jag bes min BMW750iL: ja, bromsbeläggen på insidan är slut när som helst.
Mycket förvånande då alla bromsdetaljer byttes för 1.500 mil sen. Kan jag ha fått pirat-delar?
Plockade av hjulet sen för att kolla ordentligt - allt såg fortfarande nytt ut.

Finns ju miljoner sånna berättelser.

De har garanterat missat krängarna, de vet inte ens hur de ska kontrollera dem.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
De kan ingenting på ASB, finns ingen mening med att köra dit. Något av Sveriges största skämt. De tjänar miljoner varje år med usel personal.
Sist jag bes min BMW750iL: ja, bromsbeläggen på insidan är slut när som helst.
Mycket förvånande då alla bromsdetaljer byttes för 1.500 mil sen. Kan jag ha fått pirat-delar?
Plockade av hjulet sen för att kolla ordentligt - allt såg fortfarande nytt ut.

Finns ju miljoner sånna berättelser.

De har garanterat missat krängarna, de vet inte ens hur de ska kontrollera dem.

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bilprovning men här hos mig så är de jävligt duktiga och samma killar brukar besikta alla mina bilprojekt. Och jag var själv med i gropen och kikade när de bände så det är inte där problemet ligger.
Men visst, kriterierna är nog inte så höga alla gånger.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping