Problem med min 900SS

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Jag har nu börjat meka med min nyinköpta ganska oälskade 900SS från 1997.
Semestergas kan vara ganska bekvämt men är ändå ingenting jag eftersträvar så den skall bort tänkte jag.
Oljade in gasvajrarna och slipade bort rosten under gashandtaget och visst blev det lite bättre men inte på något sätt bra. Trög gas och lååångsam tillbakagång på densamma när jag släpper. På min KTM LC4 från 2001 kan jag ge fullgas med två fingrar och när jag släpper handtaget så säger det bara vips på ett skönt sätt så åker det tillbaka.
Ducati kanske är lite manligare?
Jag har tagit bort luftburken och lyckats komma in till mekanismen mellan förgasarna. Där känns allt mjukt och fint i rörelsen även om det går åt förvånansvärt mycket kraft för att aktivera den. Normalt?
Gashandtagets konstruktion ger mig hjärnblödning. 3 delar som skall skruvas ihop samtidigt som vajrar skall i skåror och fjädrar som jobbar emot dig. Suck.
Men första frågan. Var köper jag gasvajrar till den här reliken bäst tror ni?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Standardsvar 1A på frågan om delar. IBC.
Tröghet i gashandtaget. Har den möjligen vibrationsdämpare i styret?
Gasrullen ska snäppa tillbaka lätt och rappt.
Har den gummihandtag som tar i styränden?

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Standardsvar 1A på frågan om delar. IBC.
Tröghet i gashandtaget. Har den möjligen vibrationsdämpare i styret?
Gasrullen ska snäppa tillbaka lätt och rappt.
Har den gummihandtag som tar i styränden?
IBC? Googlade på det och utöver en massa tankar så fanns det mängder med motorfirmor som hette så. Kan man få en lite mer precisering? 😁
Ingen vibrationsdämpare vad jag vet och efter att ha slipat lätt och oljat in så är det knappt handtaget håller sig på styret om jag inte skruvar åt det.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haft likadan hoj - inget konstigt med gasen på den. Hakar på Gundj - koppla isär alla olika delar - vajrar från handtag och från förknasare. Känn på handtaget separat - skall rulla lätt. Känn på resp. vajer - skall gå lätt att dra/trycka. Känn på spjällaxel verkar du ha gjort redan. Kanske en vajer som är trög/knäckt/geggig inuti - får du inte rent den och smort upp den så kolla med Biscaya utanför Alingsås - mer erfarenhet än någon annan o kan troligen trolla fram reservdelar till ett förvånansvärt högt pris..... :)

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
IBC? Googlade på det och utöver en massa tankar så fanns det mängder med motorfirmor som hette så. Kan man få en lite mer precisering? 😁
Ingen vibrationsdämpare vad jag vet och efter att ha slipat lätt och oljat in så är det knappt handtaget håller sig på styret om jag inte skruvar åt det.
Italia bike center Arboga gissar jag 😂ibc-tankar har jag bakom uthuset om du vill ha till gashandtaget 😉

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Precis. Italia Bike Center i Arboga.
När du säger att handtaget knappt håller sig på styret, talar vi då om själva gasrullen eller gummihandtaget?
Om jag inte minns helt fel så hålls ju plastrullen på plats i strömbrytarhuset.
Så länge den sitter rätt i där och de skruvarna är lagom åtdragna ska inte handtaget komma någonstans.
Och olja aldrig i vajrarna, det torkar ihop och så blir det trögt.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Själva gasrullen löper glatt och ledigt nu för tiden. Inget motstånd av någon styrände än så länge. Handtaget som helhet är inte kopplat mot/med strömbrytarhuset på något sätt mer än att det satt dikt an. Skall provmontera hela handtaget med den (av mig) avskydda nylonguiden men utan vajrar en gång bara för att dubbelkolla funktionen förresten.
Tack för Arboga-tipset! Det hade jag ingen aning om.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Returfjädrarna på förgasarna ?som du säger så brukar dom vara rappa när man släpper gasen-har bara en förgasarhoj i garaget nu men den är rapp i returen när man släpper gasen

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras