Problem med reklamation av tv, behöver råd (webhallen)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
köpte en ny plasma-tv av webhallen december 2010 (LG pk350 50") för 5990:-, strax innan påsk i år 1 år och drygt tre månader senare sa tv:n tack å adjö, ringde webhallen som skickade en retursedel så att jag kunde skicka upp den till stockholm, so far inga problem.

idag snart en månad efter att jag skickade upp tv:n till dom ringer jag kundtjänst för att höra statusen säger hon att dom inte kommer att laga tv:n utan jag kommer att få en ny! avisst tänker jag, schysst, problemet är att dom inte har ngn tv i samma prisklass att erbjuda vilket jag påpekar för henne.

det är tyst i luren och jag tjoar till, joda hon är kvar fast hon skulle bara räkna lite, jaha säger jag, räkna på vad? jo säger hon, efter nyttjandeavdraget så har dom dragit av 20% eller 1200:- från tv:n jag köpte men hon erbjuder mig en LG pk550 50" som i dagsläget kostar 7490:-, jag skall alltså lägga 2700:- för att få en ny tv då dom inte vill/kan laga tv:n jag skickade tillbaka!!!

så nu står man här, en billig tv kan bli dyr historia, min fråga är: kan dom verkligen göra såhär:confused:

enligt kundtjänst har dom laglig rätt att göra det, jag menar, jag skickar in en tv som dom helt enkelt påstår att dom inte kan/vill laga, erbjuder kunden att plocka ut en ny tv, drar av 20% på priset från den gamla, kräver mellanskillnaden för den nya tv:n, reklamerar den trasiga tv:n till LG som ersätter webhallen, webhallen nöjda kund skitsur:näsblod

mvh/goda råd är dyra

Last edited:
Tycker jag låter assmart, kan man ju tjäna pengar två ggr på en och samma kund och vara.

Det är vål 1 års garanti om du inte har tecknat extra försäkring. Det innebär att dom faktiskt inte behöver erbjuda dig någonting efter det året. I ditt fall kan du försöka lämn in tv till en annan reparatör och få et offert eller anta deras erbjudande. Försök att byta till en mindre tv om du inte vill lägga pengar emellan

Det är vål 1 års garanti om du inte har tecknat extra försäkring. Det innebär att dom faktiskt inte behöver erbjuda dig någonting efter det året. I ditt fall kan du försöka lämn in tv till en annan reparatör och få et offert eller anta deras erbjudande. Försök att byta till en mindre tv om du inte vill lägga pengar emellan

pratade med en polare om det nyss, han jobbar i butik och har en del erfarenhet från reklamationssidan så att sig, han säger detsamma som du men faktum kvarstår ju att man har 3 års reklamationsrätt fast mkt av det som skrivs på konsumentverkets hemsida verkar vara öppet för tolkningar, jaja, bara å bita i äpplet, knyta näven i fickan och bryta ihop:huvet

"Säljarens eller ditt ansvar?
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Tre års reklamationsrätt
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen."

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/
...
"Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad."
http://www.konsumentverket.se/Lag-r...l-pa-varan/?WT.ac=int-lagrätt-artikelpuff-fel

Last edited:
Du har reklamationsrätt i 3 år, men det innebär inte att butiken måste bevilja reklamationen. Vill du driva det vidare bör du gå via ARN. Kontakta dom och se vad dom kan hjälpa dig med. Lycka till

scheisse, det är väl samma tv jag tjakkade för ett år sedan...

jupp det är det:D men du verkar ha bättre tur med den än mig! ungarna slog på tv:n på morgonen som vanligt innan skolan, inga problem med tv:n, jag kommer hem från jobbet skall knäppa på tv:n, tv sten:död, synd att den inte höll längre då den leverar en grym bild för de pengarna. lycka till med den bettskena! ez telleg szar volt:(

de bazmeg, hogyan lett szar a tv?? nekem jol müködik...

nem tudom! mondom, reggel olyan jo muködöt, asztan delutan total döglöt... majd meglasok mit mondanak holnap:( lepek, szolok holnap jó!

nem tudom! mondom, reggel olyan jo muködöt, asztan delutan total döglöt... majd meglasok mit mondanak holnap:( lepek, szolok holnap jó!

jol van akkor magyar. de kár hogy a tv most szar, mert szerintem ez egy jol tv es nem is olyan sokat bekerült...és lehett hogy azért szar...aszt majd én megláttom ha az enyém is szar lesz...

google Ungerska:

Okej då Ungern. men skador på TV: n suger bara, eftersom jag tror att det är en brunn är inte så mycket tv ... och i möjligheten att astma är skit ... och då såg jag min skit om jag kan vara ...

Skitsnack!

Du har 3 års reklamationsrätt genom Konsumentköplagen. Något luddigt men det tycker jag du borde påpeka. Helt orimligt att TV:n ska kacka ihop efter 1 år när den ändå kostar nästan 6K.
Nyttjandeavdrag? Va fan är det? Aldrig hört det och jag jobbar med distanshandel.

Gå till ARN och förklara, men betala inte ett rött öre. Att de dessutom tagit 1 månad är oacceptabelt vilket de borde förstå.
Om en vara går sönder har säljare rätt att reparera den en massa gånger alternativt ersätta den med en likvärdig produkt.

