Problem med skinnställ, tips?

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Det är så att jag sålde mitt sköna Dainese helställ för två år sedan och det var väl det dummaste jag kunde göra såhär i efterhand. Jag hade storlek 52 då, som gick på precis. Det satt slickat, men kunde ändå röra mig rätt i bra i det, både på- och av hojen. Nu när det blev hojköp inför denna säsong så letade jag rätt i ett begagnat skinnställ då det kändes onödigt att kosta på ett nytt. Då jag gått ner en del i volym så testade jag att köpa ett osett Berik helställ storlek 50. Skinnstället såg väldigt bra ut i skicket och mot min stora förvåning så gick det att kränga på. Detta sitter alltså som ett korvskinn överallt, precis som jag tycker det ska göra. MEN, problemet är att jag har lite längre överkropp än underkropp tydligen för det drar otroligt mkt över axlarna och i skrevet. Om det bara var skrevet så hade jag kunnat överleva, då det inte känns förutom när jag står upp i stället. Men väl på hojen så är det lite svårt att röra sig, pga att det just drar för mkt över axlarna. Detta märks tydligt när jag försöker titta bakåt över axeln och jag blir halvt låst i överkroppen eftersom en rotation i bålen blir svår. Motsatt axel från det håll jag vänder mig åt vill ju höjas för att underlätta rotationen, men det tar stopp. Jag har även märkt under de få 20mil jag kört att jag får ont i ryggen, och jag känner att det kanske beror på just att jag får kuta lite extra med ryggen för att stället "trycker ihop" mig. Svårt att beskriva.

Jag vill hellst inte köpa ett nytt skinnställ då det inte känns som min ekonomi tillåter det. Alternativet är väl att försöka hitta ett annat begagnat ställ som passar i modell och storlek. För att ta bort en ryggkota som säkert löst problemet, känns inte speciellt aktuellt eller funktionellt övtigt :huvet.

Fler som haft detta problem?
Kanske tips på om det går att få stället att vidga sig på längden?
Är just Berik korta i modellen? (menar inte armar och ben)
Borde jag leta efter en 52:a istället?

Vikt: 82kg
Längd: 175cm

Tacksam för lite feedback.

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Kanske är ute och cyklar nu, men nog fan töjer sig ett skinnställ mycket lättare när det är fuktigt?
Mitt tips är alltså att röja runt i ett jävla regnväder och göra lite aerobics vid eventuella fikapauser! ;)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Blöt ner och kör dig torr. Inget kul men brukar ge lite extra utrymme. Annars köp annat. Strlk 52 tror jag du egentligen skall ha med de måtten men jag gissar bara.

1,83 själv. 90 pannor. Är tajt i ett 54 men vägrar ta på mig större ;)

Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Hej Ted, jag tror tyvärr det är kört. Att ett skinnställ skulle töja sig på längden låter osannolikt.

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Som ni nämner ovan så kanske det ger med sig lite om jag blöter ner det. Men på längden blir det nog svårt. Dock undrar jag hur vissa smala killar som är längre än mig kan få på sig dessa storlekar. Sett längre killar som kör med storlek 48 osv. Dessa borde ju ha längre överkropp med och få samma problem? Så kanske det bara är just Berik som är korta i modellen? Får inte riktigt ihop det.

Gearbox: Du har nog rätt, det är nog kört!

Ska se om jag hittar nått beggat som ev kan passa. Annars är det väl bara att lägga undan pengar till ett nytt.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Blöt ner och kör dig torr. Inget kul men brukar ge lite extra utrymme. Annars köp annat. Strlk 52 tror jag du egentligen skall ha med de måtten men jag gissar bara.

1,83 själv. 90 pannor. Är tajt i ett 54 men vägrar ta på mig större ;)

Intressanta mått *host*
Fabrikat och modell på ställ?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har problem med ställ också..köpte en dainese W frame förra året, supersnyggt och satt som smäck..när jag vägde typ 102 kg...grejen är att jagnu väger 80 och då är stället för stort :(...köpa ett nytt ställ igen ?? undrar om det skulle gå sy om lite ?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Min erfarenhet av Berik är att dom är skitsmå i storlekarna. Jag har 52 i kläder, men för mitt Berikställ blev jag tvungen att gå upp till 56 för att inte krossa genitalis.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Hade samma problem som dig (TS), hade ett Dainese strl 50 som satt som ett korvskinn, sedan gick jag upp ca 3-4 kg över vintern och i våras kunde jag knappt vrida huvudet när jag satt på hojen, fruktansvärt obekvämt kort och gott.

Så det var bara att sälja och köpa nytt, hade helst velat köpa helställ men det fick bli ett 2-delat Dainese strl 54 på byxorna och 52 på jackan, då jag också tydligen är lite "oproportionerlig" i över-/underkropp :brinnerup

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
undrar om det skulle gå sy om lite ?

Klart det går att sy in men det måste kosta skjortan, verkar vara sjukt mycket jobb.
Nää, sälj det gamla och köp ett annat. Jag köpte ett beg. ställ för 1000:-, körde ett par år med det och sålde det för 1000:- Det kallar jag andrahandsvärde.

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Blir väl till att slänga ut mitt nuvarande på annons och hoppas det går iväg fort, så jag hinner leta upp ett nytt.

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Hoj
Hojlös
Är 198 samt väger 97 pannor, kör berik 2-delat då helställ klämmer pungen, spelar ingen roll vad för märke. Är man lite längre än medelmåttet kan det just vara svårt att hitta ett helställ som sitter perfekt. Sen är det ju smutt med 2-delat då man kan ta av sig jackan när man rastar i hög värme..:tummenupp

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Du, ska du ta hälsingesvängen i helgen så lär du ju blöta ner det rejält - läge för att töja ställ alltså? :lol

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Vem köper ett beg. skinnställ surt av svett & impregnerat att av andra kropps utsöndringar - inte jag ialla fall. Gå i stället till din skrädare & sy in/om det eller köp ett nytt. Alt. en kemtvätt.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vem köper ett beg. skinnställ surt av svett & impregnerat att av andra kropps utsöndringar - inte jag ialla fall. Gå i stället till din skrädare & sy in/om det eller köp ett nytt. Alt. en kemtvätt.

Jag köper gärna begagnat.

mojja83

Guest

Har dom där smålänningar bajsat i din tallrik nu igen?

P.s hur kan man vara så bitter?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Har dom där smålänningar bajsat i din tallrik nu igen?

P.s hur kan man vara så bitter?

Enkel fråga då du verkar tillhöra de normalbegåvade på detta forum, vad är det som du stör dig på i mitt senaste inlägg: att han ska sy in sitt gamla skinnställ, att beg. ställ kan vara ofräscha eller att han kan kem tvätta den ??
:va:va:va
Jag är inte bitter utan en: Mean Motherfucker alt. Bad Ass Mother Fucker.

Last edited:

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
Gå till en skomakare och kolla om han inte kan
sy i en bit i bak och förlänga det lite.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife