Okej, får väl ta historian från början.
I våras ville hojen inte varva ur ordentligt. Snackade med killen som jag köpte motorcykeln av och han kom över och tyckte att vi skulle borra upp luftburken. Efter att vi hade gjort det konstaterade vi att den nu i alla fall ville varva ur ordentligt. Dock fanns det andra problem istället, tex. motorcykeln blöddrade alldeles för mycket och gav ifrån sig för mycket rök när den va varm. Detta berodde på att gaswiren till oljepumpen låg lite knasigt. Rätt enkelt fixat.
Hojen började nu bli allt mer svårstartad, kollade gnistan och den va nästan obefintlig. Gick in på NGKs hemsida för att se vilket tändstift man skulle köpa och insåg då att jag hade fel stift till min. Köpte två nya tändstift och nu startade hojen på första kicken. Hade fortfarnade problem med blöddret så jag fick tipset om att säka trottelnålet. Gjorde det och nu fungerade faktiskt motorcykeln ganska bra.
Körde 10 mil i helgen. Enda problemet då va att jag fick slut på soppa. Men när jag sedan skulle ta motorcykeln till sista skoldagen ville den inte starta. Försökte springa, men det gick inte. Ställde in den i garaget och tog bussen i stället. När jag kom hem tyckte jag att det luktade bensin i hela huset. Så jag gick ner till källaren där jag såg en STOR j*vla bensinpöl runt min hoj. Har haft problem med flödning tidigare måste jag tillägga. Men vet ej vad det kan vara, flottören ner ut att vara i superskick. Den stänger bra och gummit är på. Aja, tog bort det bensindränkta tändstiftet och torkade av det med en trasa. Försökte starta den ännu en gång. Utan resultat. Kollade gnistan. Fanns ingen. Satte på ett gammal moppestift och då kom den en jättefin gnista.
Alltså, prioritet ett är att lösa problemet med gnistan. Sen fixar jag flödningen.
Kan det vara tändspolen som spökar? (Vart den nu sitter på min hoj)
Blä, jag blir så sur.
I våras ville hojen inte varva ur ordentligt. Snackade med killen som jag köpte motorcykeln av och han kom över och tyckte att vi skulle borra upp luftburken. Efter att vi hade gjort det konstaterade vi att den nu i alla fall ville varva ur ordentligt. Dock fanns det andra problem istället, tex. motorcykeln blöddrade alldeles för mycket och gav ifrån sig för mycket rök när den va varm. Detta berodde på att gaswiren till oljepumpen låg lite knasigt. Rätt enkelt fixat.
Hojen började nu bli allt mer svårstartad, kollade gnistan och den va nästan obefintlig. Gick in på NGKs hemsida för att se vilket tändstift man skulle köpa och insåg då att jag hade fel stift till min. Köpte två nya tändstift och nu startade hojen på första kicken. Hade fortfarnade problem med blöddret så jag fick tipset om att säka trottelnålet. Gjorde det och nu fungerade faktiskt motorcykeln ganska bra.
Körde 10 mil i helgen. Enda problemet då va att jag fick slut på soppa. Men när jag sedan skulle ta motorcykeln till sista skoldagen ville den inte starta. Försökte springa, men det gick inte. Ställde in den i garaget och tog bussen i stället. När jag kom hem tyckte jag att det luktade bensin i hela huset. Så jag gick ner till källaren där jag såg en STOR j*vla bensinpöl runt min hoj. Har haft problem med flödning tidigare måste jag tillägga. Men vet ej vad det kan vara, flottören ner ut att vara i superskick. Den stänger bra och gummit är på. Aja, tog bort det bensindränkta tändstiftet och torkade av det med en trasa. Försökte starta den ännu en gång. Utan resultat. Kollade gnistan. Fanns ingen. Satte på ett gammal moppestift och då kom den en jättefin gnista.
Alltså, prioritet ett är att lösa problemet med gnistan. Sen fixar jag flödningen.
Kan det vara tändspolen som spökar? (Vart den nu sitter på min hoj)
Blä, jag blir så sur.
Last edited by a moderator: