Problem med kylningen på Honda NSR 125 -92:a..

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 - 92:a
Har som sagt problem med kylningen på min NSR. Allt började förra veckan, då jag var ute och körde .. Och såg att tempmätaren rusade upp mot det röda, varpå jag stannar och kollar läget. Ser då att ganska mycket kylarvätska hade runnit ut över bakpartiet på hojen, från expansionskärlet, och vågade inte köra hojen hem den återstående milen. Tog hem och kollade på den , och såg att locket till expansionskärlet var sprucket .. Lätt fixat tänkte jag. Ut och körde .. funkade fint.. och då .. rusar tempen upp igen. Men denna gången är det som att kylarvattnet i motorn/cylindern är kvar och kokar , och vattnet som är i kylaren pressas bakåt, ut mot expansionskärlet och sprutar ut. Att vattnet inte cirkulerar typ.. Har kollat så vattenpumpen går runt och det gör den.. Provade ta ut termostaten först för att se så den inte var trasig men det verkade inte så.. :va

Vad ska jag göra? Tips? :confused:

Behöver snabb hjälp !! :gnissla

// Patrik

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Kass toppackning ?

Tätt/dåligt flöde någon annan stans i systemet...?

Värt och kolla upp iallafall.

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Kass toppackning ?

Tätt/dåligt flöde någon annan stans i systemet...?

Värt och kolla upp iallafall.

Storebrossan är på att kolla topppackningen nu, kom precis hem så har inte hunnit meka .. Bör vara den som spökar isf, för har i princip kollat upp 90% av allt annat som kunde varit fel .. Återkommer om ett litet tag och gör en liten EDIT om det nu är den eller inte..

Tack och hej !

EDIT! Beställt ny topppackning nu som jag får på måndag/tisdag så får se om det löser problemet..

Men nu till en annan fråga. När toppen var av så såg det ut såhär :

packninghp9.jpg

Packningen täcker över 2 av kanalerna .. Varför? Fel packning av förra ägaren?

// Patrik

Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag har haft samma proplem med min nsr-90, jag bytte topplockspackningen 2gånger och planade toppen men det hjälpte inte, jag kunde köra ungefär 50-70mil sen så hände samma sak igen. Jag gick å köpte en ny cylinder och topp så nu har jag inte haft några problem efter ca 130mil:).

Att toppen blir sned beror på att det blir luft i kylsystemet och sen så trycker det sönder topplockspackningen och då försvinner kompen ut i kylsystemet.

Jag rekomenderar dig att köpa ny cylinder och topp annars kommer samma sak att hända igen. Jag har för mig att en ny cylinder+kolv+kolvringar+lager+clips+topp kostade strax över ca 3000 hos samsmotor i karlstad.

Edit: här står det lite mer http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=3936
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74466

Last edited:

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Jag har haft samma proplem med min nsr-90, jag bytte topplockspackningen 2gånger och planade toppen men det hjälpte inte, jag kunde köra ungefär 50-70mil sen så hände samma sak igen. Jag gick å köpte en ny cylinder och topp så nu har jag inte haft några problem efter ca 130mil:).

Att toppen blir sned beror på att det blir luft i kylsystemet och sen så trycker det sönder topplockspackningen och då försvinner kompen ut i kylsystemet.

Jag rekomenderar dig att köpa ny cylinder och topp annars kommer samma sak att hända igen. Jag har för mig att en ny cylinder+kolv+kolvringar+lager+clips+topp kostade strax över ca 3000 hos samsmotor i karlstad.

Edit: här står det lite mer http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=3936
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74466

Tack så mycket ! :) Har som sagt beställt ny packning, så får se om det räcker med det om jag har tur. Det får det iaf göra ett tag för pengar är det ont om just nu. Cylinderna är nyligen bytt , har bara gått några hundra mil. Så det ska nog kunna lösa sig lite billigt :) Men som sagt, får vänta och se. Tack än en gång .

// Patrik

Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Storebrossan är på att kolla topppackningen nu, kom precis hem så har inte hunnit meka .. Bör vara den som spökar isf, för har i princip kollat upp 90% av allt annat som kunde varit fel .. Återkommer om ett litet tag och gör en liten EDIT om det nu är den eller inte..

Tack och hej !

EDIT! Beställt ny topppackning nu som jag får på måndag/tisdag så får se om det löser problemet..

Men nu till en annan fråga. När toppen var av så såg det ut såhär :

packninghp9.jpg

Packningen täcker över 2 av kanalerna .. Varför? Fel packning av förra ägaren?

// Patrik

Här har du en instruktionsbok som vissar hur packningen ska sitta http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy