Problem med nätverkskort till HP laptop.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Tja,

Min burk bråkar med mig, ska försöka hålla faktan så ren som möjligt.

- Nätverket funkar alltid kanon på jobbet (här har vi en router).

- Hemma funkar allt som det ska vanligtvis men ibland så får jag bara kontakt med nätverket, alltså endast lokalt och kommer då inte ut på nätet.
Har provat med kompis dator och då funkar det bra så telias lina är stabil, ingen router.

- Felmeddelande från loggboken då felet inträffar är följande:
"IP-adresslånet 192.168.0.123 för det nätverkskort som har nätverksadressen 001E6805373C har nekats av DHCP-servern 213.64.105.130 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande)."

- Har letat drivrutiner likt en galning men lyckan är svårfunnen :(.

- Datorn är en HP Pavilion dv9750eo. Datornummer KM030EA (vilket kan vara bra att ha då man söker efter drivrutiner). Kör med Vista 32 bitars.

- Nätverkskortet är ett NVIDIA nForce Networking Controller, mer info än så lyckas jag inte få fram om kortet, inte ens på HP:s hemsida.

- Telia är som frågetecken och kan inte förstå varför det inte fungerar då jag ringer och pratar med dom. Allt ser enligt dom bra ut, förutom att jag inte kan pinga nånting (inte så konstigt kanske med tanke på att jag inte kommer ut på nätet).

Något jag missat som kan vara bra att veta?

Det jag egentligen söker är väl drivrutiner så är ni bättre än mig på att söka så är ni välkomna att leta efter det som passar in på uppgifterna jag delat med mig av.

//En konfundersam Pinky på jobbet.

Här finns drivrutinen:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=sv&cc=se&dlc=sv&product=3653610&lang=sv

En liten fråga, körde kompisen också Vista?

Av någon anledning försöker din dator att förnya ip adressen 192.168.0.123 vilket är en privat adress, ej publik. Därav nekar Telias DHCP-server dig. Varför din dator gör så vet jag dock inte. Vista är djävulens påhitt! Men testa som du själv nämnde att uppdatera drivrutinerna. Hör av dig om de inte skulle hjälpa.

Antar du gjort en riktigt omstart (ej stand by-läget)?

Last edited:
försöker din dator att förnya ip adressen 192.168.0.123 vilket är en privat adress, ej publik.

du har förmodligen den adressen på jobbet, Vista kanske inte är så bra på att släppa den, öppna ett kommando fönster(start kör CMD) och skriv

ipconfig /release

ipconfig /renew

så löser det sig nog

Här finns drivrutinen:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=sv&cc=se&dlc=sv&product=3653610&lang=sv

En liten fråga, körde kompisen också Vista?

Av någon anledning försöker din dator att förnya ip adressen 192.168.0.123 vilket är en privat adress, ej publik. Därav nekar Telias DHCP-server dig. Varför din dator gör så vet jag dock inte. Vista är djävulens påhitt! Men testa som du själv nämnde att uppdatera drivrutinerna. Hör av dig om de inte skulle hjälpa.

Antar du gjort en riktigt omstart (ej stand by-läget)?

Tack för att du tagit dig tid Styret :).

Jag och en polare har nu kommit fram till att det är ett BIOS fel som har med det trådlösa nätverket att göra, antar att det är ett eget kort (broadcom).
Fattade jag det hela rätt så blockade korten liksom varanda och det blev fel på DHCP. Inaktivera det trådlösa kortet och vipps så funkar saker och ting bra. Ska ha dig i åtanke nästa gång datorn bråkar med mig. :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick