Problem med ryggskydd

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tja har problem med att mitt ryggskydd dras upp när jag sitter på hojen och kommer ivägen för hjälmen. Får alltså svårt att vrida på huvudet. Jag kör en sv så jag har en rätt framåt lutat sittställning samt så har jag allväderställ.

Det tillhörande ryggskyddet till jackan är bara skit typ som ett situnderlag. Jag har idag ett knox och har provat de de har på lidl utan att märka någon skillnad. Finns det något inläggsskydd som jag kan köpa till jackan eller nån som har erfarenhet av ett ryggskydd som inte kommer ivägen för hjälmen?

//Dafe

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Prova en annan storlek ? Verkar som ditt ryggskydd är för stort. Har själv en Dainese säkerhetsväst o den sitter som gjuten.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Många som har de problemmet, jag själv bla.

En del påstår att det är skinnställ osv som gör att de blir så. Mitt ryggskydd är rätt storlek för mig och sitter kanon........tills jag tar på mig stället och böjer mig framåt så de åker upp ovanför midjan.

Sen är de kört och då får man sitta obekvämt.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Därför det är bra att ta hjälp av personalen i butiken. Finns enkla sätt att kolla om det funkar så att det ej tar i vid körning. Inte längden på människan som är det viktiga, utan ryggen.

Ta på dig ett ryggskydd, dra ner så den täcker svanken. Böj dig framåt nittio grader och luta huvudet bakåt. Sära sedan på skink.. vänta nu, denna var tjejens variant.. Nu ska vi se. Se till att det finns plats för hjälm och för lite rörelse. Hur fast än ryggskyddet sitter så kommer det att röra sig lite, så det är bra att ha lite utrymme för rörelse.

Självklart vill man täcka så mycket som möjligt av ryggraden, men samtidigt så ska man inte kunna råka ut för en whiplashskada om hjälmen skulle ta i ryggskyddet.

Ni som kör bakåtlutat, tänk på att ryggskyddet kan skava obekvämt på röven mellan säte och skydd. Alltid bra att provsitta om man vill övertyga sig till 100..

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Hade även jag samma problem innan jag bytte till väst.

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Helt klart har du för många "kotor" i skyddet!
Testa ett med en kota mindre! T ex Biltemas som jag själv har och som faktiskt både är kanon och billigt! :0)

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Du får helt enkelt se till att dricka mer öl så att du får lite mage. Sen sätter du den nedersta remmen under magen så har du inte detta problem.

Funkar perfekt för mig och gott är det också.

En s.k. win-win-situation.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har provat mindre men killarna på din mc och mcboden säger att de är för små skulle gärna ha en väst. Dock är problemet att jag kör till jobbet och har trott eller ej kostym under stället. Kan kanske ha västen under kavajen.

Skydd som man sätter in i jackan är inget att ha?

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
CBR 929, R1 -04
Om skyddet går upp i nacken är det garanterat för stort med för många kotor på. En polare bröt några kotor i nacken när han klotade i skidbacken tack vare för stort ryggskydd som gick upp i nacken:näsblod

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Om skyddet går upp i nacken är det garanterat för stort med för många kotor på. En polare bröt några kotor i nacken när han klotade i skidbacken tack vare för stort ryggskydd som gick upp i nacken:näsblod

Behöver inte vara så skulle jag vilja hävda.
De ryggskydd jag haft innan jag skaffade väst var långt ifrån för långa.

Problemet var att bandet man har över magen gled upp tills det satt över solar plexus - skyddet vandrade med upp.

Epzters lösning skulle kanske funkat, men jag valde väst istället :rolleyes:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Vilka västar är bra att ha under ett skinnställ?

Kör själv med Halvarsson track och tycker de är suveränt tills de åker upp i nacken=det flyttar position=sitter fel.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
när jag drog på mig mitt skinnställ gled ryggskyddet gärna upp i nacken. Bara att klä av sig igen och börja om. se till att det sitter långt ner på midjan när du klär på dig.
Om du köpt och provat det i butik och fått hjälp av personal ska du har rätt storlek.
Men om du har ett tok för stort skydd så du känner det i röven så du nästen nuddar sitsen med svankskyddet och de ändå tar i nacken har ett tok för stort ryggkydd

Nästa ryggskydd blir en garanterat en väst. Fan vad smidigt:tummenupp

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag kör med Dainese Wave 2 Gilet.
Tycker Dainese Wave-skydd är det bästa bland de jag testat när det gäller komfort och hur varm/svettig man blir.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Vilka västar är bra att ha under ett skinnställ?

Kör själv med Halvarsson track och tycker de är suveränt tills de åker upp i nacken=det flyttar position=sitter fel.

Kör oxå med halvarsson track, sitter mycket bra på mig under skinstället.
Ville åka upp lite i början men efter justering av midjebanden så sitter det som ett smäck nu.

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
Har provat mindre men killarna på din mc och mcboden säger att de är för små skulle gärna ha en väst. Dock är problemet att jag kör till jobbet och har trott eller ej kostym under stället. Kan kanske ha västen under kavajen.

Skydd som man sätter in i jackan är inget att ha?

Revit KNOX har ett ryggskydd som du lägger in i jackan och som är CE-godkänt. Dock så är det ju att föredra att ha ett ryggskydd som sitter närmare och mer åt runt kroppen.

Jofrab är leverantören (www.jofrab.se) om du vill veta vilka som är återförsäljare.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Du får helt enkelt se till att dricka mer öl så att du får lite mage. Sen sätter du den nedersta remmen under magen så har du inte detta problem.

Funkar perfekt för mig och gott är det också.

En s.k. win-win-situation.

:tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll