Problem med min hoj

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Okej, får väl ta historian från början.

I våras ville hojen inte varva ur ordentligt. Snackade med killen som jag köpte motorcykeln av och han kom över och tyckte att vi skulle borra upp luftburken. Efter att vi hade gjort det konstaterade vi att den nu i alla fall ville varva ur ordentligt. Dock fanns det andra problem istället, tex. motorcykeln blöddrade alldeles för mycket och gav ifrån sig för mycket rök när den va varm. Detta berodde på att gaswiren till oljepumpen låg lite knasigt. Rätt enkelt fixat.

Hojen började nu bli allt mer svårstartad, kollade gnistan och den va nästan obefintlig. Gick in på NGKs hemsida för att se vilket tändstift man skulle köpa och insåg då att jag hade fel stift till min. Köpte två nya tändstift och nu startade hojen på första kicken. Hade fortfarnade problem med blöddret så jag fick tipset om att säka trottelnålet. Gjorde det och nu fungerade faktiskt motorcykeln ganska bra.

Körde 10 mil i helgen. Enda problemet då va att jag fick slut på soppa. Men när jag sedan skulle ta motorcykeln till sista skoldagen ville den inte starta. Försökte springa, men det gick inte. Ställde in den i garaget och tog bussen i stället. När jag kom hem tyckte jag att det luktade bensin i hela huset. Så jag gick ner till källaren där jag såg en STOR j*vla bensinpöl runt min hoj. Har haft problem med flödning tidigare måste jag tillägga. Men vet ej vad det kan vara, flottören ner ut att vara i superskick. Den stänger bra och gummit är på. Aja, tog bort det bensindränkta tändstiftet och torkade av det med en trasa. Försökte starta den ännu en gång. Utan resultat. Kollade gnistan. Fanns ingen. Satte på ett gammal moppestift och då kom den en jättefin gnista.

Alltså, prioritet ett är att lösa problemet med gnistan. Sen fixar jag flödningen.
Kan det vara tändspolen som spökar? (Vart den nu sitter på min hoj)

Blä, jag blir så sur.

Last edited by a moderator:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Uj, vilka problem. Men du var intresserad av att köpa hoj sa du? Jomen det är bara komma över. Jag har två st TZR du kanske är intresserad av? Tyvärr har den ena helt trasig koppling och behöver nya ramlager, så den ligger helt nerplockad. Den andra har bara växellådan och kopplingen rasat på, men den sitter ihop eftersom jag inte orkat börja riva den än!

Bara slå en pling och komma över och hämta, du kan få välja vilken av dem du vill ha! Självklart måste jag ta en liten summa även om de är trasiga, eftersom jag faktiskt totalt lagt ut 16k och några hundra garagetimmar på dem.

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
husqvarna sm
kör du mkt på bakhjulet?
kan bara så att nålen åker bak lite. och det där med att den böddrar kan det inte vara så att du har för stort huvudmunstycket då? ;O

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Mycket möjligt att det kan vara munstycket. Har tänkt att kolla upp det.

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
husqvarna sm
aa okej gör det. man kan alltid testa lixom. men det där med bensin, kan vara så att nålen flyttar sig lite. har hänt exakt samma sak för mig ett ar ggr. testa att ta loss förgasren och flytta tillbaka nålen

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy