Problem med motorgång och laddning.

The Naisse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR600F
Hejsan.
Nu gäller inte detta en MC direkt utan en moped.
Håller på o felsöker grannens moped. Det är en CPI SM50

Vi har två problem som egentligen beror på en o samma sak.

Så fort du försöker varva den så börjar den misstända. Detta kan enkelt botas genom att rycka ur laddningsregulatorn.

Kollar man spänningen över batteriet så varierar den väldigt mycket på DC sidan. Mellan 7-48V. Nu har jag ett ganska känsligt mätinstrument så jag får läsa Min/Max värden.
Och kollar jag AC sidan så ser det inte heller roligt ut. upp till 50V med regulatorn inkopplad.
Och kopplar jag ur den så pekar den på 100V

Antagligen gillar inte CDI boxen detta (Förvånad över att den ens överlever)

Nu till frågorna.

1 om jag rycker ur laddningsregulatorn borde den sluta ladda... Men det gör den inte. Börjar man googla på denna moppen verkar dom ha gjort något hopakok där vissa saker går på AC och annat går på DC.

2 Likriktningen av generatorn. Vart sker den? Jag skulle vilja säga att det är laddningsregulatorns uppgift?

Någon som har några bra förslag på vad jag skall börja med, Eller kanske någon som känner igen felet.

Tommy
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Börja med att försöka förklara hur grejerna sitter ihop:

Ut från statorn går hur många sladdar?
Vilka färger?

Är voltregulator/likriktare i samma pryl?

Hur många sladdar går in där? Vilka färger? Var kommer de ifrån?
 

The Naisse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR600F
CPI.jpg

Hittade detta Elschemat.
Färgmässigt så stämmer det även om det var till en annan modell.
Och jag får inte ihop hur de har gjort det hela.
Jag tycker mig se AC spänning direkt från generatorn möta DC från batteriet.
 

The Naisse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR600F
Då skall vi se.
Dessa kablar har jag följt upp.

Motorkablaget.
Vit/Röd
Svart/Röd - CDI
Vit - Regulator
Svart - Jord (Har antagit detta. går till en stor lödskarv.)
Gul/Röd - Choke Blir även blå längre fram i kabelstammen. Troligen till lyse

Regulatorn
Gul/Röd -
Svart - Jord
Vit - Motorkablage
Röd - Batteri
 

The Naisse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR600F
Då beställer vi något lämpligt och hoppas att det fungerar sen.
Var inne på att det var problem med den. Var dock jävligt fundersam på hur dom byggt elsystemet och varför de gjort på det sättet.
För i min värld så skulle man ha laddat batteriet genom en regulator (En eller trefas) och sedan matat förbrukarna därifrån.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då beställer vi något lämpligt och hoppas att det fungerar sen.
Var inne på att det var problem med den. Var dock jävligt fundersam på hur dom byggt elsystemet och varför de gjort på det sättet.
För i min värld så skulle man ha laddat batteriet genom en regulator (En eller trefas) och sedan matat förbrukarna därifrån.

Konceptet med att blanda AC och DC är inte helt ovanligt. Finns på KTM enduromodeller innan de fick sprut.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lite frågor så att man kanske kan lära sig något.

Ser ingen likriktare utritad på schemat. De kablar till höger på ac-generatorn(W, G/R och B) går till regulatorn, men var likriktas dem?
Den svarta kabeln går dessutom till lampor och till plus på batteriet förutom till regulatorn då. Kan någon förklara det?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom flesta mopeder är byggda så. Även på mina yamahaer är bara regulator o så antar jag att batteriet fungerar som likriktare.. som sagt i mitt fall gissning men funkar gör det.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Felet som beskrivs i första posten beror på att regulatordelen i regulator/likriktaren har pajat. Regleringen bygger på att AC-spänningen shuntas ner till jord. När den pajar blir det full råspänning som följer varvtalet.
 

The Naisse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR600F
Då lyfter vi tråden lite igen.
Fått dit en ny laddningsregulator och nu fungerar laddningen som den skall.
Men när man försöker varva över 7000 Rpm så dör den och kommer igång igen vid ca 5000 rpm (Kollat med extern varvräknare för tvåtakt)

Jag har bytt följande komponenter utan några större framgångar.
Laddningsregulator.
Tändspole
CDI.

Känns som det inte finns så mycket mera det kan vara.
Eftersom den hugger så tvärt känns det inte som att det är förgasarrelaterat.
Men kollar jag med min externa varvräknare kan jag inte se att varvtalssignalen försvinner helt.

Någon som har någon smart ide?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bytte du till original cdi/tändspole?

En del ducati är varvtalsstrypta på olika varvtal beroende på hur tillverkaren har drevat mopeden.

Vet att reinu drack rr varvar ca 9700-10000. Sedan bryter cdin. Men det finns massor med av/ostrypta cdier att köpa från twostroke.

Sedan är ducati systemen väldigt labila o byter man så byter man till något annat fabrikat.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top