En konsument ska ALLTID gå kostnadsfri ur en reklamation!!!

Skitsnack!

Du har 3 års reklamationsrätt genom Konsumentköplagen. Något luddigt men det tycker jag du borde påpeka. Helt orimligt att TV:n ska kacka ihop efter 1 år när den ändå kostar nästan 6K.
Nyttjandeavdrag? Va fan är det? Aldrig hört det och jag jobbar med distanshandel.

Gå till ARN och förklara, men betala inte ett rött öre. Att de dessutom tagit 1 månad är oacceptabelt vilket de borde förstå.
Om en vara går sönder har säljare rätt att reparera den en massa gånger alternativt ersätta den med en likvärdig produkt.

En konsument ska ALLTID gå kostnadsfri ur en reklamation!!!

jo, problemet här är att dom inte har en likvärdig tv (pris + funktionsmässigt) att erbjuda men jag vädrar lite morgonluft, webhallen hörde av sig nu och erbjöd mig tv:ns fulla pris plus fraktkostnaden tillbaka, alternativt erbjöd dom mig att välja ut en ny tv med 5990+349(frakten)= 6339:- innestående om jag väljer att ta ut en ny, kollade på denna: http://www.webhallen.com/hemelektronik/148808-panasonic_plasma-tv_tx-p50ut30y dom vill ha 2000:- mellan men i princip kunde jag likaväl köpt en tv för 8000:- från början och sluppit den här skiten men tyvärr så skiter man ju inte pengar, att LG inte har förmågan att bygga apparater som håller ihop är tyvärr lite synd men jag antar att man får vad man betalar för:huvet

jo angående nyttjandeavdraget webhallen ville göra så har dom laglig rätt att göra så om varan är 13 månader eller äldre men som sagt, nu erbjuder dom mig hela summan tillbaka men iom att jag måste ha en tv kan jag likaväl ta den tv:n jag länkade till och pynta 2 lök mellan!

Last edited:
Du ska ALDRIG gå kostnadsbelastad ur en reklamation!

Om de inte har en motsvarande TV så har de rätt att låta köpet gå tillbaka eller ge dig en bättre produkt. Jag hade inte erbjudit mig att betala mellanskillnaden utan helt klart sagt att de har tagit tid på sig och du har stått utan TV för de säljer en dålig produkt och helt sonika sagt ge mig en bättre eller pengarna tebax!

Om du vill så lägg till pengar och få en bättre, annars ta din pengar och säg tack och hej och handla någon annanstans.
Valet är ditt:)

jobbar med reklamationer och kunde inte hålla mig borta när jag läst denna tråd.

När det gäller nyttjandeavdrag är detta helt korrekt att säljaren har rätt att dra av för den nytta du haft av produkten den tid du haft den, dock så har du du som kund rätt att kräva ränta på pengarna du gav för din produkt från köpdagen fram tills utbetalning sker. Dem flesta företag brukar dock kvitta detta mot varandra och betala ut vad kunden gav för sin produkt.

Så om webhallen envisas med att göra nyttjande avdrag så kräv att du vill ha ränta på pengarna, vilket du har rätt till så tror jag dem kommer ge med sig.

Dessutom om dem väljer att ej laga din tv så kan du kräva omleverans av en ny, har dem ingen likadan så ska dem ersätta dig med likvärdig.

Det finns även något som heter täckningsköp som du kan använda dig av och du hittar mer om det KonsumentKöpLagen §32 och 33 samt du kan läsa om ett ARN ärende 1999-4494.

Kort sammanfattat så kan du som konsument om företaget ej har en likvärdig för samma pengar leta upp den billigaste likvärdig tv hos annan butik, och kräva webhallen på mellanskillnaden om det är så att likvärdig kostar mer hos den andra butiken.

Du kan alltid ringa konsumentverket alternativt din konsumentombudsman i din kommun så hjälper dem dig i ärendet och dessutom kan förklara dem olika begreppen jag skrev om ovan.

Lycka till!

Du ska ALDRIG gå kostnadsbelastad ur en reklamation!

Om de inte har en motsvarande TV så har de rätt att låta köpet gå tillbaka eller ge dig en bättre produkt. Jag hade inte erbjudit mig att betala mellanskillnaden utan helt klart sagt att de har tagit tid på sig och du har stått utan TV för de säljer en dålig produkt och helt sonika sagt ge mig en bättre eller pengarna tebax!

Om du vill så lägg till pengar och få en bättre, annars ta din pengar och säg tack och hej och handla någon annanstans.
Valet är ditt:)

jo, jag kan ta pengarna men jag väljer att lägga till 2000:- nu för en bättre tv (hoppas jag), ska ju ändå ha en ny tv i vilket fall men det är klart, frågan är om jag ska handla av webhallen igen eller ta pengarna och köpa min tv på annat håll, vet att netonnet är bra att ha å göra med vid sådana här reklamationer, min svägerska reklamerade sin tv hos netonnet, den hade hon haft i nästan två år och där var det inga problem, netonnet erbjöd henne t o m en bättre och dyrare tv som ersättning UTAN krångel, det är fan service det:tummenupp men nu väljer jag som sagt självmant att lägga till pengar och köper en bättre tv plus att jag har hela den ursprungliga summan att röra mig med!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa